Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia diplomat G2 lÃ¥g retur.  (läst 1826 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Naka.H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia diplomat G2 låg retur.
« skrivet: 13 november 2020, 21:27:15 »
Hej
Som rubriken så har vi en Diplomat G2 som inte värmer huset längre. Pumpen går igång ofta och stannar efter ett par minuter
Under den tiden gÃ¥r framledningstempen upp till  ca 52C men returen bara runt 25C. Det lÃ¥ter som cirkulationspumpen snurrar.
(Filter rengjorda Slinga luftad.)

Men hur ska växelventilen/shunten fungera? Som det är nu så står den på "minsta rött" och bara rör sig lite mot "bredare rött" och shuntmotorn låter ansträngd. Ska man kunna vrida på shunten manuellt trots att det sitter en motor där?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #1 skrivet: 13 november 2020, 21:39:33 »
Normalt är den i värmeläge längst mot höger. Värmer den vv? Hur varmt är varmvattnet?

Har du glömt öppna något vred?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Naka.H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #2 skrivet: 13 november 2020, 21:57:28 »
Var och kollade nu då körde pumpen en uppvärmning med tillsatts 2 mot bakterier. Varmvattnet var uppe i 56c men Framledningen var uppe i 76C
Returen 52C. Fast kalla element.

Jag kan inte se någon ventil som står fel. Tror varmvattnet senaste dagarna varit strax över 50C

Shunten står mot höger.

Utloggad Naka.H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #3 skrivet: 13 november 2020, 23:46:38 »
Hur kraftigt ska man höra c-pumpen?
Jag har aldrig tagit av fronten tidigare för att lyssna.

Just nu hör jag bara som att det är den som snurrar om jag lyssnar med en skruvmejsel Känner inga vibrationer med handen (samma med
b-pumpen) och när kompressorn gÃ¥r sÃ¥ hör jag bara den o känner bara vibrationerna av den. 

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #4 skrivet: 14 november 2020, 12:05:35 »
Gå in i servicemenyn. Håll vänsterpil intryckt. Där finns test så kan du prova köra cp och lyssna
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Naka.H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #5 skrivet: 14 november 2020, 22:14:10 »
Har provat cp nu och den fungerar även testat shunten och den fungerar.

SÃ¥ kan det bli stopp i element slingan i huset?

Eller vad ska jag kontrollera?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #6 skrivet: 15 november 2020, 07:18:04 »
Känns värmerören alls varmt en bit från pumpen då den kör värme, eller direkt efter avslutad vv körning då pumpen kör ut en skvätt varmvatten i värmerören?

Gissar på att du saknar flöde av någon orsak. Framledningen vid vv var också konstig hög
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Naka.H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #7 skrivet: 15 november 2020, 10:21:37 »
Ja slingan går upp till övervåning efter vp och det blir varmt på några element på övervåningen men man känner mindre o mindre mellan element.

Verkar som både framledning och retur går upp i temp när vv går utan att rören blir varma.

Utloggad Naka.H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #8 skrivet: 15 november 2020, 18:42:02 »
Nu har jag varit runt och kontrollerat alla element i huset medans vp har gått.
Och jag har värme i in ledningen plus övre halvan av elementen men inte undre halvan eller returen på elementen.

Finns det nÃ¥gon ventil i vp som kan strypa eller stänga returen pÃ¥ värmeslingan i huset? och dÃ¥ menar jag inte kulventilerna pÃ¥ toppen som jag kan öppna eller stänga utan nÃ¥gon styrd ventil i  "vp skÃ¥pet".

NÃ¥gra andra ideer?

Jag kommer ringa rör firman , i morgon, som installerade pumpen att komma ut och ta en titt om de hinner. Om vi inte kan lösa det  innan.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #9 skrivet: 15 november 2020, 19:22:03 »
Är det 1-rörs eller 2-rörs system du har

Utloggad Naka.H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #10 skrivet: 15 november 2020, 19:41:58 »
Tror det är 2-rörs system men vet ej säkert.
Går det kontrollera på något sätt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #11 skrivet: 15 november 2020, 20:17:20 »
Det är lite vanskligt att bedöma om cirkulationspumpen fungerar som den ska genom att lyssna pÃ¥. Den brummar även om rotorn stÃ¥r still. StÃ¥r pumpen still brukar motorhuset bli väldigt varmt. Är man inte van vid hur det ska lÃ¥ta och vill man vara säker pÃ¥ att pumpen roterar mÃ¥ste men skruva bort muttern pÃ¥ motoraxelns förlängning och se efter om axeln roterar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Naka.H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #12 skrivet: 15 november 2020, 21:18:55 »
Helt säker kan man kanske inte vara men när jag kör cp på 100% så ger den ganska mycket vattenljud.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #13 skrivet: 15 november 2020, 22:05:51 »
Vattenljud , lÃ¥ter som en stril ungefär , dÃ¥ är det luft i pumpen och kanske i systemet  luften Ã¥ker med runt men brukar hamna i dom översta elementen. Pumparna brukar trycka uppÃ¥t sÃ¥ stäng av pumpen vänta 5 minuter starta, ta nÃ¥gra ggr till och lyssna pÃ¥ pumpen, hade den luft i sig sÃ¥ kommer den ändra ljud.

Utloggad Naka.H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia diplomat G2 låg retur.
« Svar #14 skrivet: 16 november 2020, 07:13:39 »
Nej ingen luft i pumpen.

Jag testade att stänga returen på filterventilen och sedan fylla på radiatorslingan med mer vatten (påfyllningen sitter mellan filtret och vp)

När jag sedan öppnade filterventilen igen så ökade trycket 0.2 bar i slingan.

Tyder inte detta på stopp i returen i vp någonstans? För om det bara sitter en pump och bromsar så skulle det inte bli tryckskillnad när jag öppnade
filterventilen,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!