Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat 875? FrÃ¥gor  (läst 33341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #120 skrivet: 31 januari 2012, 17:54:33 »
Jag var nyss nere och titta till vÃ¥ran VP.... Kompressor senaste 24h = 0min, Kompressorstarter senaste 24h = 0st, ?!? Framledningstempen var 45ºC men lägsta tillÃ¥tna Framledningstemperatur är 51ºC.... Kompressor var igÃ¥ng när jag var nere enligt vad displayen säger och det lät som sÃ¥ ocksÃ¥. Elpatronen har jag stängt av sen  förut.

Tjejen dushade samtidigt som jag var nere, kan vara så att den inte orkar värma VV + Framledning samtidigt med bara kompressorn, därför tempen är så låg?

Men varför stÃ¥r det 0min?! Skulle kompressor inte gÃ¥tt alls senaste 24h sÃ¥ skulle det vara kallt i huset  huvuddunk

Finns inga fel alls, och inga fel senaste 24h heller.. VARFÖR?!   :-\

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #121 skrivet: 31 januari 2012, 20:08:51 »
Har för mig om att det är nÃ¥n bugg i styren sÃ¥ kompressorn mÃ¥ste stoppa för att drifttiden ska summeras.  :-\
Om det är 0 starter så summeras aldrig drifttiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #122 skrivet: 31 januari 2012, 22:13:45 »
Har för mig om att det är nÃ¥n bugg i styren sÃ¥ kompressorn mÃ¥ste stoppa för att drifttiden ska summeras.  :-\
Om det är 0 starter så summeras aldrig drifttiden.

SÃ¥ med andra ord har kompressorn gÃ¥tt konstant senaste 24h?  :o

Kom nyss hem efter att ha lämnat huset själv i 3 timmar..
15 grader i huset, kollade genast VP. Hade då en felkod!

KOMPR FASFÖLJD
LARM RESET

Bröt strömmen till VP och startade om den sen började den gÃ¥ igen, Framledningtemperaturen är nu 28 ºC  >:(

Kollade instruktionsboken och den säger då följande:
Faserna till Ecoheat är anslutna så att kompressorn går åt fel håll.
Slå ifrån strömmen och skifta två av faserna.


Så enligt instruktionsboken så har någon varit här och bytt plats på 2 faser?

Varför blev det sÃ¥? Och kommer det hända igen?  huvuddunk

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #123 skrivet: 01 februari 2012, 08:27:00 »
Troligen hade den gått konstant i 24 h.

Larmet om fel fasföljd kan inträffa om en fas faller bort.
Vet du om nån micklat med strömmen?
Jag tror larmet skulle återkomma efter omstart av VP om det verkligen vore fel fasföljd, sånt kan hända om elnätsbolaget gör nåt underhåll på elnätet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #124 skrivet: 01 februari 2012, 17:11:20 »
Troligen hade den gått konstant i 24 h.

Larmet om fel fasföljd kan inträffa om en fas faller bort.
Vet du om nån micklat med strömmen?
Jag tror larmet skulle återkomma efter omstart av VP om det verkligen vore fel fasföljd, sånt kan hända om elnätsbolaget gör nåt underhåll på elnätet.

Ingen har varit här och micklat nÃ¥tt vad jag vet.. Startade om pumpen igÃ¥r och nu gÃ¥r den fortfarande iallafall :) SÃ¥ hoppas det bara var en engÃ¥ngs grejj  *roflmao*

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #125 skrivet: 09 februari 2012, 21:23:13 »
Hej igen!

Jag har inte fått tag på någon "injusteringnyckel FN2" så jag kan justera radiatorsystemet. :(
Alla ställen som säljer på nätet ska ha 140:- i frakt, känns lite surt för en grej som kostar 36:-

Framledningstemp vid -15ºC är fortfarande 70ºC, och elpatronen är fortfarande av, fick ha den på några dagar förra veckan när det var riktigt kallt ute. Har även fått upp en takfläkt i vardagsrummet, så det är hyffsad innertemperatur när det är några minus ute, men går ner ner under -10ºC ute så börjar det bli kallt.
Just nu är det -17ºC ute och ingen elpatron, det var -12ºC ute när jag kom hem, då var det 15ºC i hallen och 19,5ºC i vardagsrummet. Det är bara tända en brasa det första man gör när man kommer hem så man får lite varmare :) Radiatorerna i vardagsrummet skiljer 15ºC uppe & nere, (detta som kallas delta va?)
När jag väl får tag på en FN2 nyckel och justerar detta till 5-7ºC som det borde vara, blir det någon större skillnad på värmen inne då? Och blir det sämre värme i övriga radiatorer?

Detta forum har varit till JÄTTE mycket hjälp! Helt underbara människor, tusen tack!  studs


Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #126 skrivet: 09 februari 2012, 21:31:43 »
Kom på en sak till, på etiketten som sitter på VPn så står det ju Produkt: CTC Ecoheat 8,5
MEN 8,5 är överstryket på tushpenna?! På samma lapp står det även Märkeffekt: 12,2KW
Effekt eltillsatts: 9kw osv,osv

Kan det vara så att pumpen i själva verket är en Ecoheat 12? Istället för en Ecoheat 8,5?
Eller står märkeffekten för nå annat?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #127 skrivet: 09 februari 2012, 23:36:24 »
Hej igen!

Jag har inte fått tag på någon "injusteringnyckel FN2" så jag kan justera radiatorsystemet. :(
Alla ställen som säljer på nätet ska ha 140:- i frakt, känns lite surt för en grej som kostar 36:-
Tips: Jag bad min röris att beställa en Ã¥t mig. OK var beskedet, men sen ville han inte ha betalt utan jag har fÃ¥tt lÃ¥na den pÃ¥ obestämd tid!  :) :) Och det är inte bara nyckeln utan komplett med den graderade skivan, mycket bra sak, du vet dÃ¥ vilket flöde du har ställt in sÃ¥ det är lätt att justera allt eftersom.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #128 skrivet: 10 februari 2012, 08:21:13 »
Kom på en sak till, på etiketten som sitter på VPn så står det ju Produkt: CTC Ecoheat 8,5
MEN 8,5 är överstryket på tushpenna?! På samma lapp står det även Märkeffekt: 12,2KW
Effekt eltillsatts: 9kw osv,osv

Kan det vara så att pumpen i själva verket är en Ecoheat 12? Istället för en Ecoheat 8,5?
Eller står märkeffekten för nå annat?

Märkeffekt är hur mycket den drar totalt, om eltilsatsen är 9 kW så fattas 3,2 kW upp till 12,2.
Men jag vet inte vad kompressorn i en 8,5 har för märkeffekt?
8,5 är dessutom vad den ger i värmeeffekt, den drar ca 1/3 av detta.
Kolla om det inte står på själva kompressorn?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #129 skrivet: 10 februari 2012, 16:00:53 »
Märkeffekt är hur mycket den drar totalt, om eltilsatsen är 9 kW så fattas 3,2 kW upp till 12,2.
Men jag vet inte vad kompressorn i en 8,5 har för märkeffekt?
8,5 är dessutom vad den ger i värmeeffekt, den drar ca 1/3 av detta.
Kolla om det inte står på själva kompressorn?

Kompressorn är på 2,2kW... Iallafall vad som står i displayen när kompressorn går :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #130 skrivet: 10 februari 2012, 17:10:35 »
Då är det nog en 8.5 kw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #131 skrivet: 10 februari 2012, 18:08:12 »
Okej :)

Vi hade -17ºC hela natten... Ingen fröjd att vakna imorse  ::) 17ºC grader i vardagsrum, 14ºC i hall, 15ºC i köket  knUp

VP klarar en framledningstemp pÃ¥ ca 50-52ºC utan TS, är detta normalt?   ???


Hur mycket varmare får jag i huset om jag justerar in radiatorerna rätt?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #132 skrivet: 10 februari 2012, 18:30:17 »
Min vp klarar ca 48 grader och med det håller vi 21 grader inne till ca -18 grader så det finns inget normalt beror på huset och radiatorerna *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #133 skrivet: 10 februari 2012, 18:57:33 »
Min vp klarar ca 48 grader och med det håller vi 21 grader inne till ca -18 grader så det finns inget normalt beror på huset och radiatorerna *vinkar*

Hur många radiatorer har du?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #134 skrivet: 10 februari 2012, 20:14:37 »
8 st på 1 våningen som går fullt 4 st övre plan ganska mycket strypta 4 st i källaren varav 3 st mycket strypta *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!