Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hero LN25 eller LN35?  (läst 1065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LMMA

  • Gäst
LMMA
Hero LN25 eller LN35?
« skrivet: 26 oktober 2023, 19:38:00 »
Hej,
ska installera ny pump. Ge mig gärna råd kring vilken jag borde välja av dessa två modeller från Mitsubishi: LN25 eller LN35?
Skulle vi ha större nytta av 35:an än 25:an?
Bor i Stockholmsområdet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hero LN25 eller LN35?
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2023, 20:19:17 »
Det beror ju på vilket effektbehov ni har i huset och hur stor del av huset som värmepumpen kan nå att värma upp?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

LMMA

  • Gäst
LMMA
SV: Hero LN25 eller LN35?
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2023, 08:32:42 »
Jo, det förstÃ¥s  ::),
Innedelen kommer sitta i hallen och den kommer behöva skicka luften genom en lite smalare passage innan den når resten av undervåningen. Tänkte därför om LN35 var lite kraftigare och kommer att få jobba mindre än LN25 i samma situation.
Detta var inget som säljaren som var här och tittade trodde pÃ¥, utan han var bara inne pÃ¥ att LN35 kunde vara bättre om utetemperaturen ofta gÃ¥r under -15 grader, men att det nog annars skulle skulle räcka med en LN25.   
Vill inte köpa en underdimensionerad pump som slit i onödan, men är det just kring detta som dessa tvÃ¥ modeller skiljer sig Ã¥t?   

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hero LN25 eller LN35?
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2023, 10:13:45 »
LN25 ger 3,2 kW värme vid -15 °C ute och LN35 ger då 4 kW värme. Kallare än -15 °C ute behöver man inte bekymra sig om i Stockholmstrakten. Dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT ligger där runt den temperaturen. Bara ett fåtal timmar blir kallare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

MLLA

  • Gäst
MLLA
SV: Hero LN25 eller LN35?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2023, 12:34:25 »
Tack för svar.
Jo precis, har läst om effekten men funderade också på om 25:an är "klenare" än 35:an, så att den kommer få jobba mer och därmed slits fortare (kan inte utläsa detta i de tekniska specifikationerna men kanske någon vet något om hur det är med detta?).

Placeringen av innedelen kommer innebära att luften måste gå genom ett extra dörrhål och passera en smal hall innan den når vardagsrum och kök.
Om vi bortser från utetemperaturen, tror ni 25:an är tillräcklig då, eller är det någon fördel att ta 35:an istället?

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Hero LN25 eller LN35?
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2023, 19:15:11 »
Med min begränsade kunskaper om dessa så tror jag att de är samma modell men olika mjukvara och att fläkten ute kan snurra snabbare på en 35. Rätta mig om jag har fel.

Har för mig att så är fallet på min FH35 kontra FH25


Förr när apparater vad mekaniska fanns ofta förbereda funktioner på kretskortet men ej i bruk på de billigaste modellen. Då kunde man förbättra prestandan med en bygel.

Öka effekten på en mikrovågsugn gjordes genom byta av kondensator.
« Senast ändrad: 28 oktober 2023, 19:22:23 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hero LN25 eller LN35?
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2023, 08:05:35 »
25 kommer att räcka speciellt om du har hinder på vägen så att inte luften kan passera till övriga huset. Varje dörröppning sänker tempen med ca 1.5 grader.

Låter som en bättre placering av innerdelen skulle vara av större vikt.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 704
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!