Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan man flytta innedelen?  (läst 2619 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan man flytta innedelen?
« skrivet: 26 juni 2022, 20:44:52 »
Päronen fick en Dasekai installerad efter att ha kontaktat den lokala installatören.

Föräldrarna hade en tänkt höjd men som inte kommunicerades till installatören, han frågade inte heller. När installationen var klar inser farsan att det här går ju inte, man slår i huvudet på den här höjden. Jag hävdar att den ska upp 15-20cm från nuvarande plats. Det är ett 1,5-planshus på 90isch kvm med ett sovrum på övervåningen och kök, toa samt finrum på nedervåningen. Med möjlig vinkel på innerdelen ser jag inte att nedervåningen på 60isch kvm skulle lida nämnvärt utan klara av en något sämre spridning pga vinkeln det blir i trappan.

Farsan påpekade installationshöjden till installatören när installationen var klar och han sa: ”Den kan bara sitta så”.

Jag är helt enig att hade huset inte varit litet och alla rummen som ska ha värme är 3-4m från pumpen så finns det fördelar att ha den där den är.

Men att slå i huvudet om du är över 155cm om du använder ledstången eller bara inte tänker på den känns sisådär.

Se bilder. Frågan är - Vad finns det för rättigheter att få innedelen flyttad? Bör man inte fråga om höjden? Farsan frågade om installatören ville ha hjälp eller stege.

Är flytten ett så tydligt no no att det inte är värt att ta dialogen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2022, 21:38:34 »
Ska man flytta på den måste en stor del av installationen göras om och det kan eventuellt krävas nya kylrör. Fördelen nu måste vara att det kan blåsa ut bra med värme till nedervåningen och att det blir lätt att komma åt och rengöra filtren på ovansidan.
« Senast ändrad: 27 juni 2022, 14:35:36 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2022, 22:07:07 »
Ska man flytta på den måste en stor del av installationen göras om och det kan eventuellt krävas nya kylrör. Fördelen nu måste vara att kan blåsa ut bra med värme till nedervåningen och att det blir lätt att komma åt och rengöra filtren på ovansidan.
Nya kylrör och och flytta upp den lär inte ta speciellt många timmar tänker jag. Installatören var stressad och skulle komma tillbaka då han inte han helt klart. Att eventuellt få pröjsa någon krona för det är det värt enligt mig.

Jo, nedervåningen får ju bättre värme, den är dock så liten att jag inte kan se att en bättre placering för huvudet gör någon större skillnad. Luften lär flyttas till alla rum ändå.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2022, 07:04:29 »
Jag skulle nog inte bry mig, dels är en lägre placering bättre rent funktionsmässigt, och dels så lär ni er snart att vrida lite på huvudet.
Flyttar ni upp den så måste ni antingen laga hålet i väggen, eller så får ni en synlig plastkanal ned till det befintliga hålet, det brukar inte uppskattas av damerna i huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3526
  • Karma +2/-0
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2022, 14:33:31 »
En ominstallation av kylrören är många timmar. Det är mer arbete än börja om från början.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2022, 19:28:11 »
Låter som att installatören inte lär vara sugen på flytten. Men hur man inte kan fråga om höjden när den blir skadligt låg i en trappa övergår mitt förstånd.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2022, 20:30:56 »
Svårt att se på bilderna hur trångt det är men håller med om placering lågt i ett trapphus måste tas upp ordentligt med ägaren då det inte bara kan påverka hur man kan slå i den och eventuellt förstöra vingarna samt att bära upp och ner grejer/möbler kan bli smått omöjligt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2022, 21:39:10 »
Bar nyss upp junior på armen och drog hans huvud i pumpen…. 

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #8 skrivet: 27 juni 2022, 21:45:07 »
Svårt att se på bilderna hur trångt det är men håller med om placering lågt i ett trapphus måste tas upp ordentligt med ägaren då det inte bara kan påverka hur man kan slå i den och eventuellt förstöra vingarna samt att bära upp och ner grejer/möbler kan bli smått omöjligt.
Här är bredden på bild, ca 75cm från kant på pump till motstående närmaste vägg.

Vad har päronen för rättigheter och möjligheter?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #9 skrivet: 27 juni 2022, 21:55:02 »
Väldigt smala steg på insidan så risken att slå i den om man går i mitten av trappen som brukligt finns troligen, förmodligen ”lär” man sig vart man kan gå men kanske inte optimalt.

Noll koll på rättigheter om man anser att den är helt fel placerad, kan nog bli ord mot ord vad som sagts om placeringen.

Undrar om garantin gäller om man slår i vingen och den pajar om placeringen har skett på montörens inrådan på den platsen ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #10 skrivet: 27 juni 2022, 22:10:08 »
Väldigt smala steg på insidan så risken att slå i den om man går i mitten av trappen som brukligt finns troligen, förmodligen ”lär” man sig vart man kan gå men kanske inte optimalt.

Noll koll på rättigheter om man anser att den är helt fel placerad, kan nog bli ord mot ord vad som sagts om placeringen.

Undrar om garantin gäller om man slår i vingen och den pajar om placeringen har skett på montörens inrådan på den platsen ?
Jag får ringa installatören och fråga vad han säger. Mätte lite istället för att höfta, 67cm brett mellan pump och närmaste del som är rundad i bilden ovan.

Är man normalbred som individ och har en axelhöjd över 160cm kommer axeln slå i vingarna när man går i mitten av trappan.

Det med att flytta möbler som du sa kommer vara halvt omöjligt.

Kan också tilläggas att trappan är smal då huset är gammalt och stegen har en bredd som drar en ut mot kanterna.

Sa till föräldrarna att säga till installatören att sätta den högre och att de skulle säga att de är ok med sämre spridning på nedervåningen men farsan är för snäll och när någon sen säger emot kan han inte stå på sig….

Låter iaf som att du TS hade tagit dialogen med kunden med de förutsättningar bilderna visar.

Edit: förtydligande - Farsan sa aldrig till om höjden förrän efteråt. Han var dock hemma hela tiden och frågade installatören om han behövde stege/hjälp.
« Senast ändrad: 27 juni 2022, 22:16:43 av Dreas89 »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2022, 22:15:44 »
Tror nog dom flesta montörer hade velat haft skriftligt från kunden att dom verkligen vill ha en specifik placering när det finns risk för trassel !

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2022, 09:26:33 »
Det där ser ju ut som en bra placering ur spridnings-synpunkt, troligen tycker väl installatören att det är viktigare att det blir varmt nere än att dina föräldrar måste krångla sig förbi pumpen.
Flyttar man upp den så högt att den inte blir i vägen så kommer värmespridningen att bli dåligt, då är det nog bättre att försöka hitta en annan vettigare placering.
Det är i alla fall min bedömning.
Visst, du kan rikta ned luftflödet rätt tvärt, men då får du ingen skjuts framåt på luften, den lär bara lägga sig under taket och dra iväg uppför trappen.
Inte bara, men mer än man skulle vilja.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #13 skrivet: 28 juni 2022, 10:10:46 »
Det där ser ju ut som en bra placering ur spridnings-synpunkt, troligen tycker väl installatören att det är viktigare att det blir varmt nere än att dina föräldrar måste krångla sig förbi pumpen.
Flyttar man upp den så högt att den inte blir i vägen så kommer värmespridningen att bli dåligt, då är det nog bättre att försöka hitta en annan vettigare placering.
Det är i alla fall min bedömning.
Visst, du kan rikta ned luftflödet rätt tvärt, men då får du ingen skjuts framåt på luften, den lär bara lägga sig under taket och dra iväg uppför trappen.
Inte bara, men mer än man skulle vilja.
Huset är extremt litet - Jag har svårt att se att luften inte tar sig till de två kringliggande rummen som är på nedervåningen(toan är ett rum i köket som är ett av rummen).

Att som installatör göra det valet åt föräldrarna utan dialog känns ju också som en spännande approach.

Huset är som sagt ca 90kvm i två plan. Pumpen lär inte behöva slita för att värma oavsett.

Jag pratar också om en flytt på 15-20cm. Avståndet från pumpen till rummet längst från pumpen(exkl toa) är 5m från pumpen med en vinkel om ca 60 grader. Jag kan tycka att den borde orka trycka luften den sträckan. I ett större hus absolut. Men i detta specifika fall ser jag inte lösningen under förutsättningarna som acceptabel. Det minsta man kunde begära är ju kommunikation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man flytta innedelen?
« Svar #14 skrivet: 28 juni 2022, 13:46:55 »
Absolut, men om fadern var hemma så kan han ju ha sagt nåt i stil med "blir det här bra" och fått ett jakande svar?
Svårt att bedöma för oss som sitter här vems felet är, och som sagt, risken finns att det blir en ord mot ord-situation om installatören och din far har olika uppfattning om vad som hänt.
Är ni OK med en synlig plastkanal ned till det redan borrade hålet så är det ju inget större jobb att flytta innedelen, nya rör blir det förstås, och en ny vakuumsugning, så det tar i princip lika lång tid som en nyinstallation, men det borde väl gå enas om någon form av lösning om installatören har en dag när han saknar jobb eller nåt sånt.

SÅ pass mycket kan jag säga att om det vore vi som hade installerat så hade vi löst det på ett sätt som var OK för båda parter.
Hade sonen (som installerar i vår firma) gjort misstaget att inte få OK från kunden så hade han fått göra om det utan kostnad.
Hade kunden gett OK men vill ändra så hade de fått betala en symbolisk summa, typ för resa och material.
I vår firma är en nöjd kund viktigare än kronor och ören.
Hur andra agerar är svårt att veta.

Speciellt en missnöjd kund som man överraskar positivt med ett bra bemötande kan bli ens bästa ambassadör, det kan man sälja många maskiner på.  :)
« Senast ändrad: 28 juni 2022, 13:50:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!