Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 - varmvattentemp. sjunker samtidigt som Eltillskottet är konstant 9kw  (läst 3263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik_G

  • Gäst
Hej!

Jag har en IVT 490 (9 kw).
Har råkat ut för att varmvattentemperaturen i displayen sjunker sakta men säkert samtidigt som effektvakten är aktiv och har ett konstant eltillskott på 9 kw (max). Pumpen har stått så i drygt ett dygn nu!! Tycker iaf att varmvattentemperaturen borde höjts en del med tanke på maximalt eltillskott. Det känns inte direkt ekonomiskt i längden...

Framledningsvärmen verkar OK. Dvs, den höjs när det behövs.
Manometern står på 1,5 bar. (Inom specifikationerna enl. bruksanvisning)
Kan EJ se något läckage under pumpen.

Det jag utfört är: Fabriksåterställning, stängt av och startat om efter drygt 30 min, kontrollerat filter och spillvatten.
Jag får inget felmeddelande i displayen, men det känns som pumpen inte ska bete sig så...

Tacksam för snabbt svar!

/Fredrik

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är du säker på att den drar 9kW? Kolla att inte temperaturskyddet har löst ut så att elpatronen inte går trots att strysystemet tror det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MÃ¥nsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Billeberga / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • http://e-logger.se/pub?billeberga
Har du andra energislukare på?
Jag har för mig att displayen visar vad pumpen vill tillföra, men blockeras den av effektvakten så är inte den effekten till utan den kan vara betydligt lägre.
Stämmer inställningen av huvudsäkring i menyerna med vad du har?
Kanske du kan stänga någon ventil så att du inte skickar ut någon värme till radiatorerna för att se om temperaturen höjs i beredaren under dagen.
1 1/2 plans villa i Skåne på 190m2 boyta + 50m2 uppvärmt garage och förråd (15°C). 240m2 golvvärme. IVT490 frånluftsvärmepump installerad 2001. 7,2 m2 solfångare (80rör) från Solkungen (213° riktning och 52° lutning) och 750L ackumulatortank från Husqvarna-tanken uppstartat december 2010. Sfinx 6Kw LVVP uppstartat januari 2012

Fredrik_G

  • Gäst
Fredrik_G
SV: IVT 490 - varmvattentemp. sjunker samtidigt som Eltillskottet är konstant 9kw
« Svar #3 skrivet: 23 september 2012, 13:34:24 »
Jag har inte mÃ¥nga energislukare pÃ¥ i övrigt. När jag kom upp imorse och kollade pÃ¥ pumpen var i stort sett bara den pÃ¥pslagen av elen i huset och indikerade "effektvakt aktiv" 9 kw. SÃ¥ det borde inte ha med det att göra. Vad jag kan se när jag bläddrar runt i menyerna verkar det stämma med effektinställningarna (är dock ingen expert pÃ¥ värmepumpar  :) ).

Ska kolla runt och se om jag hittar någon ventil för detta.

Hur hittar jag temperaturskyddet på denna modell? Har försökt leta i manualerna men kan tyvärr inte se vart det sitter.

Tack för era tips!

Utloggad MÃ¥nsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Billeberga / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • http://e-logger.se/pub?billeberga
Under ellådan.
se bifogad bild
1 1/2 plans villa i Skåne på 190m2 boyta + 50m2 uppvärmt garage och förråd (15°C). 240m2 golvvärme. IVT490 frånluftsvärmepump installerad 2001. 7,2 m2 solfångare (80rör) från Solkungen (213° riktning och 52° lutning) och 750L ackumulatortank från Husqvarna-tanken uppstartat december 2010. Sfinx 6Kw LVVP uppstartat januari 2012

trebor4

  • Gäst
trebor4
SV: IVT 490 - varmvattentemp. sjunker samtidigt som Eltillskottet är konstant 9kw
« Svar #5 skrivet: 24 september 2012, 09:43:55 »
Hej
Jag hade samma problem som du. Stängde då av systemet på 0-1 knappen innanför plåten
och 9 kw på displayen försvann. Har gjort så 4 ggr och nu kommer detta inte upp längre. ???
Däremot drog det ingen ström under denna tid bara ett fel i programkortet .,;-. Däremot har efter detta inträffat att vattenledningtemp ut till systemet hakat upp sig och leverar max 20.6 grader även om man ändrar värmekurvan :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!