Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ska lutningen för utedelen av luftvärmepumpen vara.  (läst 994 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svenpetter

  • Gäst
Svenpetter
Hur ska lutningen för utedelen av luftvärmepumpen vara.
« skrivet: 14 juli 2022, 13:28:11 »
Hej!

Jag har nyss köpt stålfjädrar för att ersätta mina nuvarande vibrationsdämpare (gummi) för utedelen och undrar hur jag ska luta utedelen så att det resulterar i så lite ljud som möjligt. På vänstra sidan av utedelen ligger den "stora fläkten" och på högra sidan är det dold, men antar att det ligger komponenter där.
Ursäkta min dåliga förklaring med jag har tyvärr ingen aning vilken som är kompressor sidan och vet därför inte vilken sida jag ska sätta dem hårdare fjädrarna och vilken sida dem mjukare fjädrarna ska vara.

Just nu har jag dem hårdare på högra sidan och dem mjukare på vänstra sidan. Den vänstra sidan är lite högre än den högra sidan. Utedelen lutar sig även lite bakåt mot väggen.

Min modell är Thermia Aura 12 ZP-TO

Skulle verkligen uppskatta lite hjälp här. Tack på förhand

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! Kompressorn sitter inuti på högra sidan så det är rätt att ha de kraftigare ståldämparna till höger. Däremot ska utedelen inte luta åt höger utan aningen åt vänster så kondensvattnet från avfrostningen rinner ut under värmeväxlaren och inte samlas under kompressorn. Det är bättre om den lutar aningen bakåt än framåt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Svenpetter

  • Gäst
Svenpetter
SV: Hur ska lutningen för utedelen av luftvärmepumpen vara.
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2022, 14:01:56 »
Hej! Kompressorn sitter inuti på högra sidan så det är rätt att ha de kraftigare ståldämparna till höger. Däremot ska utedelen inte luta åt höger utan aningen åt vänster så kondensvattnet från avfrostningen rinner ut under värmeväxlaren och inte samlas under kompressorn. Det är bättre om den lutar aningen bakåt än framåt.

Tack sÃ¥ mycket för det tydliga svaret! Ska se till att justera lutningen 👍

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ibland kan det gå lossa lite försiktigt på bultarna för skenan som sitter bultad i väggen, knacka sedan upp den på höger sida, och knacka ned den på vänster sida.
Det brukar vara ca 1-2 mm spel mellan bult och hålet i skenan så det går justera till lite på det sättet.
Annars får du lägga mellan brickor på högra sidan, jag skulle rekommendera att du justerar så den är vågrät både höger/vänster och in/ut.
Bottentråget är designat för att den skall monteras på det sättet, och då skall också vattnet från avfrostningen rinna dit det är tänkt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!