Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2026-8 Motorskyddslarm (07) hur Ã¥terställa??  (läst 670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
2026-8 Motorskyddslarm (07) hur återställa??
« skrivet: 02 augusti 2021, 11:08:52 »
I morse rök en fas i hela området där jag bor, vattenfall åtgärdade jättesnabbt, och allt förutom VP gick igång igen.
Har en 2026-8 mot VVM310, som började lysa rött (310 alltså). Jag föstökte återställa i displayen, men det kom tillbaka.
Provade att dra jordfelsbrytare och dvärgbrytarna till både pump o innerdel, men utan framgång.

Gick ut o skruvade av locket till 2026, och där står mycket riktigt felkod 07, som enl manual kan vara motorsäkring (FC1) och/eller fasvakt(BA1).
Men - jag ser inget fel, och fasvakten är släkt (ska den lysa rött om det är fel?) Förstår inte om man kan "återställa" denna, eller om den ska göra det själv om faserna är rätt?
Motorsäkringen är tre gangade dvärgbrytare, som inte löst ut. Jag provade dock att stänga av och sätta på den, utan framgång.

Missar jag något, eller måste jag ta hit någon reparatör? :-\

Edit: nu ringde grannen, som &sÃ¥ hade problem,  och var smart nog att mäta mellan faserna... Vi har bara fÃ¥tt en fas pÃ¥ alla tre inkommande...  (snabbt Ã¥tgärdat, men inte sÃ¥ bra av vattenfall)..
« Senast ändrad: 02 augusti 2021, 11:37:19 av vespaman »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 2026-8 Motorskyddslarm (07) hur återställa??
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2021, 11:36:39 »
Fasvakten ska lysa när det är rätt enligt manualen (uppstart och kontroll).
De har kanske bytt fasföljden?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: 2026-8 Motorskyddslarm (07) hur återställa??
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2021, 11:39:29 »
Tack för förslag - Men;

Värre än så, har jag fattat! Vårt område har nu en och samma fas, eller åtm jag o grannen får bara en fas på alla tre inkommande ??? Hur kan de ha lyckats med detta!!?

Blir säkert roligt att övertyga vattenfalls kundtjänst om det... :)


Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2026-8 Motorskyddslarm (07) hur återställa??
« Svar #3 skrivet: 02 augusti 2021, 12:40:58 »
Tack för förslag - Men;

Värre än så, har jag fattat! Vårt område har nu en och samma fas, eller åtm jag o grannen får bara en fas på alla tre inkommande ??? Hur kan de ha lyckats med detta!!?

Blir säkert roligt att övertyga vattenfalls kundtjänst om det... :)
Det är inte speciellt svårt. Du har endast en fas, och kopplar till en exempelvis 3 fas spis. Då springer den fasen igenom värmespiralen i din spis ut på nästa fas, och vips, har du samma fas på samtliga ledare för de tre faserna.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: 2026-8 Motorskyddslarm (07) hur återställa??
« Svar #4 skrivet: 02 augusti 2021, 12:47:49 »
Det är inte speciellt svårt. Du har endast en fas, och kopplar till en exempelvis 3 fas spis. Då springer den fasen igenom värmespiralen i din spis ut på nästa fas, och vips, har du samma fas på samtliga ledare för de tre faserna.

Nä, alltså en och samma fas in på alla tre inkommande. Dvs noll volt mellan alla tre inkommande ledarna. De har fortfarande inte åtgärdat, men är enligt uppgift på G.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 2026-8 Motorskyddslarm (07) hur återställa??
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2021, 13:23:55 »
Nä, alltså en och samma fas in på alla tre inkommande. Dvs noll volt mellan alla tre inkommande ledarna. De har fortfarande inte åtgärdat, men är enligt uppgift på G.
Jag förstår, men det här exemplet med spisen och 3 fas, det händer exempelvis hos din granne att det en fas tar bakvägen genom lindningarna till de övriga faserna, och sedan kommer det till din fastighet. Och det kan lika gärna vara en hydroforpump som fixar detta.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: 2026-8 Motorskyddslarm (07) hur återställa??
« Svar #6 skrivet: 02 augusti 2021, 18:49:47 »
Jo, jag förstår &så vad du menar, men nu fick vi alltså en och samma fas på alla tre inkommande. Så jag kan inte tänka mig att det var inte något "bakflöde". Alltså proper 230V spänning bara att det var samma fas alltså. Annars borde vi ha kunnat mäta upp en spänningsskillnad mellan "faserna". Jag vet dock inte hur många hus som drabbades, men jag gissar åtminstone gatstumpen om 11 hus. (i stadsmiljö, inga hydroforer osv här inte)

Nu är det iaf åtgärdat (kortslutning i elskåp en bit upp på gatan sades vara felorsaken, sant eller falskt, vad vet jag. Men i morse hade servicekillen sagt att han skulle lägga om/utjämna minska trycket på den fas vars säkring löste i transformatorhuset, vilket jag tror "optimerades" för mycket), och vi har tre (olika) faser igen. Och min VP hoppade igång så snällt. Hoppas det varar, och skönt att det för en gångs skull inte var mitt i smällkalla vintern. :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!