Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stort DeltaT problem eller inte?  (läst 2802 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stort DeltaT problem eller inte?
« skrivet: 21 januari 2021, 16:41:04 »
Efter att under några år inte haft järnkoll på värmepumpen då det varit många andra projekt så började jag återigen kolla när den i somras började larma och jag då fick byta mjukstartkortet som var trasigt (tack för hjälpen jag fick av er där tummenupp).

Uppmärksammade att DeltaT var stort... typ 13 vid varmvatten körningarna... även runt 10 för värmen. Kollade cirkpump och flexslangar och spolade genom maskinen. Men det hjälpte inte. Så lämnade det under hösten för att nu när det är kallt kunna mäta bättre.

Innan jag gjorde om källaren och drog nya slingor vet jag att jag hade typ DeltaT=8. Men nåt har hänt.... med pumpen eller med vämesystemet. Jag vet inte...
Det jag ser är att alla gamla radiatorer och stammar har DeltaT på typ 8. Medan de nya slingorna och nya elementen i källaren har 15-20. Vilket resulterar i ett totalt DeltaT in/ut till pumpen på ca 12 nu när det är kallt. Fortfarande är det samma DeltaT på 13 för varmvattnet. Vilket jag vill minnas att jag alltid haft. Har 300L TWS.
De gamla stigar och returrören är 1-2" medans de nya källarslingorna har 22mm -> 15mm fram till radiator.
Jag har öppnat alla strypningar, returer och förinställningar fullt i källaren. Luftat alla rör och det är endast en cirkpump (i värmepumpen) och den står på max.

Fråga:
  • Har lite svÃ¥rt att förstÃ¥ att källarslingorna skall ha sÃ¥ mycket högre DeltaT... Men är det trots allt ett klassiskt flödes/balans problem (med mindre rör i källaren) ?
  • Eller är det nÃ¥got annat problem med pumpen/systemet? Har inte kunnat finna ut vad det kan vara....
  • Är mitt DeltaT ett problem och spelar det egentligen nÃ¥n stor roll att DeltaT är sÃ¥ stort pÃ¥ elementen i källaren? Det är varmt överallt i huset och tillräckligt med värme i källaren.  Alternativet är att göra om och sätta separat cirkpump pÃ¥ källaren för att fÃ¥ ned DeltaT viket känns onödigt när allt ju funkar...
  • Är det inte rimligt med DeltaT pÃ¥ 13 till en 300L TWS (DUO16)? 

Tacksam för tips och förslag.








« Senast ändrad: 22 januari 2021, 15:03:56 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2021, 08:58:13 »
LÃ¥ter knepigt, kass cirkpump?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2021, 15:00:59 »
Cirkpumpen utbytt under hösten för att säkerställa att det inte var den... gjorde ingen  skillnad.
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2021, 08:53:07 »
Hade du bytt flexslangar också?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2021, 09:08:47 »
Hade du bytt flexslangar också?

Det är därför jag inte kommer koppla in flexslangar i min anläggning. tummenupp
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2021, 12:26:38 »
Det är därför jag inte kommer koppla in flexslangar i min anläggning. tummenupp

Magnetitfilter funkar annars.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2021, 20:49:46 »
Ja, rensade/nya slangar, men det var inte särskilt mycket magnetit i dem...
« Senast ändrad: 23 januari 2021, 20:51:38 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2021, 18:51:50 »
Nu under våren när det blivit varmare har jag kunnat experimentera lite mer. Tyvärr har DeltaT varit 11-13 även när jag stängt av de nya källarslingorna.
Så orsaken till mitt numera högre DeltaT vet jag inte. Men har svårt att förstå att det är värmepumpen... är det kanske då rimligare att det är mitt stora värmesystem. Har 4 våningar, 25-30 radiatorer och mer än 300l vatten i systemet. Är det för "trögt" för den inbyggda cirkulationspumpen?

Vad jag förstår är värmeväxlaren dimensionerad för ett visst flöde och är det för litet får man en försämrad effekt på kompressorn som i detta fall blir för stor för att värmeväxlaren skall kunna avge full effekt. För detta rekommenderar servicefirman fyrvägskopplad tank på minst 100 liter med en extra cirkulationspump för att alltid ha fullt flöde över värmepumpen oberoende av radiatorsystemet.

Jag funderar själv på om en annan lösning är installera flera separata cirkulations pumpar på de olika stigarna?

Jag har som sagt varmt i hela huset och energiförbrukningen på pumpen är ok. Installera tank och extra cirkulationspumpar kostar mycket och minskar också effektiviteten.

SÃ¥ är mitt stora DeltaT ett problem eller inte? Kan jag glömma detta och köra pÃ¥ eller borde jag bygga om...? 

 
« Senast ändrad: 02 maj 2021, 18:55:41 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2021, 22:38:15 »
En storlek större cirkulationspump tycker jag är vad du behöver om nuvarande inte går få mer fart på. Hade deltat varit för långt så behöver du tank och extra pump. Du bör kunna sänka kurvan något också sen och få bättre COP pga det blir mer värmeavgivning på samma framledningstemperatur. Sen utöver det mår kylkretsen bättre av rätt delta och ger bättre COP även för den sakens skull. Kan vara värt det.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #9 skrivet: 03 maj 2021, 14:19:54 »
Men har svårt att förstå att det är värmepumpen... är det kanske då rimligare att det är mitt stora värmesystem. Har 4 våningar, 25-30 radiatorer och mer än 300l vatten i systemet. Är det för "trögt" för den inbyggda cirkulationspumpen?

Har lite svÃ¥rt att förstÃ¥ resonemanget där. I utgÃ¥ngsläget fanns det ett radiatorsystem som tillsammans med värmepumpen gav ett sÃ¥dant värmebärarflöde att deltaT över värmepumpen blev 8 grader vilket är ett rimligt värde. Sedan utökas det värmeavgivande systemet med slingor som kopplas in parallellt med det befintliga systemet. StrömningsmotstÃ¥ndet i det värmeavgivande systemet mÃ¥ste dÃ¥ minska jämfört med utgÃ¥ngsläget. Det är orimligt att det skulle göra att flödet genom värmepumpen minskar sÃ¥ att deltaT ökar.  Det faktum att deltaT för den nya delen är 15-20 betyder ju att det är ett visst flöde där som bör leda till nÃ¥got ökat flöde genom värmepumpen.

Har jag missuppfattat situationen? Kan skräp frÃ¥n installationen ha blockerat nÃ¥got rör? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #10 skrivet: 03 maj 2021, 18:32:54 »
När jag drog de nya slingorna, tog jag även bort nÃ¥gra riktigt gamla slingor med riktigt grova järnrör (självcirkulation). Man kan anta att flödet genom dessa mÃ¥ste varit riktigt stort, och de nya fick lägre flöde...  SÃ¥ man kan kanske anta att ett lÃ¥gt delta byttes mot högt pÃ¥ dessa?

Nuvarande inbyggda cirkulationspump är på max.

Alla slingor och alla element blir varma. Så det är inget stopp. Värmepumpen är renspolad. Så vet ej om det kan vara nåt skräp?

Grävt fram lite loggar och bifogar en liten DeltaT utveckling (dock inget exakt utan medelvärde från när pumpen går under typ samma januaridag varje år men mätt med lite olika system så inte exakt likvärdigt).
« Senast ändrad: 03 maj 2021, 19:32:27 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #11 skrivet: 03 maj 2021, 19:31:05 »
Hej,
Tycker ändå det låter som du har någon form av flödesproblem i VP eftersom du har högt delta-T även vid varmvattenkörning.
Kan det vara stopp någonstans? I någon ventil? Växelventil? Smutsfilter? Flex-slangar som redan nämnts? Avstängning vid cp? Skräp i vvx?
Hur stor är den inbyggda CP?
Hur mäter du delta-T? Kan det vara givarfel? Har du 0 i delta när du kör CP men ej kompressor/elpanna?

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #12 skrivet: 03 maj 2021, 20:16:40 »
Ta bort ev ställdon på allt vad GV heter, öppna alla radiatorer och se vad du får för delta. samt ställ om kurvan på VP, är det är det separata pumpar på GV eller den som sitter i VP som knuffar ut flödet.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #13 skrivet: 05 maj 2021, 16:48:36 »
Tack för svar och här kommer lite mer info:
 
Alla ventiler och termostater som sagt fullt öppna. Förutom till GV som är en liten källarslinga med separat push.  @25fOCUS vad menar du med ställ om kurvan pÃ¥ VP?

Heltstopp är det inte då alla delar är varma... Växelventilen kollad. Filter aldrig smuts i. Flexslangar bytta.

Jag mäter deltaT både med interna VP givarna (som har 0 diff när kompressorn inte går). Med både analoga och digitala termomentrar samt IR termometer direkt på rör. Vilket bekräftar VP givarna.

Jag har en 300L TWS, dvs långt spiralrör. Kan tycka att deltaT=13 på denna är rimligt... Nån som vet?

Men deltaT för värmen har som synes ökat och jag kan inte förklara.... men är det ett problem och vad borde jag mer göra? 
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort DeltaT problem eller inte?
« Svar #14 skrivet: 05 maj 2021, 17:04:22 »
Hej,
Jag har också en 300 liters TWS-beredare från Thermia, inte en sådan som säljs med DUO-pumparna utan en fristående som heter WT-T 300. Tycker de borde vara relativt lika flödesmässigt, slingan är 30 meter lång.
Om jag kör interna CP fullt har jag ett delta på under 3°C över beredaren med en avgiven effekt på 11 kW. CP är en Grundfos 25-6. Med tanke på din högre effekt tycker jag att du kanske borde hamna på ett delta runt 5°C max vid VV-körning.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 590
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!