Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ctc ecoel, minimera förbrukning  (läst 1192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ctc ecoel, minimera förbrukning
« skrivet: 18 november 2020, 21:59:14 »
Hej hej!

Vi har idag en elpanna, CTC ecoel 1550, som värmer vårat varmvatten och driver våra element. VI har nu installerat en luftvärmepump som just nu löser hela husets värmebehov. VI har skruvat av samtliga elementvred i huset och det är ändå varmt och skönt.

Nu undrar jag hur jag kan minimera min elpannas förbrukning. Har sänkt lutningskurvan och justeringen. Har sänkt framledningstempen något. Har den iställd på 68 grader i pannan.

Blir det besparing om jag sänker till 65 grader?
BLir det besparing om jag ändra pannans inställning från 6 kw till 3 kw?
Kom med tips för hur jag ska göra här.

Tyvärr går det inte att ställa in att den ska vara avstängd, lägsta utetemp för att den ska vara avstängd är 10 grader. (med avstängd menar jag att framledningen till elemeten då är avstängd helt). FÖr det är väl samma vatten så går till kranen som går till elementen eller??

Är novis på detta.

mvh magnus

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ctc ecoel, minimera förbrukning
« Svar #1 skrivet: 18 november 2020, 22:39:57 »
Elementvatten och VV ( kranvatten ) är skilda frÃ¥n varandra, ingen kontakt där, du kan ställa ner kurvan pÃ¥ VP för värmen sÃ¥  ger den inte ut nÃ¥gon värme, sen med att stänga alla element är inte bra, dÃ¥ gÃ¥r cirk-pumpen mot stängt läge och kan bli varm och brinna upp. Ha ett element minst öppet. Drar du ner kurvan kan du ha alla element öppna. VV fÃ¥r du ändÃ¥.

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ctc ecoel, minimera förbrukning
« Svar #2 skrivet: 18 november 2020, 23:10:09 »
Elementvatten och VV ( kranvatten ) är skilda frÃ¥n varandra, ingen kontakt där, du kan ställa ner kurvan pÃ¥ VP för värmen sÃ¥  ger den inte ut nÃ¥gon värme, sen med att stänga alla element är inte bra, dÃ¥ gÃ¥r cirk-pumpen mot stängt läge och kan bli varm och brinna upp. Ha ett element minst öppet. Drar du ner kurvan kan du ha alla element öppna. VV fÃ¥r du ändÃ¥.

Någon vits med att typ stänga av/ställa ner någon elpatron i pannan? Någon vinst där?

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Ctc ecoel, minimera förbrukning
« Svar #3 skrivet: 30 november 2020, 22:20:00 »
Rekommenderar dig att läsa det översta fastnålade inlägg et om hur din anläggning fungerar.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!