Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimering Nibe Fighter 360 P  (läst 5338 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ecjstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optimering Nibe Fighter 360 P
« skrivet: 26 november 2019, 10:07:22 »
Har en Nibe Fighter 360P i ett hus som köptes i somras. Nu tycker jag att den redan drar mycket el när det bara blivit lite kallare ute.
Därför har jag börjat titta på att optimera inställningarna men behöver hjälp.
Huset är enplans, 136 kvm, trästomme, vattenburen gv i plattan, 4 m takhöjd i vardags rum, byggt 2008 dÃ¥ även pumpen är installerad  och beläget i SkÃ¥ne. Vi är 2 vuxna och 2 barn och det är varmvattnet som blir problem ofta...

Jag använder kurva 5 med 0 förskjutning vilket just nu ger mig 22 grader inomhus med en framledning på 29 grader vid en medeltemp ute på 6,6 grader. Oktober månad förbrukade jag drygt 60 kwh per dag inkl HH. November blir troligen runt 70 kwh per dag.

Jag har dämpat det lite genom att spärra elpatronen på läge A (3kwh) men tycker ändå att den ligger och drar i onödan för hålla varmvatten temp. Nedan ses mina parametrar per idag (2019-11-26 kl 09:55).

Vad kan jag mer göra för att komma ner i förbrukning samtidigt som det ska finnas varmvatten?
J ag har inte meny 9 som många refererar till. Tacksam för hjälp.

1.0 Temp vv givare = 52gr
1.1 Temp komp givare = 44,3gr
1.2 Temp elpatron = 48,7gr
1.3 Intervall per XVV = 14 dager
1.4 Stopptemp XVV = 60 dagar
2.0 Framledningstemp = 28,6 (29)
2.1 Kurva 5
2.2 Förskjutning 0
2.3 Min temp framl = 15gr
2.4 Max temp framl = 45gr
2.5 Kompenserig yttre = 0
2.6 retur temp = 27,6gr
4.0 Utetemp = 6,2gr
4.1 Utetemp medel = 6,6gr
5.0 Förångningstemp = 18gr
5.1 Avluftstemp = 16.4gr
5.2 Frånluftstemp = 24gr
5.3 Stopp avfrost 15 min
5.4 Kompr starter = 41 845
5.5 Drift kompr = 49 227
5.6 Larmtemp frånluft = Från
8.2.1 Driftläge Auto = Ja (Vinter)
8.2.2 Stopp cirk pump = 17gr
8.2.3 Stopp elpatron = 8 gr
8.3.2 Max elpatron = 3 kw
8.4.1 Återgång hastighet II = 4h
8.4.2 Återgång hastighet I = 4h












Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimering Nibe Fighter 360 P
« Svar #1 skrivet: 26 november 2019, 10:25:20 »
Fighter 360P är en traditionell frånluftsvärmepump som ger ca 2 kW värme med en kompressor som drar ca 650 W el. Det kan räcka ner till ca +6 celcius om man snålar med varmvattnet. Blir det kallare är det el-patronen som måste gå in och värma successivt mer.

Vid +6,2 grader ute borde kompressorn gå hela tiden men du skriver förångningstemperatur och avluftstemperatur 16-18 grader. De borde ligga på ca +5 grader!?? Med den relativt höga förbrukningen ni har verkar det som om något ät fel med kompressorn?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ecjstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering Nibe Fighter 360 P
« Svar #2 skrivet: 26 november 2019, 11:02:03 »
Kompressorn gick gick nog inte precis när jag läste av värdena.
Kollade nu igen när den gick och då är det som du säger ca 5,5 grader på både värdena.

Något annat som du kan säga?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimering Nibe Fighter 360 P
« Svar #3 skrivet: 26 november 2019, 11:19:15 »
Ok, det var ju bra att du läste av siffrorna när kompressorn gÃ¥tt en stund tummenupp  Förbrukningen 60 kWh i oktober är hög men kanske använder ni mycket varmvatten och har det extra varmt inne. Under vintermÃ¥naderna stiger elförbrukningen brant eftersom el-patronen dÃ¥ behövs för uppvärmningen. Ett sätt att minska elförbrukningen är att installera en luftluftvärmepump i huset som komplement om man tycker det är okej. Om planlösningen är nÃ¥gorlunda öppen och den t.ex. kan värma det stora vardagsrummet kommer behovet av el-patronen i 360P att minska mycket. Blir nÃ¥gra tusen färre kWh pÃ¥ elräkningen per Ã¥r. Kan även användas som luftkonditionering pÃ¥ sommaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Optimering Nibe Fighter 360 P
« Svar #4 skrivet: 26 november 2019, 11:33:47 »
Ser också att ni har stopp av "elpatron = 8 grader" och det är kanske därför det blir problem med varmvatten om t.ex. flera ska duscha efter varandra. Om man tömt varmvattenberedaren så den bara är ca 25 grader tar det flera timmar (kanske 4-5 timmar) innan den lilla kompressorn hunnit värma upp vattnet igen. Den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar ger ca 4-5 kW från kompressornså det tar kanske halva tiden. Vill man ha högre effekt på värmepumpen får man byta till t.ex. luftvattenvärmepump som fungerar mycket bra i det relativt milda klimatet i Skåne.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Optimering Nibe Fighter 360 P
« Svar #5 skrivet: 26 november 2019, 17:14:00 »
Att du begränsat elpatronen till, antar jag du menar 3kW, innebär bara att den kommer att vara inkopplad längre tid tills energibehovet (kWh) tillgodosetts. Kanske därför du tycker den ligger på i "onödan".
Om du har tillräckliga huvudsäkringar finns ingen anledning att begränsa effekten, det kommer bara ta längre tid innan ni värmt upp det som behöver värmas upp, energiÃ¥tgÃ¥ngen blir densamma. Endast om ni har en eltaxa med effektavgift (som jag har) sÃ¥ kan det vara billigare att kapa toppar och ta ut lite energi under längre tid än mer under kort tid. Men uppvärmingen tar dÃ¥ ocksÃ¥ längre tid... 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ecjstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering Nibe Fighter 360 P
« Svar #6 skrivet: 26 november 2019, 17:30:08 »
Tänkte att det kanske var så att det faktiskt inte spelar nån roll för förbrukningen. Tack för din input och min förbrukning
smög upp på 70 kwh igen för gårdagen såg jag nu vilket är typ samma som med full effekt.

Finns det nåt annat sätt att begränsa förbrukningen? Tänker att den ju tex håller på hela natten att köra elpatron för att bibehålla
50-55 grader på vv, måste den det? Går det att ställa?

Utloggad ecjstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimering Nibe Fighter 360 P
« Svar #7 skrivet: 28 november 2019, 09:32:24 »
Nu har jag kommit in i meny 9 också och samtidigt läst lite om "Tid VV till värme" 9.1.7 och Trendberäkningsgräns 9.1.12.

9.1.7 stod på 15 min och den ändrade jag till 45 min enligt tips i forumet.
9.1.12 stod på 17 grader av någon anledning så den ställde jag ner till 0 enligt tips.
Nu går ju kompressorn betydligt mer och har endast två starter senaste 12 timmarna.
Den klarar att hålla sig kring 50-52 grader vid +7 grader ute.

Men helt ärligt så vet jag inte riktigt vad jag gjort...? Kan någon förklara just dessa två parametrar för mig på ett bra sätt?

klagerstrom

  • Gäst
klagerstrom
SV: Optimering Nibe Fighter 360 P
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2020, 13:46:27 »
Detta hittade jag om det du undrade som svar om liknande för en annan Nibe frånluftspump, borde vara samma för 360 gissar jag:

Transfertid är default 45 min from. senaste firmware 7283R2.
Den är till för att undvika onödiga stopp av kompressorn efter vv-produktion(som ofta är varmare än framledning) så arbetstempen hinner svalna tills värmeproduktionen tar vid. 15 min var för kort och orsakade för många starter i onödan.

Trendberäkning, se
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=59799.0

Lite mer i klartext så är trendberäknkngsgränsen den utetemperatur över vilken kompressorn anses kunna hantera varmvattenproduktionen utan direkt understöd av tillsatsen. Om trenden minst +2°/h kan upprätthållas vid uppvärmningfasen så hålls elpatronen avstängd.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Optimering Nibe Fighter 360 P
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2020, 17:50:44 »
Känns konstigt att kompressorn stannar över huvud taget. När kompressorn går dygnet runt hela kallåret då vet du att du gjort det du kan i inställningsväg.
Finns det fabriksåterställning att göra? Hur blir det du ändrade nyss då? Nyare mjukvara tillgänglig? Gå in på proffs.nibe.se och hitta installatörsmanualerna, de brukar förklara det man undrar över.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!