Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min hyresvärd är pÃ¥ semester och pannan har pajat!  (läst 2418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad turnipcris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej!

I källaren till det hus jag hyr står en "CTC Ecoheat Intercooler" stor vit låda som normalt brummar på i frid och fröjd. Nu blinkar den error - värmen är borta och vattnet är kallt. Inte bra! Först sa den att "pressostat h/l", men har nu ändrat till "reset larm, kontakta service". Själva enheten har bara 5 knappar - tre under displayen (en som det står D på och en + och - knapp, samt en liten röd knapp med en pil ovanför, och en svart knapp med "10A" undertill). Jag har försökt leta upp en manual eller nåt men eftersom det nog är en lite äldre modell hittar jag inget som matchar på CTCs hemsida. Som ni hör har jag inte en aning om hur man beter sig med en sån här mackapär, men jag tänkte att det kanske är nån klok människa här som vet råd? Är det en enkel "reset"-knapp som ska hittas eller blir det snällt till att vänta på morgondagen och försöka få tag på reparatör?

Supertacksam om det är nÃ¥n som vill svara!! 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Min hyresvärd är på semester och pannan har pajat!
« Svar #1 skrivet: 23 november 2010, 21:49:51 »
Välkommen till forumet. Ja, sånt här händer ju alltid när nån är på semester...

Du kan ju börja med att slå av strömmen en liten stund och se om den kommer igång normalt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad turnipcris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Min hyresvärd är på semester och pannan har pajat!
« Svar #2 skrivet: 23 november 2010, 22:00:53 »
Tack för svaret och välkomnandet!

Menar du på själva maskinen eller nån huvudbrytare? Hyresvärden har verkstad i källaren så där är flera olika proppskåp och brytare och grejer...vågar inte riktigt gissa mig fram där. Hm det känns som om det nog blir sovsäck och kalldusch tyvärr tills jag får tag på honom. :/

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Min hyresvärd är på semester och pannan har pajat!
« Svar #3 skrivet: 23 november 2010, 22:07:27 »
Tack för svaret och välkomnandet!

Menar du på själva maskinen eller nån huvudbrytare? Hyresvärden har verkstad i källaren så där är flera olika proppskåp och brytare och grejer...vågar inte riktigt gissa mig fram där. Hm det känns som om det nog blir sovsäck och kalldusch tyvärr tills jag får tag på honom. :/

Sitter det ingen arbetsbrytare i direkt anslutning till pumpen? Följ sladden så kanske du hittar den...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad turnipcris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Min hyresvärd är på semester och pannan har pajat!
« Svar #4 skrivet: 23 november 2010, 22:17:18 »
Nej, det gör inte det... :/ Alla sladdar som går ut från den går sen in i väggen och förmodligen ut i en del av källaren som jag inte kommer åt. Men tack för att du tog dig tid iallfall! :)

Utloggad turnipcris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Min hyresvärd är på semester och pannan har pajat!
« Svar #5 skrivet: 23 november 2010, 22:44:38 »
Fick tag på hyresvärden, och värmen är tillbaka :) Kunde vrida om en ratt och ta över pannan på el istället - bra att veta!!

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
Bra att det löste sig ;-)
1,5 plans villa,  byggd 1924 pÃ¥ torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Min hyresvärd är på semester och pannan har pajat!
« Svar #7 skrivet: 24 november 2010, 19:48:08 »
Men, hur tänker hyresvärden? Jag åker inte iväg under uppvärmningssäsong utan att lämna över nycklar och ha en "fastighetsskötare" som är lite insatt och kan titta till det ibland, helst dagligen. Även under icke uppvärmningssäsong så får någon en nyckel till oss.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Min hyresvärd är på semester och pannan har pajat!
« Svar #8 skrivet: 24 november 2010, 19:56:10 »
Han tänkte väl "Värmepumpar krÃ¥nglar ju aldrig..."  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Min hyresvärd är på semester och pannan har pajat!
« Svar #9 skrivet: 24 november 2010, 20:01:46 »
Hehe, förmodligen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!