Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS  (läst 5252 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #15 skrivet: 02 augusti 2021, 10:54:35 »
Du bör klara dig på Siemens 3RW3014-1BB14, den är gjord för 3 kW motor.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

youji

  • Gäst
youji
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #16 skrivet: 08 augusti 2021, 03:05:47 »
Thermia D8 original är på 15A, men hittade ingen motsvarande på Siemens, så jag valde "närmast över".
Kompressor 2,3 kW.
Så 3RW3016 kanske räcker?
Har du ingen ÅF-thermia i närheten?Dom har mjukstart och vi tar 1432kr inkl moms och är lätt att byta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #17 skrivet: 08 augusti 2021, 08:45:32 »
Har du ingen ÅF-thermia i närheten?Dom har mjukstart och vi tar 1432kr inkl moms och är lätt att byta.

Är det Carlo Gavazzi?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #18 skrivet: 11 augusti 2021, 18:01:18 »
Hej!
Jag vägde lite fram och tillbaka, och valde att gå på ett nytt kort som är ett utbyteskort som är förpackat i Thermiakartong märkt exchangekit softstart 086L3505, kortet är märkt 086L4698....
bild 2021-08-11_171801 (övre bilden)


Kollade med leverantören om det var rätt mjukstart till min pump, de fick typ av pump och serienummer.
Vid nästa kontakt bekräftade försäljaren att de pratat med Thermia och att det skulle vara detta kort. (Jag nämnde för honom att mitt nuvarande kort är väldigt likt ett kort som anges passa en Nibe-maskin, som är ett Carlo Gavazzi).
bild 2021-07-30_175759. (nedre bilden)


Idag hämtade jag det nya kortet på utlämningsstället och åkte hem för att koppla in kortet och äntligen få köra lite scrollkompressor igen ;)

Det visade sig mycket okomplicerat, bara flytta över kablarna till nya kortet (samma märkning), därefter klicka fast kortet i samma hållare.

Jag noterade att de nya reläerna på kortet är av typ DC, medan de gamla reläerna på det kortet var för AC.
Men när allt var monterat och klart slog jag på strömmen.
Kontaktorn slog till.
Och nästan alla pixlar tändes på displayen, ingen bakgrundsbelysning, och drift/larmlampan släckt... :o
Tänkte vad fan hände nu? Började fundera på om jag fått fel kort i alla fall, och det får styren att tappa funktion...
SÃ¥, jag bröt strömmen och bytte tillbaka. Samma sak med display igen, nästan samma spel med pixlarna.  >:(
Kom tillbaka till pumpen efter en stund, och då såg allt normalt ut igen..
 
Är det bara jag som var för orolig att nått skulle paja? :-\

Eller är det fel kort??? :-\ Det jag är orolig för att det är en annan drivspänning för det nya kortet, pumpen förser A1, A2 med 230V AC(vill jag minnas att jag uppmätte tidigare).
« Senast ändrad: 11 augusti 2021, 18:12:27 av Michael A »
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29420
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #19 skrivet: 12 augusti 2021, 13:31:30 »
På den nya sitter det en trafo som antagligen även likriktar manöverspänningen, så den ser ut att kunna styras med 230 V AC mellan A1-A2.
Denna borde inte påverka displayen, jag tror du har ett ganska vanligt problem med displaykortet.
Elektrolytkondensatorerna på displaykortet börjar ge upp, tyvärr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #20 skrivet: 13 augusti 2021, 18:49:34 »
När man jämför artikelnumret som man beställer på, och som även kartongen är märkt med.
Med artikelnumret som kortet är märkt med. Så överensstämmer de fyra sista siffrorna inte med det kort jag fick levererat.
Så vi väntar på respons från Thermia. De behöver ge svar på varför det finns en diskrepans.

Men jag är inne på att det nya kortet är försett med en likriktare för att omvandla från 230 V AC till 24V DC. Men jag vill vara säker på att denna krets inte drar så pass mycket ström att det knäcker 230 V matningen till mjukstartkortet.

Carl N:
Du pratade om dåliga kondensatorer, är det på det kortet som en massa ansutningar går till? Vad jag kunde se, så verkar det bara vara själva displayen där uppe... jag har lite svårt att se dock så jag är inte säker på om det bara är en display och knappsats däruppe...

Man kanske skulle ta och kolla om någon vill ta på sig jobbet att byta ut dem mot nya och av bättre kvalitet..
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

youji

  • Gäst
youji
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #21 skrivet: 14 augusti 2021, 07:22:05 »
Är det Carlo Gavazzi?
Det är ett kitt vi säljer och du tar bara bort kotet på klippsen och det följer med nya klipps och sedan bara sätta dit kablarna

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #22 skrivet: 14 augusti 2021, 12:36:57 »
Det är ett kitt vi säljer och du tar bara bort kotet på klippsen och det följer med nya klipps och sedan bara sätta dit kablarna
youji:
Du verkar vara väl känd med Thermia. Så kanske du kan svara?
Min Diplomat 8 TWS är från 2005.

Jag beställde ett nytt mjukstartkort 086L3505.
Detta nummer står på levererad kartong.
Men på kortets etikett står det 086L4698.

Har jag fått rätt eller fel kort??
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #23 skrivet: 14 augusti 2021, 13:07:35 »
Hade kvalet varit mellan att sätta ett Carlo kort eller köra utan mjukstart överhuvudtaget så jag hade jag valt utan att blinka.

youji

  • Gäst
youji
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #24 skrivet: 14 augusti 2021, 17:17:49 »
youji:
Du verkar vara väl känd med Thermia. Så kanske du kan svara?
Min Diplomat 8 TWS är från 2005.

Jag beställde ett nytt mjukstartkort 086L3505.
Detta nummer står på levererad kartong.
Men på kortets etikett står det 086L4698.

Har jag fått rätt eller fel kort??
Men vad står det på själva kortet på framsidan?Det borde stå 401p22E.

youji

  • Gäst
youji
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #25 skrivet: 14 augusti 2021, 17:39:19 »
Vart har du beställt kortet ifrån?Ditt kort är rätt 086L4698 men borde stå 401p22E på själva kretskortet men när jag zomar in ser jag inget.Men inte ditt kort?

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #26 skrivet: 14 augusti 2021, 22:57:31 »
Vart har du beställt kortet ifrån?Ditt kort är rätt 086L4698 men borde stå 401p22E på själva kretskortet men när jag zomar in ser jag inget.Men inte ditt kort?
Kortet köpte jag från JS Energi.
Mönsterkortet är märkt med 401722E
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

youji

  • Gäst
youji
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #27 skrivet: 15 augusti 2021, 04:24:40 »
Kortet köpte jag från JS Energi.
Mönsterkortet är märkt med 401722E
Då har du rätt kort.Ända jag kan tänka mig varför din display blev svart har att göra med det kittsystemet vi brukar byta kretskort för själva displaykortet och det berorpå åskan äter diplayen så den går sönder(svart) men jag har bytt både på gamla diplayen och dom som har den nya och inte märkt någon skillnad.Kanske bara blev något glapp när du startade första gången.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #28 skrivet: 15 augusti 2021, 10:47:21 »
Då har du rätt kort.Ända jag kan tänka mig varför din display blev svart har att göra med det kittsystemet vi brukar byta kretskort för själva displaykortet och det berorpå åskan äter diplayen så den går sönder(svart) men jag har bytt både på gamla diplayen och dom som har den nya och inte märkt någon skillnad.Kanske bara blev något glapp när du startade första gången.
Tack för supporten när det gäller kortet!
Man kan väl dra slutledningen att Thermia kunde vara mer exakta i vad för nummer som gäller för specifik pump.
I den bransch jag jobbar i är det väldigt noga med att man väljer rätt version på ersättningskorten, så jag är väl lite skadad kanske.

Läste något inlägg lite längre upp att man tyckte det var viktigare att köra med Carlo korten än att inte använda någon mjukstart.
Jag håller med. Sedan jag hittade vad felet var, så har kompressorn stått still. Låtit tillsatsen göra jobbet med att se till att vi har varmvatten.

Min plan är nu att jag ska se om någon ÅF kan komma hit för att se om något mer kan behöva åtgärdas. Och bedöma om kompressor osv är i gott skick.
Min förhoppning är att man då kan förvänta sig ett gäng år till av skön bergvärme.

En sak jag vill veta mer om är det där med att byta ut kondensatorer mot nya för bättre funktion.
Ta reda på mer exakt vilka de är och var de sitter. För vid en första anblick kan jag bara se en. Men det finns säkert fler.
« Senast ändrad: 15 augusti 2021, 21:24:10 av Michael A »
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

youji

  • Gäst
youji
SV: Motorskydd löst Thermia Diplomat 8 TWS
« Svar #29 skrivet: 15 augusti 2021, 12:10:50 »
Tack för supporten när det gäller kortet!
Man kan väl dra slutledningen att Thermia kunde vara mer exakta i vad för nummer som gäller för specifik pump.
I den bransch jag jobbar i är det vldigt noga med att man väler rätt version på ersättningskorten, så jag är väl lite skadad kanske.

Läste något inlägg lite längre upp att man tyckte det var viktigare att köra med Carlo korten än att inte använda någon mjukstart.
Jag håller med. Sedan jag hittade vad felet var, så har kompressorn stått still. Låtit tillsatsen göra jobbet med att se till att vi har varmvatten.

Min plan är nu att jag ska se om någon ÅF kan komma hit för att se om något mer kan behöva åtgärdas. Och bedöma om kompressor osv är i gott skick.
Min förhoppning är att man då kan förvänta sig ett gäng år till av skön bergvärme.

En sak jag vill veta mer om är det där med arr byta ut kondensatorer mot nya för bättre funktion.
Ta reda på mer exakt vilka de är och var de sitter. För vid en första anblick kan jag bara se en. Men det finns säkert fler.
Är nog ingen fara så nu kan du köra 5 år till utan problem.Har inte hört att det är några problem med kitt kortet.Lusta är att jag har med en 8kw tws 2005 och min mjukstart gick sönder för 3 månader sen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!