Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 03 maj 2021, 11:47:42 »

Nu har volymtanken använts i 2 månader.

Hur mäter jag ändringen bäst:
-Antal starter/kWh?
-Antal starter/timme?
-Antal starter/medeltempskillnad inne-ute?
-Eller hurdå?





Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 02 mars 2021, 11:53:09 »

................ Men trycket hade sjunkit från 1 till 0,8 i gårkväll, jag fyllde på och luftade alla ventiler igen. Ingen luft nånstans.............

...................Jag grunnade länge på hur mycket vatten som måste läcka för att trycket ska sjunka med 0,2atm...men somnade ifrån den mödan.

Jag har mätt och räknat på det tidigare vid ett läckage.
Från 0,4 bar till 0,8 bar går det ca 4 L,
från 0,8 bar till 1,2 bar går det också ca 4 L vid ett expansionskärl på 18 L.

(Har mätt flera gånger med litermått efter visningen på vattenmätaren och
kontroll på tryckmätaren.)
Vid ett större expansionskärl kan det kanske bli andra volymer.

Men för JFB och vatten i en skarvdosa behövs nog inte många droppar..
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 02 mars 2021, 09:21:44 »

En jordfelsbrytare löste ut efter installation av volymtanken!

Vaknade i morse i ett mörkt hus. Hustrun "sa" (milt uttryckt) nånstans ur mörkret att det var fel på volymtanken..varför ska du hålla på med sånt där? Nåja, jag förklarade för henne att inget elektriskt hade ändrats..så det kunde inte vara felet!

Hittade felet after klassisk felsökning. En JFB hade löst ut. Slog av alla förbrukare under den och satte på JFB och satte på förbrukarna en efter en. Övervåningens matning var orsak. Släckte alla förbrukare där (belysningar) och startade dem en efter en. Aha, en jordad skarvsladdsdosa!

Varför jordfel i den?
Placerad på golvet snett ut under luftningsventilen på en radiator. Som hade droppat vatten på skarvdosan..Jag luftade ju alla raddar efter volymtankens start. Men trycket hade sjunkit från 1 till 0,8 i gårkväll, jag fyllde på och luftade alla ventiler igen. Ingen luft nånstans..

Men...luftningsventilen på radden ovanför sladdosan läckte tydligen fram till igårkväll och det fick JFB att lösa ut i natt.

Jag grunnade länge på hur mycket vatten som måste läcka för att trycket ska sjunka med 0,2atm...men somnade ifrån den mödan.

Nu vet jag. Två saker. Men den viktigaste är att hustrun har rätt även om hon inte förstår varför...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 mars 2021, 22:39:29 »

Brukar hålla i många år, troligtvis är det eldat med panna och inte fyllts på något vatten, med öppet system finns en risk att vatten syresätts i kärlet då det står i förbindelse med uteluften, Som du säger så rostar kärlet och rören på vinden, kan du inte byta till slutet då. Har sett i hyreshus och villor från 40-talet när det skulle in  FJV.  Grova rör och när dom kapades såg dom nya ut på insidan, bara lite svart beläggning, långa böjar. Då har den portisen hållit efter och inte fyllt på vatten många ggr under årens lopp. I dag så är det bara koppar och Pex som gäller, är det då fart på flödet och korta böjar så slits rören ut av de partiklar i vattnet och systemet i böjarna. Så var glad för grovleken på riktiga stålrör.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 01 mars 2021, 22:38:02 »

Det är väl mest moderna grejer som värmeväxlare, cirkulationspumpar mm som inte gillar/tål järnoxid och andra produkter i vattnet. Gamla system är/var konstruerade att tåla det.
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 01 mars 2021, 22:03:56 »

Funderar också på hur stort problemet är egentligen även om jag också tycker syret ska ur systemet. Tänker på det äldsta huset och tillhörande flyglar i släkten. Alla med grovt självcirkulerande rörsystem och sektionsradatorer från när vattenburna system kom antar jag. Öppna expansionskärl på två av husen vet jag. Expansionsledningen fick jag göra en panikåtgärd på i en garderob på andra vången för tre år sedan. Annars tror jag inget har hänt sedan de flyttade in för 39 år sedan. Undra hur länge den typen av system håller?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 mars 2021, 18:57:26 »

När jag fyllt på mitt system har jag eldat tills allt vatten varit 80-90 grader så försvinner det mesta av luften men vet inte kanske 60 grader hade räckt.
Bara att prova med att koka vatten i en kastrull och mäta samt  se när bubblorna kommer och det är när vattnet inte är under tryck som i ett system med ca 1 bars tryck, då bubblar det mycket senare. Så att brasa på till 80 - 90 C är bra. Då ska det även finns avluftning nära värmekällan, annars återgår  en del syre till vattnet igen och det blir ett varv till med att värma på.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 01 mars 2021, 18:56:00 »

Tillräckligt så Smurfen tycker jag med...och sorry skalan slutar vid 5 enheter, HBerggren..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 mars 2021, 18:43:02 »

Jag hittade ett par diagram om syres löslighet i vatten. Av det högra verkar det som att det räcker att värma till 60° för att syret ska försvinna, så varför "sägs det" då att man ska "koka" ur vattnet i värmekretsen?
När jag fyllt på mitt system har jag eldat tills allt vatten varit 80-90 grader så försvinner det mesta av luften men vet inte kanske 60 grader hade räckt.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 01 mars 2021, 18:38:41 »

För den som fyller sitt system en gång per 10 år är nog inte syret i vattnet något större problem.
Jag tror problem uppstår när systemet är risigt och måste fyllas på mest hela tiden, det tror jag inte är helt ovanligt tyvärr. "Älskling, kan du lufta elementen igen"

// Magnus
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 01 mars 2021, 16:20:55 »

Notera skalan i högra diagrammet, den går inte till 0.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 01 mars 2021, 16:12:44 »

Jag hittade ett par diagram om syres löslighet i vatten. Av det högra verkar det som att det räcker att värma till 60° för att syret ska försvinna, så varför "sägs det" då att man ska "koka" ur vattnet i värmekretsen?

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 27 februari 2021, 19:24:42 »

Det blev ett väldigt engagemang för att få så syrefattigt vatten som möjligt  8)

Då uppstår ju frågan: Om man ska tappa av sitt system för någon åtgärd,
bör man pumpa över det gamla vatten i en tunna eller dunkar och återanvända det
eller syresätts det direkt igen, när det kommer i kontakt med luften ? dontknow
Ska det stå länge så blir det är det bättre med dunkar än öppna hinkar/baljor
Stora plastdunkar såna som du sätter mäsken i...eller 200 liters fat?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 27 februari 2021, 17:56:22 »

Bara om du sätter gräddvispen i soppan. betänk ett akvarium.
Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 27 februari 2021, 16:28:59 »

Det blev ett väldigt engagemang för att få så syrefattigt vatten som möjligt  8)

Då uppstår ju frågan: Om man ska tappa av sitt system för någon åtgärd,
bör man pumpa över det gamla vatten i en tunna eller dunkar och återanvända det
eller syresätts det direkt igen, när det kommer i kontakt med luften ? dontknow
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 26 februari 2021, 22:22:45 »

Första dygnet. 3-4 +grader ute.
18 starter, 14 timmar VPdrift. Men jag hade glömt koppla in golvvärmen i utbyggnaden...så VP hade lite att ta igen..
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 februari 2021, 13:12:31 »

Nu är volymtanken monterad.

Röris har monterat volymtanken först på framledningen från VP bild 1. (före alla värmeavgivare)
Luftning på både in och utgående tankanslutningar bild 2.
Med bypassventiler för att kunna koppla bort/in tanken bild 3 och 4.
Isolering av rören återstår, mitt arbete liksom att betala räkningen.

Stängde två golvvärmekretsar för att slippa få in luft i dem samt hela värmekretsen under inkopplingen.
Luftar alla radiatorer. Öppnar golvvärmen därefter.
Efterluftning en tid framöver eftersom nya vattnet bara värmdes till 73°, inte 100°.
Inget diskmedel tillsatt.

Uppföljning av antal starter för jämförelse kommer, 1gång per månad.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 23 februari 2021, 21:44:52 »

He på dig bopakoster. Det med diskmedel gör att ytspänningen försvinner i vattnet, behövs inte mer än några centiliter på din volym. Sen talas det om att koka ur syret, Javisst går det med EL-patronen, du får ställa upp termostaten på max, tror det är ca 90 C som den är som max på. När tempen ökar i botten så blir det självcirk till toppen och det kan bli 95 C i den, nere så kommer det att fortsätta värma tills  termostaten känner 90 C , vattnet kokar med små bubblor på elementet och dom kommer att med trycket återgå i vattnet. Du måste ha tanken trycklös så syret kan frigöra sig, med stigande tryck så ökar kokpunkten radikalt. Tänk värmekraftverk , där är vattnet min 110 C och ett tryck närmare 15 bar och vattnet blir inte till ånga förrän det lämnar munstycket mot turbinen. Då är det fart på ångan och farligt att vara i dess närhet.  Skoluppgift att läsa här nedan , bara första stycket och inte frågorna längre ner, Som  du ser så förångas inte vattnet p.g.a trycket. Sen har jag inte sett eller hårt att det kommer luftbubblor i en vattenkran från en VVB , det kan fräsa i den när tempen kommer upp en bra bit, men inget som kokar ur allt syre, det fordras nog lite mer än 3 KW patron
ttps://www.pluggakuten.se/trad/hjalp-med-fragan-3/r
Hej på dig du 25fOCUS,
Diskmedel, ja det kommer vi att sätta till.
Jag har tanken omonterad ännu så den är helt trycklös. (nåja, 1 meter vattenpelare för att vara petig..
3kW modellen har termostat som begränsar vattentemperaturen till 70°. Skulle kanske gå att bygla termostaten, men jag skippar det...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 23 februari 2021, 18:43:36 »

He på dig bopakoster. Det med diskmedel gör att ytspänningen försvinner i vattnet, behövs inte mer än några centiliter på din volym. Sen talas det om att koka ur syret, Javisst går det med EL-patronen, du får ställa upp termostaten på max, tror det är ca 90 C som den är som max på. När tempen ökar i botten så blir det självcirk till toppen och det kan bli 95 C i den, nere så kommer det att fortsätta värma tills  termostaten känner 90 C , vattnet kokar med små bubblor på elementet och dom kommer att med trycket återgå i vattnet. Du måste ha tanken trycklös så syret kan frigöra sig, med stigande tryck så ökar kokpunkten radikalt. Tänk värmekraftverk , där är vattnet min 110 C och ett tryck närmare 15 bar och vattnet blir inte till ånga förrän det lämnar munstycket mot turbinen. Då är det fart på ångan och farligt att vara i dess närhet.  Skoluppgift att läsa här nedan , bara första stycket och inte frågorna längre ner, Som  du ser så förångas inte vattnet p.g.a trycket. Sen har jag inte sett eller hårt att det kommer luftbubblor i en vattenkran från en VVB , det kan fräsa i den när tempen kommer upp en bra bit, men inget som kokar ur allt syre, det fordras nog lite mer än 3 KW patron
ttps://www.pluggakuten.se/trad/hjalp-med-fragan-3/r
Skrivet av: HBerggren
« skrivet: 23 februari 2021, 17:50:04 »

Har du kollat så det inte är en byglingsbar begränsare?

Lokalt spänningsfall är också intressant, spänning precis över elpatronen när den arbetar.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 23 februari 2021, 17:01:55 »

Sannolikt inte så lågt som 220V per fas, men närmare 230V är mer normalt än 240V.

En avvikelse från teorin är såklart att värmeförlusten genom isoleringen inte är medtagen i den teoretiska beräkningen som Lexus gjorde.

Har sedan inte alla elpatroner en viss nivå av positiv temperatur coefficient (PTC) på resistansen, som gör att effekten sjunker vid ökande temperatur?
Spänningen är faktiskt så låg på Koster, mättes i morse.
Tanken är isolerad men klart det läcker värme ändå. Temp i källaren är +11°C
Men nu visar det sig att VVBn har en fungerande temperaturbegränsare inbyggd!
Koll av Teknisk Data-blad säger att det ska ta 8h att värma till 70. Vill jag ha högre temp så krävs en elpatrontillsats UARI-38 art.nr 067 671

Så där får jag väl ge mig nu och ta resten av luften ur vattnet på traditionellt vis, vid radiatorerna. Låter den stå med 70gradigt vatten till torsdag då rörmokaren kommer och ansluter min volymtank.
Skrivet av: Perfa76
« skrivet: 23 februari 2021, 16:20:12 »

Teori rött, och verklighet blått: Vad är fel?
Verkligheten avviker pga att avgiven effekt är inte 3kW, nätspänningen endast 220V/fas istf 240V
Sannolikt inte så lågt som 220V per fas, men närmare 230V är mer normalt än 240V.

En avvikelse från teorin är såklart att värmeförlusten genom isoleringen inte är medtagen i den teoretiska beräkningen som Lexus gjorde.

Har sedan inte alla elpatroner en viss nivå av positiv temperatur coefficient (PTC) på resistansen, som gör att effekten sjunker vid ökande temperatur?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 23 februari 2021, 16:13:07 »

7 timmar och 10 minuter
Teori rött, och verklighet blått: Vad är fel?
Verkligheten avviker pga att avgiven effekt är inte 3kW, nätspänningen endast 220V/fas istf 240V
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 23 februari 2021, 13:28:40 »

7 timmar och 10 minuter
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 23 februari 2021, 13:02:15 »

ingenjören i mig värmer med 3kW..när kokar det?
Man kan räkna men blir oftast fel..mäta "is das shit"
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 februari 2021, 23:43:57 »

Hur får man 90 C i en tank med en VP, så innehållet blir nog lite mindre.
Hej 25fOCUS!
Jag var kanske otydlig i mitt inlägg nr8. Elpatoronerna i blivande volymtanken, dvs en begagnad varmvattenberedare kan värma till 95° som VVB, max enligt etiketten, fast det ska den inte göra mer, men jag kokar vattnet med varmvattenröret (röd anslutning på toppen) öppet genom att tillfälligt ansluta elpatronerna till ett eluttag. Sen tar jag bort den elanslutningen och kopplar in volymtanken till VPns retur.
Jag vill ju få bort så mycket fritt syre som möjligt innan 200 liter friskt vatten cirkulerar i värmesystemets järnradiatorer och rör, som annars skulle kunna rosta och bilda mer järnhydroxid i värmebärarsystemet. Dessutom minskas behovet av avluftning efter utökning av vattenvolymen.
Min rörmokare sa även att man kan sätta till lite diskmedel i vattnet men varför, det ska han få förklara bättre.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 21 februari 2021, 22:58:05 »

Hur får man 90 C i en tank med en VP, så innehållet blir nog lite mindre.

Läs inlägg 8.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 21 februari 2021, 22:34:57 »

Hur får man 90 C i en tank med en VP, så innehållet blir nog lite mindre.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 februari 2021, 20:39:02 »

Golvvärmen i två rum (badrum o tillbyggnad, med plastslang kanske jag ska stänga innan jag skickar ut nykokt vatten?

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 20 februari 2021, 09:33:17 »

Tack!
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 19 februari 2021, 22:32:10 »

Och om man skickar ut det i värmesystemet? Som t.ex vill ha 35° för att hålla huset vid 20° när det är 0° ute (kurva 5)


Om jag antar att du behöver 5 kW vid ±0° så räcker den 2,5 timma, då tankens energi mellan 90° ner till 35° är 12,8 kWh.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 19 februari 2021, 21:29:01 »

Volymtank ökar gångtid och stopptid under förutsättning att värmen tas ut till systemet via volymtanken och då ska VP ha en chans att ladda tanken. sitter allt i direkt serie så laddas inte tanken, utan det går rakt igenom bara. Det måste finnas en retur till VP  från tank till VP för att tanken ska laddas.

Hm, Volymtanken kommer att sitta i serie på framledningen med matning från VP till toppen på tanken medan värmeavgivarna matas från botten av volymtanken(dvs, tvärtemot hur den är kopplad som varmvattenberedare). Tänk dig att volymtanken är ett vertikalt VB-rör med diameter 0,5m och längd 1,4m. Att framledningsvattnet från VP skulle gina förbi tankinnehållet är väl inte troligt, flödet är bara 0,3 l/sek.
Golvärmen och radiatorerna är ett normalt tvårörssystem dvs är parallellkopplade med retur till VP.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 19 februari 2021, 20:13:06 »

Volymtank ökar gångtid och stopptid under förutsättning att värmen tas ut till systemet via volymtanken och då ska VP ha en chans att ladda tanken. sitter allt i direkt serie så laddas inte tanken, utan det går rakt igenom bara. Det måste finnas en retur till VP  från tank till VP för att tanken ska laddas.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 februari 2021, 20:06:59 »

Det kommer kallna fort och du blir väl utan värme nån timme medans ni kopplar då behövs lite extra värme efter.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 19 februari 2021, 19:58:37 »

En vecka.   :)
Och om man skickar ut det i värmesystemet? Som t.ex vill ha 35° för att hålla huset vid 20° när det är 0° ute (kurva 5)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 19 februari 2021, 19:26:13 »

Hur lång tid tar det att svalna 200 liter i isolerad tank till c:a 40°?

En vecka.   :)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 19 februari 2021, 17:20:35 »

Tack @Lexus!
Jag tänker koka vattnet innan röranslutning görs till värmebärarsystemet, så det är helt öppet kärl via röda anslutningen.
Hur lång tid tar det att svalna 200 liter i isolerad tank till c:a 40°?

Pannrummet är 4x4m, VP står i ett hörn och volymtanken ställer jag i hörnet diagonalt mot VP, då blir det bäst möjlighet för eventuell avtappning av tanken, men längsta rörledningsdragningen..men det ökar ju bara volymen lite till. (5liter) Cu är fint! Men osynligt innanför isoleringen...
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 19 februari 2021, 16:42:16 »

Se till att du har någon säkerhetsventil innanför avstängningsventilerna, i samband med urkokningen.

Någon tröghet kommer du inte att få med endast 200 liter. Den sväljer max 2,0-2,5 kW mellan start och stopp d.v.s. 15-20 minuters drift. På den tiden hinner inget hända som upplevs "trögt".
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 18 februari 2021, 23:01:25 »

Röris kommer på onsdag nästa vecka och kopplar in volymtanken.
Jag beställer förbi-kopplingsventiler och avluftning samt isolering anslutningssrören (22mm koppar).
Jag kommer att fylla tanken med brunnsvatten och värma det med inbyggda elpatronerna till max temp (95°C enligt etikett) för att avlufta det före inkoppling.
Något mer att tänka på innan han kommer hit?

Den gamla och nya systemvolymerna enligt tabellen nedan. Så vitt jag förstår kommer antal starter att minska och därmed även systemet att bli trögare, men är det något stort problem?
CP går fn på läge I med 0,3 l/sek.

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 11 februari 2021, 12:28:42 »

Har du inte kopplat in den än ??
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73002.msg763038#msg763038
Näe, jag har bett min röris att göra det efter nyåret han har inte dykt upp än, så därför tjötar jag om en kalkyl , ska jag bry mig eller inte?
....har hittills haft 66000starter, så om 100000 är livslängden så kan jag förmodligen förlänga den med tanken om tiden mellan starterna ökar. Systemvolymen kommer ju att öka från 200 till 400liter. Jaa @Hasberg jag ska ligga på honom!
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 11 februari 2021, 12:25:46 »

@Lexus
Tusen takk! som nabon sier
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 11 februari 2021, 11:18:06 »

Tack!
Med exemplets siffror sparar man 1347kr/år. Eftersom volymtanken är gratis för mig (fått en till skänks) så vore det inget att tveka om.. och livslängden har du antagit att tanken är med hela tiden, dvs kalkylen gäller år noll.

...men nu har jag kört 14 år redan utan tank, så jag kan bara tillgodogöra mig en bråkdel av besparingen, hur ser kalkylen ut nu?

Det är vedertaget i branschen att start/stopp påverkar livslängden. Antar man att det finns 100 000 start/stopp att tillgå, och anta att du har förbrukat 80 000 fram till i dag. Så med det räkneexemplet bestämmer du livslängden med att hushålla med de start/stopp du har tillgodo.

Kan du halvera mängden start/stopp så fördubblar du den återstående livslängden d.v.s. från 3,5 år till 7 år.

Naturligtvis finns det andra egenskaper som påverkar livslängden samt att 100 000 är ett fiktivt antal, men vill man spåna så är mitt räkneexempel gångbart.

Kalkylen blir då:

90 000 + ((8 400 x 14) + (8 000 x 7)) / 21 år = 12 552 kr/år

90 000 + (8 400 x 17,5) / 17,5 år = 13 542 kr/år

Skrivet av: Hasberg
« skrivet: 11 februari 2021, 11:11:00 »

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 11 februari 2021, 10:49:27 »

Kalkylen är hårdvara+driftkostnad/livslängd. (LCC)

Exempel:
hårdvara (ytan tank) 90 000 + drift (8 400x17år) 142 800 / 17 år = 13 694 kr/år

hårdvara (med tank) 100 000 + drift (8 000x23 år) 184 000 / 23 = 12 347 kr/år
Tack!
Med exemplets siffror sparar man 1347kr/år. Eftersom volymtanken är gratis för mig (fått en till skänks) så vore det inget att tveka om.. och livslängden har du antagit att tanken är med hela tiden, dvs kalkylen gäller år noll.

...men nu har jag kört 14 år redan utan tank, så jag kan bara tillgodogöra mig en bråkdel av besparingen, hur ser kalkylen ut nu?
Skrivet av: DonPablo
« skrivet: 11 februari 2021, 09:44:09 »

vitsen med volymtanken är mer vattenvolym i systemet, det ger längre gång och ståtider på pumpen, kanske jämnare värme också, jämfört med om du har ett för litet system.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 11 februari 2021, 08:55:12 »

Kalkylen är hårdvara+driftkostnad/livslängd. (LCC)

Exempel:
hårdvara (ytan tank) 90 000 + drift (8 400x17år) 142 800 / 17 år = 13 694 kr/år

hårdvara (med tank) 100 000 + drift (8 000x23 år) 184 000 / 23 = 12 347 kr/år

Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 11 februari 2021, 08:28:23 »

När lönar det sig med volymtank?
Hur ser en kalkyl ut som svarar på den frågan?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!