Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stort expansionskärl behöver jag?  (läst 17193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hur stort expansionskärl behöver jag?
« skrivet: 27 oktober 2010, 13:58:56 »
Efter att jag googlar en stund så har jag fått minst sagt varierande svar. Som minst säger vissa 4 procent och som mest har jag läst 15 procent. Jag har ca 900-950 liter totalvolym. Ska elda med ved oxå. Så temp skillnad mellan 20 och 95 grader. Från högsta punkten till kärlet i källaren är ca 3.5-4 meter. Slutet kärl ska det va. Men ska jag ha ett 80 liters eller ett 150 liters? Hade först tänkt 80 men efter allt jag läst nu så blev jag osäker
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stort expansionskärl behöver jag?
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2010, 15:51:40 »
Rekommendationen ligger vid 10% med vedeldning så 100 liter borde räcka, dock måste du koppla fast expansionen nära tankbotten för att inte ta död på expansionskärlet i förtid när du placerar ovanför tanken.
Och lågt mottryck räcker med den höjden
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stort expansionskärl behöver jag?
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2010, 08:36:27 »
Såg att rinkabyror bara hade 80 eller 150 liters. Men vvsboden hade ett på 100 liter. Så då får det bli ett sånt. Hur mycket förtryck ska jag ha i blåsan? Jag har för mig att jag läst här på forumet om hur man beräknar storlek och förtryck på expansionskärl. Men kan inte hitta det nu. Är det på detta forum så förklara eller länka gärna var.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stort expansionskärl behöver jag?
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2010, 15:12:47 »
Såg att rinkabyror bara hade 80 eller 150 liters. Men vvsboden hade ett på 100 liter. Så då får det bli ett sånt. Hur mycket förtryck ska jag ha i blåsan? Jag har för mig att jag läst här på forumet om hur man beräknar storlek och förtryck på expansionskärl. Men kan inte hitta det nu. Är det på detta forum så förklara eller länka gärna var.

Grundregeln jag använder är 80% av arbetstrycket, i ett vanligt 1-planshus räcker det med 1 bar= 10 meter vattenpelare
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur stort expansionskärl behöver jag?
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2010, 21:04:06 »
Här är forumets artikel om expansionskärl:
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

Orsaken till att du ser varierande uppgifter är att öppna och slutna kärl skall ha helt olika volymer
på exp.kärlet. 4% gäller för öppna kärl.

Vid vedeldning och slutet kärl så måste du tänka på extra åtgärder för att förhindra kokning.
En sådan åtgärd kan vara automatisk kylning med kallvatten.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stort expansionskärl behöver jag?
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2010, 21:52:21 »
Så vad blev det för förtryck? Jo att öppna kärl har annan storlek har jag läst. Även att koppla kärlet på kalla sidan. Så som det är idag så sitter det på " stigaren " har vanlig luft/vatten värme anläggning. Menar ni att man kan koppla den på returen som går in i tanken i botten? Och ha säkerhetsventilen på toppen? Jag ska visserligen ha hjälp av en rörläggare men tänkte förbereda så mycket så möjligt själv. Ställa dit tanken och exp kärl i pannrummet. Men eftersom kärlet är ganska stort så lär returröret i botten på tanken stiga för att komma in i toppen på kärlet. Ska jag ha en säkerhetsventil där då oxå? Är så himla nojjig för ångkok och att spränga allt:) hade gärna velat ha säkerhetsventiler lite varstans på höga punkter:)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stort expansionskärl behöver jag?
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2010, 21:57:17 »
Ok sÃ¥ ca 0.6 till 0.7 förtryck  om man bara räknar pÃ¥ höjden som är ca 4-4.5 meter. Det är ju ca 70-80 procent av vatten volymen. Jag är kanske onödigt petig men eftersom jag förmodligen kommer ha temperaturer pÃ¥ 90-95 grader sÃ¥ vill jag inte att trycket ska rusa. Det kärlet pÃ¥ vvsboden hade förtryck pÃ¥ 1.5 bar. Innebär ju att jag ska tömma ur lite. Kylslinga finns i spisen. Det är en vattenmantlad spisinsats/kamin jag ska installera till min befintliga anläggning.
« Senast ändrad: 28 oktober 2010, 22:16:51 av Mr Henke »
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur stort expansionskärl behöver jag?
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2010, 22:35:53 »
Expansionskärlet kan du med fördel sätta lågt och på så sätt borta från
de högsta temperaturerna. Säkerhetsventilen kan sitta högt och idén
med det är att den då i fler lägen blåser ånga istället för vatten. Lågt
placerad säkerhetsventil kommer att släppa ut allt vatten som som finns
i hela systemet vid kokning, tills det bara finns vattenånga kvar i systemet.

Det viktiga är bara att det inte finns möjligheter att stänga av förbindelsen
mellan volymen som skall skyddas och säkerhetsventil, resp. exp.kärl.

Bra att kaminen har aktiv kylning... Den som har vatten från egen brunn har
dock ett extra problem att tänka på. Vid strömavbrott kommer det inget vatten!!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur stort expansionskärl behöver jag?
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2010, 08:34:26 »
Så de är ok att koppla kärlet på returen från radiatorslingan som ska gå in ganska lågt på tanken? Och ingen säkerhetsventil där utan i toppen på tanken ska den sitta? Sen ska jag ju ha en på toppen i spis insatsen oxå. Men ca 0.6-0.7 i förtryck och 10 procents storlek av totalvolymen så ska inte trycket överstiga 1.5 bar om tanken går upp mot 90 grader? Tanken och spisen blir ca 570 liter. Resterande volym är radiatorslingan ( 150-170 liter) och yttermanteln i min befintliga VVB ( 200 liter ) jag har kommunalt vatten. Ska förvärma vattnet i en slinga i den nya tanken. Måste säkerhetsventilen för kallvattensidan( 9 bar) sitta före förvärmningsslingan eller den kan sitta kvar på min befintliga VVB som den gör idag?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Hur stort expansionskärl behöver jag?
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2010, 11:04:28 »
Den totala utvidgningen av vattenvolymen kan du räkna med att den är ca 4%.
Att man måste räkna 10% för ett slutet kärl beror på att vi inte kan utnyttja
riktigt hela volymen för expansion. Vi måste ha lite "flex" kvar i kärlet annars
blir vattenvolymen helt stum och minsta temp.höjning skulle utlösa säkerhetsventilen.

En extra säkerhetsventil på kaminen är helt nödvändig om kaminen går att stänga
bort med avstängningsventiler. Dessutom är det ju här gasbubblorna bildas vid kokning.
Helst skulle denna ventil släppa aningen tidigare än den vid tanken, just för att vi
i görligaste mån vill blåsa ut ånga istället för vatten. Tänk på att ångröret från kaminen
skall vara av grov dimension och avslutas på säker höjd i ett utrymme med golvbrunn.

Ang. förvärmning av varmvatten så skall det finnas en backventil som hindrar uppvärmt
vatten att tryckas tillbaka ut i kallvatnet. Innanför den backventilen skall varmvattnets
säkerhetsventil sitta. Varje instängd vattenvolym som vi kan öka temperaturen på skall
ha egen säkerhetsventil.

Den säkerhetsventil du har på VVB idag övervakar trycket på den varma sidan och den
kan i och för sig sitta kvar, men då behöver du en säkerhetsventil till för förvärmningsdelen
av varmvattensystemet.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 720
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!