Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling VVC med Thermia MBH 300 liters VV-beredare?  (läst 8735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ElPetro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Mindre hyresfastighet frÃ¥n 1948 pÃ¥ 270 kvm + 135 k
Vi har en fundering kring vår VVC som ska installeras. Som det ser ut idag så avser installatören att montera returen från VVC till position 3 dvs. uttag markerat "Varmvatten" enligt dokumentationen. Som vi ser det så kommer VVC-pumpen i detta fall cirkulera det varmvatten som redan kallnat eller så orkar inte pumpen pumpa något eftersom det är tryck på varmvattnet som kommer ur beredaren.

Borde inte VVC gå till uttag 1 som är markerat "Returledning" istället?

mvh

Peter

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling VVC med Thermia MBH 300 liters VV-beredare?
« Svar #1 skrivet: 07 juli 2010, 21:07:24 »
kan du ladda upp en bild? returledning, på värmen då eller? dit ska den inte, vvc ska inkopplas före blandningsventilen, men efter backventilen på kv. det där lät kanske lite konstigt, ritade en liten fin ritning i paint på några minuter, glömde dock övertrycksventilen :)
« Senast ändrad: 07 juli 2010, 21:32:43 av Balkkin »

Utloggad ElPetro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Mindre hyresfastighet frÃ¥n 1948 pÃ¥ 270 kvm + 135 k
SV: Inkoppling VVC med Thermia MBH 300 liters VV-beredare?
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2010, 16:44:16 »
Tackar för ditt snabba svar. Det var så jag tänkte mig, då är jag inte ute och cyklar.

Ang. att jag pratade om returen var att jag såg ett ej använt uttag i toppen märkt retur som jag trodde var VVC-retur. Insåg senare att det såklart var returen till VP som gick dolt genom sidan istället och någon VVC-retur existerar alltså inte på denna tank.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Inkoppling VVC med Thermia MBH 300 liters VV-beredare?
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2012, 21:38:50 »
Lyfter en gammal tråd, har bara en liten fundering varför VVC måste kopplas före blandningsventilen? Måste väl lika gärna kunna sitta efter?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling VVC med Thermia MBH 300 liters VV-beredare?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2012, 10:58:29 »
det finns ett par trådar på forumet om möjliga sätt att koppla.

Bland annat kan det skilja huruvida returen går in i botten eller om man cirkulerar det övre skiktet har jag för mig.

I min värld kan det sitta efter blandningsventilen. Ingen energi tillförs ju i slingan. Men det kanske finns något rör/tryck-tekniskt som gör att detta inte är lämpligt, vad vet jag :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Myrstackaren26

  • Gäst
Myrstackaren26
SV: Inkoppling VVC med Thermia MBH 300 liters VV-beredare?
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2018, 22:44:04 »
det finns ett par trådar på forumet om möjliga sätt att koppla.

Bland annat kan det skilja huruvida returen går in i botten eller om man cirkulerar det övre skiktet har jag för mig.

I min värld kan det sitta efter blandningsventilen. Ingen energi tillförs ju i slingan. Men det kanske finns något rör/tryck-tekniskt som gör att detta inte är lämpligt, vad vet jag :)
Kopplar du in vvc efter T-röret till blandningsventilen får du ju två olika flödesriktningar i inkommande kallvattenrör till beredaren. ☺

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!