Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT Plus E9 pressostat lÃ¥g  (läst 873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
IVT Greenline HT Plus E9 pressostat låg
« skrivet: 28 maj 2022, 21:02:59 »
Pumpen är från 2006. Har fått Pressostat låg fler gånger (4) med ca en veckas mellanrum. Det som är märkligt att larmen kommer ca 10 minuter efter körningar enligt loggningar. Expansionsventil och torkfilter byttes i höstas. Annars går pumpen bra och temperaturer är ok under körningar.
'Att larmen kommer efter körning kanske tyder på någon speciell orsak till larmen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline HT Plus E9 pressostat låg
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2022, 00:42:35 »
Skumt, gissar på antingen glapp med pressostaten, eller så är det köldbärarpumpen som börjar krångla?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT Plus E9 pressostat låg
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2022, 08:17:51 »
Det ser ut som att expansionsventilen har något hyss för sig.

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus E9 pressostat låg
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2022, 12:52:48 »
Hetgasgivaren är kass och visar helt fel. Brytt mig inte att byta den.
Annars tycker jag att temperaturer är ok.
Har fått samma Pressostat låg larm många vår (maj) men bara en gång varje tillfälle. Annars aldrig.
Nu flera gånger och ganska ofta.
Vad händer med pumpen och systemet på våren? --> Längre pauser mellan körningar och ...?
Vad händer med pumpen ca 10 minuter efter körning? --> Luft och gaser som vandrar, pumpen svalnar och ...?



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HT Plus E9 pressostat låg
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2022, 17:43:56 »
Jag tror inte att hetgasgivaren är kass, det verkar snarare vara dÃ¥lig kontakt mellan den och röret. Temperaturen ska öka betydligt snabbare än pÃ¥ bilden. Sen är den rätt konstant under driftcykeln, den hoppar inte som pÃ¥ bilden. Tror att det är vibrationerna som gör att det blir varierande kontakt. 

Köldbärartemperaturerna är ok så det är inget problem med köldbärarflödet. Håller med om att expansionsventilen är misstänkt. Har du möjlighet att mäta temperaturen på röret efter expansionsventilen. Temperaturen där bör vara högst ca 5 grader under temperaturen för utgående köldbärare. Ett problem är att felet kan komma och gå.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus E9 pressostat låg
« Svar #5 skrivet: 29 maj 2022, 19:02:56 »
Tack för alla svar och att Lexus hittade min logg på Husdata :).
Alltså eventuellt inställningsfel på expansionsventilen? Mycket möjligt.
Den är ju ny sedan höstas och borde funka annars. Eller?
Tyvärr är jag bortrest och mätningen inte är möjlig innan midsommar. Även kvittering av felen har varit problem att ordna :) Följen pumpen på avstånd.









Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HT Plus E9 pressostat låg
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2022, 12:13:25 »
Om du har ett larm på lågpressostaten var 10:e minut, så kan det vara så att du har luft som följer med flödet i slingan.

Ditt deltaT på köldbäraren är runt 4°, vilket innebär att kollektorslingan är runt 450-500 meter lång d.v.s. flödet har snurrat ett varv efter 10 minuter.
« Senast ändrad: 30 maj 2022, 12:51:18 av Lexus »

Utloggad Ransu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline HT Plus E9 pressostat låg
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2022, 13:53:59 »
Hej

Stämmer exakt.
Har två hål 165m+60m i serie. Gränsfall för pumpen. Pumpen har alltid gått på max inställning.
Larmet kommer då och då ca 1 veckas mellanrum och ca 10 min efter en körning.
Har länge misstänkt att det finns luft i kollertorslingan. Nu kanske mer än tidigare. Därför fler larm.
Men att det skulle komma luft in från kollertorslingan efter en körning borde inte orsaka larm?
Eller? --> "IVTs vägar äro outgrundliga"


« Senast ändrad: 30 maj 2022, 14:06:53 av Ransu »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!