Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpsoffert.. är det nÃ¥n leverantörer??  (läst 3732 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rstenehj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Efter många veckor fick jag tillslut 1st offert! på en ctc luft vatten.. valde tillslut en lokal leverantör av en thermia atria 8
som jag hade kontaktad själv.. tycker energioffert.se inte fungerar alls!!
När man är villig att ge 100k för en vara/tjänst tycker man att det skulle vara lite respons?

Har svårt för att tro marknaden är så mättad att man är så ointressant som kund?

Kan till slut ge KB-Rör i Ale beröm för kundkontakt, intresse, pris, referencer.
att dom har bra produkter i tillägg bådar gott för den framtida installationen om några veckor..

Tycker att de borde få reklam.. ett slag på nosen till de företag som inte ens skickade offert!

Ger med det samma beröm för ett fantastisk forum!!!

Vänligen: en förväntansfull framtida värmepumpsägare:-)

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Värmepumpsoffert.. är det nån leverantörer??
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2011, 23:17:41 »
Efter många veckor fick jag tillslut 1st offert! på en ctc luft vatten.. valde tillslut en lokal leverantör av en thermia atria 8
som jag hade kontaktad själv.. tycker energioffert.se inte fungerar alls!!
När man är villig att ge 100k för en vara/tjänst tycker man att det skulle vara lite respons?

Har svårt för att tro marknaden är så mättad att man är så ointressant som kund?

Kan till slut ge KB-Rör i Ale beröm för kundkontakt, intresse, pris, referencer.
att dom har bra produkter i tillägg bådar gott för den framtida installationen om några veckor..

Tycker att de borde få reklam.. ett slag på nosen till de företag som inte ens skickade offert!

Ger med det samma beröm för ett fantastisk forum!!!

Vänligen: en förväntansfull framtida värmepumpsägare:-)

Håller med dig, Jag fick inte heller något gensvar för 1½ år sedan, verkar inte fungera.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag fick fyra svar.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsoffert.. är det nån leverantörer??
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2011, 07:12:06 »
Först ett svar på din fråga om det finns några leverantörer.
Detta är som säkert alla förstår något där jag inte går ut offentligt med några exakta siffror, men så mycket kan jag säga att det finns fler än 200 företag registrerade för tjänsten.
I ett ytterst fåtal kommunder saknas det dock helt, men de kommunerna är som regel så små att det även kommer in ytterst få förfrågningar i dessa kommuner.
När jag ser att det kommer förfrågningar i kommuner som inte har några registrerade företag meddelar jag alltid kunden detta, så att man inte skall behöva vänta helt i onödan.

Offerttjänsten fungerar i stora drag på detta sätt:

Det är gratis för kunder att registrera en offertförfrågan.
Det är gratis för företag att registrera ett konto i tjänsten.
Företagen registrerar sig för alla kommuner de har försäljning i, eller är beredda att åka till för att få sälja, de är alltså i många fall registrerade för fler än en Kommun.
Företagen har gratis tillgång till hela förfrågan, de vet i vilken kommun objektet finns, och alla andra data, utom kontaktuppgifterna.

Vill företaget komma i kontakt med den person som gjort en offertförfrågan så måste de göra ett aktivt val att köpa förfrågan för ett pris satt av mig, det kostar inte många tior, och jag bedömer värdet på förfrågan utifrån ett antal olika kriterier som jag själv satt upp.
(För alla som är naiva nog att tro att det finns gratis offerttjänster för företagen så kan jag informera om att det INTE finns)

Min tanke med detta är som följer:

Företagen behöver inte betala för något abbonnemang, vilket gör att många företag "vågar" registrera sig och testa tjänsten.
Under perioder när de har mer att göra än de hinner med kostar det dem alltså inte något att ha tjänsten, inte ett öre.
Under perioder när de behöver fylla på orderstocken, eller i vart fall komma i kontakt med kunder för att ha en chans att sälja, så kostar det inte speciellt mycket (i vart fall mindre än med övriga liknande tjänster som finns på marknaden) att köpa kontaktuppgifterna till de som gjort en förfrågan.

Detta upplägg säkerställer förhoppningsvis att du som kund, inte blir kontaktad av företag som redan har häcken full, men ändå vill erjuda dig ett kryddat högt pris, där risken även finns att du får vänta länge på installationen.
Tvärt om så är min förhoppning att de som får offerter via webtjänsten får det från företag som har behov av fler uppdrag och därför även kan lämna ett vettigt pris på det som efterfrågats i offertförfrågan.

I små kommuner fungerar inte denna typ av tjänster alltid så bra, då de flesta företag vet att alla deras kunder känner till dem, fler företag finns som regel inte på en liten ort...
På små orter är det därför svårt att locka till sig företagen till en tjänst som denna, varför skulle de betala, ens en liten summa, då kunderna redan vet var det finns och vad de erbjuder?

På större orter finns fler företag, och nya tillkommer, konkurrensen är som regel tuffare, vilket genererar fler offerter till de som fyllt i en förfrågan.

Denna vinter har nog i princip alla företag i branschen haft fullt upp, vilket gjort att intresset hos företagen att betala, ens en liten slant, för att lämnna offerter på jobb de vet att de ändå inte hionner med, helt enkelt känns meningslöst och dumt.

Summa summarum, tjänsten fungerar bra i större delen av landet, men det finns ställen där det inte fungerar bra alls, antingen på grund av få registrerade företag, eller på grund av att de registrerade företagen helt enkelt inte har tid med fler uppdrag.

Offerttjänsten ger alltså dig som privatperson chansen att få offerter av företag som är i behov av fler uppdrag.
Den ger även företag som är i behov av att komma i kontakt med fler kunder att göra det, mot en låg avgift.

Sen kan man väl rent generellt säga att ju fler offerttjänster som ser dagens ljus, desto sämre funkar de allihop, inte nåt jag ser direkt tydligt i statistiken, men det behöver man ju inte vara ett geni för att förstå.

Även om jag inte scannat marknaden så noga så vet jag i vart fall att det finns 5 st som erbjuder liknande tjänster + att i princip alla tillverkare och importörer av värmepumpar erbjuder det på sina hemsidor.
Så att någon av alla dessa offerttjänster skulle vara "outstanding" bra är nog tyvärr en utopi.
Jag hoppas och tror att mitt upplägg är bra och billigt för alla parter, och att den i rätt många fall också hjälper kunder hitta företag och vise versa.
Enligt min statistik är det ca 50% som köper av företag som offererar i tjänsten vilket jag tycker är ett rätt bra resultat.
Mer än 70% av de som fyller i en förfrågan får en eller flera offerter.

Man skall även ha i åtanke att det kanske inte alltid är så intressant att lämna en offert på en förfrågan där kunden har en "nuvarande energibehov" på 13 000 kWh med direktverkande el, och efterfrågar en offert på bergvärme + konvertering, men bara om de kan tjäna på att investera...

Jag tar gärna emot tips från både kunder och företag på hur jag kan förbättra tjänsten, men vissa grundförutsättningar är ju svåra att ändra på.
I vissa småkommuner finns väl antagligen bara en enda rörfirma...
 
« Senast ändrad: 29 mars 2011, 07:31:14 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Värmepumpsoffert.. är det nån leverantörer??
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2011, 17:50:28 »
Det ar alldeles sakert sa som Rickard skriver, det ar hausse i branschen och det ar inte manga firmor som ens har tid att skriva offerter just nu. Rekordvinter efter rekordvinter och atskilliga hus med direktel och oljepannor vars agare ska ha en VP sa snart som mojligt. Det ar bara att finna sig, det loser sig snart igen.
Vi har begart offerter privat och det ar likadana koer dar, de hinner inte med.

Jag misstanker att det blir ett annat utgangslage om offerterna kommer till via forumet, leverantorerna vet att kunden har back-up.

Jag ska definitivt utnyttja tjansten framat sommarn nar jag kommer hem.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad kukilon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpsoffert.. är det nån leverantörer??
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2011, 00:46:40 »
Rickard jag har en liten fråga till dig och givetvis förstår jag att du inte kan eller vill svara helt exakt men det är rätt intressant att veta som kund som vill få offerter om dina kostnader är så höga för företagen att man får sämre offerter? Jag vill gärna veta innan jag använder tjänsten. Rör det sig verkligen om några tior? Vi har en förening på 20 lägenheter som är på jakt och jag antar att det kan röra sig om rätt stora summor beroende på vilken lösning vi väljer i slutändan för företaget vi väljer. Givetvis förstår jag att du måste tjäna pengar på det du gör men samtidigt så har jag ingen problem att manuellt skicka ut offertförfrågningar heller eftersom det rör sig en rätt saftig investering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpsoffert.. är det nån leverantörer??
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2011, 21:46:47 »
För den typen av förfrågan kan det röra sig om ett par hundra kr, aldrig mer, och det beror även på var i landet det ligger, och hur många företag som är registrerade för tjänsten i det området.
Dessutom har företagen rabatter beroende på hur många förfrågningar de köper, så det behöver inte kosta så mycket som jag sätter priset till.
Det kostar mer för företagen att du själv kontaktar dem och ber om en offert, bara den tid de lägger på ett möte.
Skickar du ut en förfrågan så blir det väl iofs lite billigare, men jag har svårt att tänka mig att de lägger på något på priset.
I så fall lägger de väl på på priset även när de annonserar i lokalpress?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!