Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur sammankoppla 2st FLVP  (läst 992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tuttvarm-hundring

  • Gäst
Tuttvarm-hundring
Hur sammankoppla 2st FLVP
« skrivet: 02 augusti 2022, 08:46:35 »
Hej

Avser värma hus och garage med två FLVPar. Har en pump i garaget och en i huset med kulvert däremellan. Frågan är hur jag ska utforma systemet. Mina alternativ följer nedan.

1. Att sammankoppla "golvvärmeslingan" i hus o garage. Alltså låta returen från huset gå ut i garaget via kulvert.

2. Att spara energi genom att förse husets FLVP med förvärmt tappvatten från garagets FLVP.

Har tagit lite genvägar i min enkla beskrivning men hoppas ni hajjar.

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur sammankoppla 2st FLVP
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2022, 09:28:41 »
Jag tror att det inte är smart att ha FLVP i garaget av skälen nedan:

1. De flesta FLVP kräver ca 16 grader för att fungera. Har du alltid varmare än så i garaget?

2. FLVP kräver ett minsta luftflöde för att inte isa igen och avfrosta ofta.
    Ofta motsvarar det normenlig ventilation för mer än 60 kvm.
    Är ditt garage sÃ¥ stort?
    Kräver ditt garage normenlig ventilation för bostadsutrymmen?

Mitt råd: Använd LLVP i garaget

Tuttvarm-Hundring

  • Gäst
Tuttvarm-Hundring
SV: Hur sammankoppla 2st FLVP
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2022, 17:17:51 »
Tack för svar!

Okej, det du nämner är ny info för mig. Garaget som är 70 kvm och öppet upp i nock tänker jag mig ha 15-18 grader varmt i. Blir helt klart på håret med de siffrorna du nämner.

Men finns några ideer på hur man smartast kopplar ihop systemet? Kan jag på något sätt koppla ihop golvvärmeslingorna i hus o garage? En form av seriekoppling av pumparna alltså.

Alternativ två kanske skulle vara att förse pumpen i huset med tempererat tappvatten från garaget. Om pumpen i huset alltid får ex vis 15-gradigt vatten till sig för att fylla tanken för tappvarmvatten blir väl också ett sätt att hindra elpatronen att gå in alltför tidigt.
I garaget förbrukas inget VV och tempen VV-tanken i pumpen kan tillåtas att sjunka och återhämta sig långsamt. Elpatronen är här förhindrad att gå in. (endast frostskyddsfunktion kvar)

Tankar?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur sammankoppla 2st FLVP
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2022, 18:30:21 »
Jag tycker...att tipset du fick om att ha LLVP i garaget är det korrekta

Till att börja skulle jag aldrig koppla ihop slingorna med gv i hus o garage, jag skulle vara orolig att förlusterna blir för stora vilket kommer att leda till att pumpen som är avsedd för huset kanske inte klarar uppgiften vid kall väderlek

FLVP vill ju ha en högre temperererad luft att utvinna från så det kanske inte blir så mycket att hämta från garaget om det är 18 och att bara pytsa på med lite förvärmnt tappvv har du ju bara nytta av vid ett fåtal tillfällen, dvs efter att ni använt hyfsat mycket vv

Skulle det vart nån vits så vore det ju om man kunde effektivisera uppvärmingen där det finns större pengar att tjäna
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur sammankoppla 2st FLVP
« Svar #4 skrivet: 03 augusti 2022, 19:33:32 »
Om du inte ska ha varmvatten i garaget och det är en stor öppen volym som är öppen upp till nocken så är det inget snack om saken.
Du ska absolut INTE ha en FLVP i garaget.
FLVP kostar 60 tusen kronor och kräver ett flertal vattenelement.
LLVP kostar 20 tusen , kräver inga vattenelement och ger förmodligen en lägre elförbrukning

Tuttvarm-Hundring

  • Gäst
Tuttvarm-Hundring
SV: Hur sammankoppla 2st FLVP
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2022, 20:52:50 »
Yes, jag hör er.

Känner också att sammankoppla slingorna är ett risktagande.

Att förvärma vatten går säkert men ger tveksam besparing, knappt värd besväret.

Det jag får fortsätta fundera på är om det iallafall är idé att installera pumpen i garaget. Gör jobbet själv och pumpen var gratis.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3595
  • Karma +2/-0
SV: Hur sammankoppla 2st FLVP
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2022, 10:37:50 »
Kan du ställa båda inne istället?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Tuttvarm-Hundring

  • Gäst
Tuttvarm-Hundring
SV: Hur sammankoppla 2st FLVP
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2022, 15:44:58 »
Bedömt ej möjligt pga redan platsbrist i tvättstugan.

Hur skulle du utforma systemet med två FLVP inne i huset?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3595
  • Karma +2/-0
SV: Hur sammankoppla 2st FLVP
« Svar #8 skrivet: 05 augusti 2022, 15:23:07 »
Bedömt ej möjligt pga redan platsbrist i tvättstugan.

Hur skulle du utforma systemet med två FLVP inne i huset?
Parallella värmeutgångar. Halverade luftflöden kopplade parallellt.
Varmvatten i serie. Den som har första vattnet ska inte ha elpatron aktiv. Gärna något som gör att den slutar ge värme istället när elpatron kallas.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur sammankoppla 2st FLVP
« Svar #9 skrivet: 05 augusti 2022, 16:43:06 »
Citera
Halverade luftflöden kopplade parallellt

Bara så att båda får "tillräckligt" med frånluft då, utan att det blir överventilerat

Sägs inte vad det är för FLVP:ar vi pratar om, antar två av enklare modellen?

Sägs inget om husets storlek så svårt att bedöma om "tillräckligt" med frånluft kan plockas ut utan att orsaka dragig miljö med kallras vid friskluftsventiler i vinter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!