Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klämd konsument  (läst 9335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kkrans

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klämd konsument
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2013, 14:02:23 »
Man kan nog trolla lite hit å dit, det gillar jag också att göra..
Men oftast börjar det jobbiga är när problem uppstår..

3500 inkl rot, är det före eller efter rot.?

Det var efter alla rotavdrag var dragna.

Utloggad H-sson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Certifierad kylinstallatör
SV: Klämd konsument
« Svar #16 skrivet: 09 april 2013, 01:21:33 »
Om man nu skulle vara så dum att man monterar något som kunden köpt på ex jula eller någon annan butik så tar man på sig hela ansvaret för garantin enligt konsumentköplagen, då tar jag gärna betalt för den garantin.

Om nu kunden inte vill betala för det så kan han kanske lämna tillbaks produkten och köpa pump med installation, problemet löst! tummenupp

Detta är ett stort problem med alla som ska ha det billigaste men med alla garantier och service.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Klämd konsument
« Svar #17 skrivet: 09 april 2013, 06:55:41 »
Om man nu skulle vara så dum att man monterar något som kunden köpt på ex jula eller någon annan butik så tar man på sig hela ansvaret för garantin enligt konsumentköplagen, då tar jag gärna betalt för den garantin.


Så är det väl inte? Enligt konsumenttjänstlagen ansvarar du för det arbete du utför och tar betalt för. Det är fortfsrande Jula som amsvarar för själva 'hårdvaran'.
Sen kan det så klart vara otydligt vilka fel som beror på VP'n och vilka som beror på monteringen, men är man tydlig med kunden från början så borde det inte vara så svårt.
« Senast ändrad: 09 april 2013, 14:09:24 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Klämd konsument
« Svar #18 skrivet: 09 april 2013, 11:09:45 »
Detta är ett stort problem med alla som ska ha det billigaste men med alla garantier och service.

Jag skulle nog vilja påstå att problemet är (minst?) lika stort att hantverkare tror att kunden tror att hantverkaren blir ansvarig för alla fel som kan komma att uppstå (inklusive feldimensionering, justeringar och handhavandefel) när kunden bara vill ha jobbet gjort och till fullo förstår konsekvensen av att inte köra "allt" från samma firma. Inget mer.

Lika lite som alla hantverkare vill dras över en kam så vill kunderna inte heller bli dragna över samma kam, hantverkaren som drar ett direkt felaktigt svar på varför han inte får/kan skapar sig inte den bästa referensmarknadsföringen på den orten närmsta åren och det förvånar mig att man vågar ta den risken för dåligt "rykte".
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Epedersen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Klämd konsument
« Svar #19 skrivet: 18 oktober 2013, 22:52:23 »
Jag skulle nog vilja påstå att problemet är (minst?) lika stort att hantverkare tror att kunden tror att hantverkaren blir ansvarig för alla fel som kan komma att uppstå (inklusive feldimensionering, justeringar och handhavandefel) när kunden bara vill ha jobbet gjort och till fullo förstår konsekvensen av att inte köra "allt" från samma firma. Inget mer.

Lika lite som alla hantverkare vill dras över en kam så vill kunderna inte heller bli dragna över samma kam, hantverkaren som drar ett direkt felaktigt svar på varför han inte får/kan skapar sig inte den bästa referensmarknadsföringen på den orten närmsta åren och det förvånar mig att man vågar ta den risken för dåligt "rykte".

Nej precis, så är det naturligtvis, konsumentköpslagen är väldigt tydlig vem som står för avtal och dyligt, så varför vissa på detta forum brusar upp direkt kan jag inte förstå på annat sätt än att den personen inte själv känner till konsumentköpslagen, lagen gäller altid mellan säljare och köpare, dvs om sakerna är köpta på jula, så hänger dom på eventuell garanti om sådan finns ( garanti är helt frivilligt ) och konsumentköpslagen är då mellan jula och den privata konsumenten, sen om jula vill kräva att en certifierat montör kopplar ihop och driftsätter för att en eventuell garanti skall gälla, så får dom det, dom får inte kräva det för konsumentköpslagen, men för garanti får dom, och då skall den montören montera och driftsätta, och intyga att det är gjort korrekt, sen vilken garanti han eventuellt ger på sitt jobb ( montage och driftsättning ) det är något helt annat.

Sen skall vi dock komma ihåg att i princip det enda sättet denna montör kan bli skyldig för hårdvaran, så är det om han har orsakat skada på den, t.ex tappat de, så att den skadats eller dyligt, eller om han böjd rören så att dom spruckit, eller på annat sätt orsakat att gasen försvunnit, men det måste då gå att bevisa att montören faktiskt gjort något fel, och detta kan man klaga över i 3 år efter tjänsten ( montage och driftsättning är en tjänst, inte en vara ) utförts.

Hoppas detta inlägg kommer till nytta för många kring vad som gäller.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Klämd konsument
« Svar #20 skrivet: 18 oktober 2013, 23:25:48 »
Jag tycker trådskaparen ska ringa en större firma i Malmö typ Bravida. De har säkert mycket att göra men på någon vecka eller två så borde de kunna lösgöra en kyltekniker. De större firmorna har mer folk och är inte så pjåkiga som de mindre med om de får sälja materiel eller inte. De mindre tjänar mer på en "helhetsinstallation" än på enstaka timmar här och där. Jag förstår dem och hade gjort likadant själv.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!