Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kokseldning?  (läst 22778 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Kokseldning?
« skrivet: 29 september 2011, 18:19:55 »
Är det helt borta som värmekälla i Sverige?

Kan man köpa koks här, kan man över huvud taget få en kokspanna godkänd idag?

Om jag förstått det hela rätt så är kokseldning betydligt effektivare än vedeldning, men det kanske handlar om tillgänglighet också?

min (sedan länge) utkastade vedpanna hade rekomendationer om hur just kokseldning skulle tillgå, och den var från 1976 tror jag.

Finns det någon här som kör med koks idag?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kokseldning?
« Svar #1 skrivet: 29 september 2011, 18:43:24 »
Länge sedan jag sÃ¥g nÃ¥gon som pratade om koks  :)

Min Farmor hade kokspanna i källaren men det är nog 20år sedan jag kom ifrån det.
Var lite svårt att få det att ta sig.
fick elda som fan med ved för att få go värme innan men sedan höll de sig i många timmar.

Man kan kanske köpa koks i Sverige (om inte stålverken lägger beslag på allt som tillverkas) och säkrast är att ringa närmaste "Swecox" kontor.
Googla på swecox intrernational
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kokseldning?
« Svar #2 skrivet: 29 september 2011, 18:48:34 »
Nja, jag vill nog inte gärna ha koks, men jag funderade lite på själva förekomsten och försvinnandet av användandet.

Jag antar att folk gått ifrån det av någon anledning, såvida det inte är ett rent förbud.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kokseldning?
« Svar #3 skrivet: 29 september 2011, 20:09:07 »
I min svärmors villa byggd på 1920-talet fanns det tre generationer pannor i pannrummet. En gammal kokspanna och en kombipanna modell ca 1950 stod och skräpade där medan yngstingen, en oljepanna från 1974, skötte värmen. När husets byggdes eldade man med koks men någon gång mellan krigsslutet och 1952 började man elda med olja. Tror att det var rätt vanligt att gå över från olja den tiden. Har minnen av att som barn på mitten av 1950-talet ha sett oljetankar grävas ner i marken. Risken för oljeläckage tänkte man inte på den tiden.

Det var ju betydligt bekvämare och renare med olja än koks. Ingen aska att hantera heller. Askan slängdes i trädgården upptäckte jag när jag grävde där. Det blev mycket aska från ett par decenniers kokseldning. Det växte bra i den vilket förvånade mig. Trodde koksaska var giftig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Kokseldning?
« Svar #4 skrivet: 30 september 2011, 00:09:50 »
FrÃ¥n mitten pÃ¥ 50-talet fram till 62, dÃ¥ vi flyttade hade vi kokspanna kopplad till radiatorsystem och en liten varmvattenberedare. De var svÃ¥ra att fÃ¥ fart pÃ¥ men sen värmde de bra. Värst var vintermornarna, svinkalt och inget varmvatten. "Sängfösare" kommer visst frÃ¥n att gubben hade en flaska vid sängen, och för att lättare komma ur sängen och tända spisen tog man sig en lille en. En sed som av förklarliga skäl levde kvar efter att kokspannorna fasats ut, men dÃ¥ det inte gick ihop med bilkörning och att komma onykter till jobbet sÃ¥ tog man sig en pÃ¥ kvällen istället med motivering att det var en sängfösare. Det är i alla fall vad jag hört och det verkar rimligt.  Jag brukade fÃ¥ stÃ¥ och kolla sÃ¥ att kokshandlaren inte vek nÃ¥gra säckar, koksen levererades i säckar som tömdes i koksmagasinet och det hände att rackaren vek en säck varpÃ¥ han räknade i den tjocka sidan pÃ¥ bunten och tog betalt därefter. Aska blev det och slagg ocksÃ¥, slaggen var roligare för oss ungar, fantiserade om vad den liknade och tävlade om vem som hittade den största biten, skulle inte mycket till för att roa smÃ¥barn förr.
Vill man köpa koks finns det kanske någon smedja kvar som inte gått över till träkol. Kanske kan man få ett tips där om inte nätet ger svar.
Kanske kokspannan är ett alternativ om man kunde köra den med matarskruv och ett bra filter på skorsten, men jag tror inte det.
« Senast ändrad: 30 september 2011, 00:12:47 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kokseldning?
« Svar #5 skrivet: 30 september 2011, 00:31:06 »
Har inte kunnat hitta någon tillförlitlig prislista men vad jag förstår från diverse trådar på flashback kostar koks ca 1000kr grammet. Enligt uppgift köps det på gatan, vad det nu innebär.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Kokseldning?
« Svar #6 skrivet: 30 september 2011, 02:59:50 »
Jag tror vi pratar om olika sorters koks här, det man "snortar" up i näsan kan säkerligen ligga på 1000 kr grammet. Har igentligen ingen aning då jag aldrig prövat detta för att hålla mig "varm". ::)
Den andra koksen brukar vara svart eller brun (om jag inte har fel).
Har själv eldat lite koks i öppna spisen för några år, men det var bara lite granna. det luktade fint i huset.
Koksen hade jag "tagit" i en hög på Eriksbergsvarvet för 20 år sedan eller så till mitt akvarium när jag var ung. Det var ju inga större mängder sten, allt fick nog plats i en plast spann och jag provade att elda en mindre bit. Kanske stor som en knytnäve, den brann iaf. Utöver det har jag ingen aning om det blev varmare eller ej i öppna spisen, men luktade gjorde det i hela huset.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kokseldning?
« Svar #7 skrivet: 30 september 2011, 13:01:24 »
Det var rätt roligt annars. Om Jag vore världens rikaste så tror jag att jag skulle värma kåken med DavidRinnans koks, specialbeställt i brikettform. :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kokseldning?
« Svar #8 skrivet: 30 september 2011, 13:03:41 »
hahah :)

Brinner gör det säkert. Har dock inte hittat någon angivelse om kWh innehåll 8)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kokseldning?
« Svar #9 skrivet: 30 september 2011, 13:39:20 »
Är det då man får sån fin lila rök ur skorstenen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kokseldning?
« Svar #10 skrivet: 30 september 2011, 13:57:06 »
Vad jag har läst på innehållsförteckningen så kan det mycket väl vara så, eller snarare, Du kommer att se både fin rök och allt annat fint du kan tänka dig. Allt sånt där som är väldans svårt att frambringa för vanliga elpatron-junkies :o

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Kokseldning?
« Svar #11 skrivet: 30 september 2011, 18:36:14 »
Lila rök har jag för mig att det kom ut ur Linköpings värmeverks skorstenar när de eldade upp ett stort parti beslagtagna droger under tung bevakning för några år sedan...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kokseldning?
« Svar #12 skrivet: 30 september 2011, 23:15:37 »
Lila rök förklara de ansvariga med att man eldar jod haltigt material
Linköping och Göteborg
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article251237.ece
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2145046/har-valler-lila-rok-ur-skorstenen

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

McBozz73

  • Gäst
McBozz73
SV: Kokseldning?
« Svar #13 skrivet: 07 december 2011, 10:38:05 »
Jag köpte en kåk för ett tag sen med en koksbinge i källaren. Fanns ca 1 m3 kvar. Går detta att elda i en modernare vedpanna? Eller vad kan hända? Tänkte i så fall blanda med ved och inte bara elda koks. Vill bli av med det men synd att slänga tycker jag.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kokseldning?
« Svar #14 skrivet: 07 december 2011, 11:42:51 »
............kan man över huvud taget få en kokspanna godkänd idag?

Visst finns det kokspannor!
www.atmos.cz/english/kotle-002-zplynovaci-kotle-na-uhli-drevo

Tvivlar på att kokseldning är "effektivare" än vedeldning då alla moderna pannor har över 90% verkningsgrad. En del har "gratis" ved medans koks måste man köpa. Köper man veden kanske det är billigare med kol/koks?

@David
Min kusins man eldar mycket sån koks >:D I och för sig står det då en blåvit bil på parkeringen vid värmekraftverket ;D

« Senast ändrad: 07 december 2011, 11:46:49 av rca1959 »
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!