Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 360P fighter. Extrem hög/lÃ¥g framledningstem. HJÄLP!  (läst 719 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Har en Nibe 360 (med golvvärme) som i vissa fall skenar och visar framledningstemp på 48 grader ( 29 grader i börvärde )
Vissa gånger kommer den inte upp i börvärde ens, 28 grader i fram.temp när börvärde är 31 osv.

Har kollat shunten och den står på Auto och den står på 10 (gul pil) när den INTE kommer upp i börvärme.
Tvärtom står den på 0 när det är hög framvärme ( blå pil )

Några förslag på vad det kan vara för fel?

Ska nämna det att jag har även fjärrvärme inkopplat som ska gå in och stötta när FLVP inte orkar själv.

Har haft en tanke på att det skjuter ut varmt vatten från fjärrvärmen direkt i mina golv när det blir så extremt varmt.

Men varför i så fall?
Kan inte se att några andra värden ska vara fel än just framledningstemperaturen.


Har även plockat ner och kollat reläkortet, då har hör att det klickar i ett relä var 10:e sekund ungefär. ( se bild )

Om det kan ha något med saken att göra??


Tips/råd mottages tacksamt :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360P fighter. Extrem hög/låg framledningstem. HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 27 november 2020, 15:40:25 »
Vad jag minns jobbar den växelvis mellan värmepumpen och fjärrvärmemodulen. Verkar dÃ¥ som styrningen av reglerventilen för fjärrvärmemodulen inte fungerar som den ska? Sc:,h  Vad är det för modellbeteckning pÃ¥ fjärrvärmeväxlaren?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mja, om jag inte fattat fel så ska bara fjärrvärmen gå in å stötta när FLVP inte orkar.

Den heter FJVM 120-SE.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360P fighter. Extrem hög/låg framledningstem. HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: 27 november 2020, 16:57:41 »
Har du kollat att trendberäkningsgränsen är höjd till 20 °C ?

"Menyinställning FIGHTER 360P
Höj trendberäkningsgränsen i meny 9.1.7 från 5 °C till 20 °C."
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var inställd på 5.

Höjde till 20 nu.

Vad innebär det att jag sätter på 20 istället för 5?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 360P fighter. Extrem hög/låg framledningstem. HJÄLP!
« Svar #5 skrivet: 27 november 2020, 18:14:04 »
Då ska el-patronen (FJVM i det här fallet) starta direkt utan den fördröjning som sker då den räknar på om kompressorn eventuellt kan få upp värmen så småningom.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kristofer99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok,

DÃ¥ avvaktar jag och ser hur den reagerar.
Ã…terkommer.


Tack för input sÃ¥ länge  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!