Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC Ecoheat 875? FrÃ¥gor  (läst 33131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #135 skrivet: 10 februari 2012, 20:42:49 »
8 st på 1 våningen som går fullt 4 st övre plan ganska mycket strypta 4 st i källaren varav 3 st mycket strypta *vinkar*

Somliga har det bra  ;D

Själv har jag 4 st på nedervåningen, 2 st "dubbelpanel" 2st "enkelpanel" och så har vi 4 st på övervåninge 2 dubbel och 2 enkel där med...

Uppe är det iaf hyffsat varmt. :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #136 skrivet: 10 februari 2012, 20:45:11 »
Har enkla radiatorer nästan överallt men ska nog byta några på 1 plan ev i sommar *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #137 skrivet: 10 februari 2012, 23:59:43 »
Har enkla radiatorer nästan överallt men ska nog byta några på 1 plan ev i sommar *vinkar*

Ska man bo kvar här till nästa vinter sÃ¥ lär jag montera flera radiatorer nere..  ???

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #138 skrivet: 11 februari 2012, 16:47:04 »
Ska man bo kvar här till nästa vinter sÃ¥ lär jag montera flera radiatorer nere..  ???
Tips: Jag har också 2 våningar och en oeldad källare och har funnit att jämn värme uppe/nere får jag med 3 gånger mera raddar (effekt) på bottenvåningen än på övervåningen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #139 skrivet: 09 maj 2012, 19:22:12 »
Satt och läste igenom lite gammalt  :)

Jag har överlevt vintern med min gamla pump!  tummenupp

Och för att få varmvatten när framledningen är låg så har jag ställt upp "Temperatur vp min" till 39°C
Så nu har vi varmvatten för att klara dushar och sånt. Dock ej för att bada eftersom elpatronen är avstängd.

Så för att koppla in vvb igen så är det bara koppla ihop rören igen. Men för att få vvc att fungera bra krävs mer åtgärder.

Om jag kopplar den så att vvc tar vatten från utloppet från vvb och skickar tillbaka vattnet till inloppet på vvb kommer det funka bra då? Visserligen kommer vvb att få värma all värmeförslut som blir, men det måste ju bli bättre än att skicka in det i botten på tanken i vp som nu?


Tusen tack för att hjälp föresten!  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!