Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 18 oktober 2013, 23:25:48 »

Jag tycker trådskaparen ska ringa en större firma i Malmö typ Bravida. De har säkert mycket att göra men på någon vecka eller två så borde de kunna lösgöra en kyltekniker. De större firmorna har mer folk och är inte så pjåkiga som de mindre med om de får sälja materiel eller inte. De mindre tjänar mer på en "helhetsinstallation" än på enstaka timmar här och där. Jag förstår dem och hade gjort likadant själv.
Skrivet av: Epedersen
« skrivet: 18 oktober 2013, 22:52:23 »

Jag skulle nog vilja påstå att problemet är (minst?) lika stort att hantverkare tror att kunden tror att hantverkaren blir ansvarig för alla fel som kan komma att uppstå (inklusive feldimensionering, justeringar och handhavandefel) när kunden bara vill ha jobbet gjort och till fullo förstår konsekvensen av att inte köra "allt" från samma firma. Inget mer.

Lika lite som alla hantverkare vill dras över en kam så vill kunderna inte heller bli dragna över samma kam, hantverkaren som drar ett direkt felaktigt svar på varför han inte får/kan skapar sig inte den bästa referensmarknadsföringen på den orten närmsta åren och det förvånar mig att man vågar ta den risken för dåligt "rykte".

Nej precis, så är det naturligtvis, konsumentköpslagen är väldigt tydlig vem som står för avtal och dyligt, så varför vissa på detta forum brusar upp direkt kan jag inte förstå på annat sätt än att den personen inte själv känner till konsumentköpslagen, lagen gäller altid mellan säljare och köpare, dvs om sakerna är köpta på jula, så hänger dom på eventuell garanti om sådan finns ( garanti är helt frivilligt ) och konsumentköpslagen är då mellan jula och den privata konsumenten, sen om jula vill kräva att en certifierat montör kopplar ihop och driftsätter för att en eventuell garanti skall gälla, så får dom det, dom får inte kräva det för konsumentköpslagen, men för garanti får dom, och då skall den montören montera och driftsätta, och intyga att det är gjort korrekt, sen vilken garanti han eventuellt ger på sitt jobb ( montage och driftsättning ) det är något helt annat.

Sen skall vi dock komma ihåg att i princip det enda sättet denna montör kan bli skyldig för hårdvaran, så är det om han har orsakat skada på den, t.ex tappat de, så att den skadats eller dyligt, eller om han böjd rören så att dom spruckit, eller på annat sätt orsakat att gasen försvunnit, men det måste då gå att bevisa att montören faktiskt gjort något fel, och detta kan man klaga över i 3 år efter tjänsten ( montage och driftsättning är en tjänst, inte en vara ) utförts.

Hoppas detta inlägg kommer till nytta för många kring vad som gäller.
Skrivet av: Puckonen
« skrivet: 09 april 2013, 11:09:45 »

Detta är ett stort problem med alla som ska ha det billigaste men med alla garantier och service.

Jag skulle nog vilja påstå att problemet är (minst?) lika stort att hantverkare tror att kunden tror att hantverkaren blir ansvarig för alla fel som kan komma att uppstå (inklusive feldimensionering, justeringar och handhavandefel) när kunden bara vill ha jobbet gjort och till fullo förstår konsekvensen av att inte köra "allt" från samma firma. Inget mer.

Lika lite som alla hantverkare vill dras över en kam så vill kunderna inte heller bli dragna över samma kam, hantverkaren som drar ett direkt felaktigt svar på varför han inte får/kan skapar sig inte den bästa referensmarknadsföringen på den orten närmsta åren och det förvånar mig att man vågar ta den risken för dåligt "rykte".
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 09 april 2013, 06:55:41 »

Om man nu skulle vara så dum att man monterar något som kunden köpt på ex jula eller någon annan butik så tar man på sig hela ansvaret för garantin enligt konsumentköplagen, då tar jag gärna betalt för den garantin.


Så är det väl inte? Enligt konsumenttjänstlagen ansvarar du för det arbete du utför och tar betalt för. Det är fortfsrande Jula som amsvarar för själva 'hårdvaran'.
Sen kan det så klart vara otydligt vilka fel som beror på VP'n och vilka som beror på monteringen, men är man tydlig med kunden från början så borde det inte vara så svårt.
Skrivet av: H-sson
« skrivet: 09 april 2013, 01:21:33 »

Om man nu skulle vara så dum att man monterar något som kunden köpt på ex jula eller någon annan butik så tar man på sig hela ansvaret för garantin enligt konsumentköplagen, då tar jag gärna betalt för den garantin.

Om nu kunden inte vill betala för det så kan han kanske lämna tillbaks produkten och köpa pump med installation, problemet löst! tummenupp

Detta är ett stort problem med alla som ska ha det billigaste men med alla garantier och service.
Skrivet av: kkrans
« skrivet: 10 januari 2013, 14:02:23 »

Man kan nog trolla lite hit å dit, det gillar jag också att göra..
Men oftast börjar det jobbiga är när problem uppstår..

3500 inkl rot, är det före eller efter rot.?

Det var efter alla rotavdrag var dragna.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 10 januari 2013, 13:57:16 »

Man kan nog trolla lite hit å dit, det gillar jag också att göra..
Men oftast börjar det jobbiga när problem uppstår..

3500 inkl rot, är det före eller efter rot.?
Skrivet av: kkrans
« skrivet: 10 januari 2013, 11:06:07 »

Intressant diskussion.

Jag köpte min pump via ett (släkt)gruppköp via ett akrediterat företag i Norrbotten. Fick den fraktad till Stockholm och efter ett par samtal med installatörer i Norrtäljetrakten så den blev installerat en vecka senare.

3500:- inkl rot.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 november 2012, 17:15:17 »

Det här har det skrivits spaltkilometrar om i forumet ändå sedan starten för snart tio år sedan.
Att köpa på absolut billigaste stället innebär som regel vissa risker, i detta fall har en av riskerna blivit väldigt tydlig för dig.
Det är rätt dyrt att som företag ackreditera sig, det krävs dyra verktyg och maskiner, och välutbildat och certifierad personal.
Installationer blir rätt dyra, och den som installerar tar ett visst ansvar, och om man skall hårddra det hela så riskerar han/hon sin ackreditering om jobbet inte utförts på ett adekvat sätt.
Har du konat och kopplat ihop rören så förstår jag att ingen vill hjälpa dig, i vart fall inte utan att göra om just det.
Installatören är alltid ansvarig för eventuella läckage, och att lita på en lekman när det gäller just detta torde ingen installatör göra.

I övrigt, om du inte kopplat ihop rören tror jag nog att du bör kunna få hjälp.
Kanske via den offerttjänst jag driver, www.energioffert.se

Vad menar du med "mer betalt än jag betalt för hela pumpen"?
En standardinstallation kostar idag mellan 5000 och 6000 kr, är det dyrare än du accepterar?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 16 november 2012, 12:48:17 »

jo, men har inte jag sålt pumpen, varför ska jag då lämna garanti på densamma? jag lämnar som sagt garanti på jobbet jag gör, har kunden köpt pumpen från hokuspokus AB, så är det dit han får vända sig om ett kretskort brinner..

Det är väl också det som efterfrågas i det här fallet? Trådskaparen vill att nån gör inkopplingsjobbet och skriver under protokollet så att han får garanti på 'hårdvaran' från säljaren. Problemet är att ingen ens vill ta på sig den biten... Förmodligen beror det i grunden inte på eventuella garantier utan på att installatörerna prioriterar de jobb där dom tjänar mer pengar (både arbete och prylar), sen använder man garantiskälet för att slippa hitta på andra ursäkter...
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 15 november 2012, 15:55:54 »

Jag tror att man alltid ska försöka köpa helhetslösningar..
Det är så himla lätt att man blir bollad hit och dit annars..

5års totalgaranti, då vet man att sakerna åtminstånde hinner betala sig tummenupp
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 15 november 2012, 11:02:10 »

jo, men har inte jag sålt pumpen, varför ska jag då lämna garanti på densamma? jag lämnar som sagt garanti på jobbet jag gör, har kunden köpt pumpen från hokuspokus AB, så är det dit han får vända sig om ett kretskort brinner..
har satt upp ett flertal jula-pumpar mfl. som folk köpt själva, upplyser folk om kvaliten på kinesiska produkter och önskar dom lycka till, flertal av de har hört av sig inom ett år och vill ha en riktig pump installerad, sätter då en Toshiba eller ME med 5 års totalgaranti.
Skrivet av: Byhem
« skrivet: 14 november 2012, 19:57:30 »

för det första: alla har jävligt mycket nu, så du får acceptera att du får vänta på hjälp då du inte är "prio 1" då firman inte fått sälja pumpen till dig och göra hela montaget.
sen så ska inte dina vattenledningsrör vara beroende av en luftvärmepump för att inte frysa sönder, du MÅSTE ha backupvärme som går in om pumpen lägger av, man kan inte  enbart förlita sig på någort så känsligt som en LLVP, fullproppad med elektronik.
för det tredje, skriv var du bor så kanske någon som kan detta på forumet är villig att hjälpa till.

jag har inga problem alls att ta åt mig den typen av jobb, däremot står det tydligt på fakturan vad arbetet avser och att inga som helst materialgarantier lämnas på pumpen, dock lämnar jag 1 års garanti på tätheten i de konor jag själv utför.

hmmm.... har full förståelse för att det är mycket i branschen just nu, en av anledningarna till att jag hjälpte till själv... trodde jag. Det problem jag har är att mitt jobb inte finns på någons prio lista alls... Företag i branschen vill inte ens ta i jobbet då jag, som någon sa, öppnat kartongen pumpen levererades i.

Kan vara så att jag tar ditt råd och fixar backup värme av ngt slag framöver.

Det du nämner sedan angående inga materialgarantier är där ja som konsument blir ännu mer klämd. Jag har betalt för 5 års garanti men den gäller inte såvida inte en i kylbranschen skriver under ett papper på att anläggningen är korrekt hanterad, monterad och driftsatt får jag problem hos säljaren...
Pumpen är trycksatt och plomberad. Det borde inte vara ngt problem för installatören att kontrollera detta tryck och sedan utföra resten av jobbet med bibehållna garantier. Om detta nu inte är fallet borde branschen själva styra upp det gentemot pump tillverkarna så att ni slipper komma i garanti klydd mot säljaren. Som det är nu är det inte hållbart varken för konsument, säljare eller installatör.   mvh Peter
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 14 november 2012, 19:50:29 »

Som jag tolkar hans text är han händig och ville spara in några kronor, dessutom skulle det bli som han ville ha det.. dontknow

Skrivet av: rocas
« skrivet: 14 november 2012, 19:32:16 »

Varför valde du att köpa en maskin istället för maskin +installation?
Skrivet av: Byhem
« skrivet: 14 november 2012, 19:28:23 »

oopps... kanske man kan säga när man missar och nämna var man bor... Vellinge bor jag i... :)


 
Skrivet av: Oskar P.
« skrivet: 14 november 2012, 17:22:52 »

för det första: alla har jävligt mycket nu, så du får acceptera att du får vänta på hjälp då du inte är "prio 1" då firman inte fått sälja pumpen till dig och göra hela montaget.
sen så ska inte dina vattenledningsrör vara beroende av en luftvärmepump för att inte frysa sönder, du MÅSTE ha backupvärme som går in om pumpen lägger av, man kan inte  enbart förlita sig på någort så känsligt som en LLVP, fullproppad med elektronik.
för det tredje, skriv var du bor så kanske någon som kan detta på forumet är villig att hjälpa till.

jag har inga problem alls att ta åt mig den typen av jobb, däremot står det tydligt på fakturan vad arbetet avser och att inga som helst materialgarantier lämnas på pumpen, dock lämnar jag 1 års garanti på tätheten i de konor jag själv utför.

Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 14 november 2012, 16:23:10 »

Det visar hur rutten hela branchen är. Givetvis finns det inget, rent tekniskt, som hindrar vilken kyltekniker som helst från att granska rördragningen, vakuumsuga och köra igång systemet med fulla garantier. Min lokala rörmokare ville inte installera en Ifö-toalett jag köpt själv eftersom han inte kunde garantera att det inte skulle bli några problem. Självklart skulle det gå bra om jag köpte samma toalett av honom för dubbla priset...

Om man inte kan överleva genom att ta betalt för det arbete man utför utan att man alltid måste bättra på marginalerna genom att sälja material med löjliga påslag så är man helt fel ute.

Han kunde inte garantera att skiten rann ner *roflmao*
I min bransch är det jobbigt om kunden har eget material men det är mest för att vi vet hur det material vi jobbar med fungerar..
Men annars får kunden gärna släpa hem materialet, tycker nog det bara är skönt att slippa bära in det samt att vi slipper ligga ute med den kostnaden för en kund som ev inte betalar så tycker jag vårt materialpåslag på 10-15% inte är värt besväret..

Det värsta är när kunden inte har köpt tillräckligt med material och vi ska stå och vänta, det blir dyrt!!
Men en toalett *roflmao*
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 november 2012, 15:59:02 »

Det visar hur rutten hela branchen är. Givetvis finns det inget, rent tekniskt, som hindrar vilken kyltekniker som helst från att granska rördragningen, vakuumsuga och köra igång systemet med fulla garantier. Min lokala rörmokare ville inte installera en Ifö-toalett jag köpt själv eftersom han inte kunde garantera att det inte skulle bli några problem. Självklart skulle det gå bra om jag köpte samma toalett av honom för dubbla priset...

Om man inte kan överleva genom att ta betalt för det arbete man utför utan att man alltid måste bättra på marginalerna genom att sälja material med löjliga påslag så är man helt fel ute.
Skrivet av: TS Comfort AB
« skrivet: 14 november 2012, 15:47:00 »

Inga konstigheter att en certifierad kylmontör driftsätter den och fyller i installationsprotokollet så det garantiregistreras .
Gränsbygden köper via LMG eller Kinnan så det ska därmed inte vara några konstigheter såvida Gränsbygden inte har bytt leverantör.

Vet inte på vilken ort ni bor men gissningsvis har dom flesta så mycket att göra just nu då dom flesta kunder kommer på att det blir vinter i år igen vid denna tiden , dumt nog så säger en del betydligt högre priser för att dom egentligen inte hinner istället för att säga att det inte finns tid att hjälpa till med andra maskiner än sina egna sålda just nu .

Om du skriver vart du bor så är det nog lättare att få kontakt med någon som kan hjälpa dig.
Skrivet av: Byhem
« skrivet: 14 november 2012, 15:28:05 »

Hej,

Skriver ett par rader som klämd konsument. Köpte för ett tag sedan en Panasonic HE9NKE via Gränsbygden på nätet. Hade ingen aning om vilken soppa jag körde igång genom att göra så... det hela blev inte bättre av att jag inte har tummen mitt i handen och inte såg några skäl till att hjälpa till med montaget av pumpen.
Nu... vägrar alla företag jag ringt, typ hela skåne regionen, att ens befatta sig med biten som är kvar för att pumpen skall kunna köras igång.  Kapa till rören, vakuum pumpa och läck testa.
Ingenstans står det, varken hos de som säljer pumpar och installation som ett paket, eller hos de som endast säljer pumpen, att det inte går att installera pumpen och få skrivet en rapport på det när man gjort som jag ovan beskrivet...   
Jag är helt lämnad åt vargarna och står men en dyr pump som inte är till någonting. Alla installatörer påstår att de inte röra pumpen då de inte fått sälja den och kan garantera att den inte är defekt. De hamnar i garanti tvist med säljaren säger de...
De få jag hittat som är villiga att installera vill ha mer betalt än om jag köpt hela installationen av dom. Hutlöst dvs.

Finns det någon hjälp att få här i detta forum... någon som har information som kan hjälpa mig? Det är nog bara några veckor kvar till kylan sätter in här nere och då kommer alla ny installerade vattenledningsrör att frysa. :(

Mvh Peter
 



Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!