Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dränera med elektroosmos?  (läst 8411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dränera med elektroosmos?
« skrivet: 19 november 2019, 11:36:05 »
Hej
Jag har just köpt ett sommarhus med källare. Huset är något dåligt dränerat. Men det visste jag innan. Det läcker inte in vatten men källarväggarna är lite fuktiga eftersom grusbädden behöver bytas och göras om totalt. Jag tänkte vänta många år med att dränera och under tiden avfukta väggarna med elektroosmos.

En firma har kikat pÃ¥ det och föreslagit ett system för 18.000 kr + moms. inkl. ROT.  Systemet dränerar inte givetvis sa firman, men  man slipper fukten i väggen. Och de lämnar garanti. 30 dagar netto och är det ingen förbättring sÃ¥ kan man reklamera.   

Jag har kollat pÃ¥ internet och mÃ¥nga "experter"  har sÃ¥gat elektroosmos, sÃ¥ jag frÃ¥gade firman. Tydligen är det nÃ¥gra som har marknadsfört systemet som ett alternativ till dränering, men det är det inte alls till för. Systemet dränerar givetvis inte. Dränering betyder att man leder bort flytande vatten. Systemet här hjälper till att fÃ¥ bort fukten ur betongväggen med en potentialskillnad frÃ¥n elektroderna sätts fast i betongväggarna  om det är mindre problem med fukt i betongväggarna givetvis,  tills man en dag dränerar pÃ¥ riktigt.
Skanska t.ex. använder elektroosmos för att torka ur stora betongelement, så visst fungerar det.


Har någon detta installerat? Vore intressant att veta. Det jag undrar är hur fort det går att få bort fukten. Tar det en dag, en vecka eller en månad?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #1 skrivet: 19 november 2019, 12:24:17 »
Känns lite som bortkastade pengar även om det funkar ska du ju dränera sen varför inte göra det nu och dra bort 18000 kr + moms på dränerings priset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #2 skrivet: 19 november 2019, 13:24:52 »
Vill inte dränera nu och ha en lerÃ¥ker utanför huset,  utan vill göra iordning huset först.  Vinterprojekt, räknar med att det tar 600 timmar. Allt skall göras iordning och det kostar en del. Sedan vet jag inte hur jag vill ha trädgÃ¥rden och sÃ¥ ännu, tar nog 2-3 Ã¥r innan man vet det. Man fÃ¥r se över nÃ¥gra säsonger med Ã¥rstider först, hur.  Kör sen dränering och trädgÃ¥rd samtidigt nÃ¥gon vÃ¥r och rullar ut gräsmatta och dÃ¥ kan ju anläggningen sitta kvar. 

Trivs jag inte med grannar och annat så säljer jag och då spelar det ingen större roll om det är dränerat eller ej. Kostnaden får man inte igen ändå.
« Senast ändrad: 19 november 2019, 13:26:53 av Freddan#1 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #3 skrivet: 19 november 2019, 13:25:18 »
Jag skulle nog hellre köpa en avfuktare, kanske är inte problemen större än att du klarar dig med enbart det.
Och det fungerar ju helt utan "hokus pokus".
OM Elektroosmos sågats i "tester" så skall man nog tro minst lika mycket på det som på de som säljer det hela.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #4 skrivet: 19 november 2019, 13:29:03 »
Som sagt hellre en eller två avfuktare än "hokuspokus", billigare och troligen betydligt effektivare. Samt när du fixat till dräneringen kan du ha dom i tvättstugan och torka tvätt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #5 skrivet: 19 november 2019, 13:35:25 »
Tyvärr funkar inte med avfuktare eftersom det är för kallt utrymme. Avfuktarens vattenslang kan frysa.

Glöm hokus-pokus och annat som stÃ¥r i Aftonbladet.  Se här: http://www.abreen.se/referenser.html

Men det är en lokal el-firma som skall göra det, inte abreen.

Schysst om nÃ¥got vet hur lÃ¥ng tid det tar innan fukten är väck? Erfarenhet.  Viktigt behöver veta det snabbt, innan frosten kommer.   Skall snart sätta igÃ¥ng med arbeten och installerar kanske i denna eller nästa vecka.
 
Alla andra behöver inte svara.   AlltsÃ¥ bara svar frÃ¥n de som har ett sÃ¥dant system installerat.   Tack pÃ¥ förhand.
« Senast ändrad: 19 november 2019, 13:37:09 av Freddan#1 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #6 skrivet: 19 november 2019, 14:08:00 »
Avfuktaren genererar ju en del värme och i en normal källare blir det väl sällan minusgrader?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #7 skrivet: 19 november 2019, 14:45:25 »
Vill inte dränera nu och ha en lerÃ¥ker utanför huset,  utan vill göra iordning huset först.  Vinterprojekt, räknar med att det tar 600 timmar. Allt skall göras iordning och det kostar en del. Sedan vet jag inte hur jag vill ha trädgÃ¥rden och sÃ¥ ännu, tar nog 2-3 Ã¥r innan man vet det. Man fÃ¥r se över nÃ¥gra säsonger med Ã¥rstider först, hur.  Kör sen dränering och trädgÃ¥rd samtidigt nÃ¥gon vÃ¥r och rullar ut gräsmatta och dÃ¥ kan ju anläggningen sitta kvar. 

Trivs jag inte med grannar och annat så säljer jag och då spelar det ingen större roll om det är dränerat eller ej. Kostnaden får man inte igen ändå.
Har det stått med dålig dränering hittills lär det klara sig 2-3 år till spar pengarna och lägg ut dom när du anser att det är läge att göra jobbet riktigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #8 skrivet: 19 november 2019, 15:51:02 »
MÃ¥ste fixa direkt eftersom syllar och annat skall bytas

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #9 skrivet: 19 november 2019, 15:51:54 »
Har det stått med dålig dränering hittills lär det klara sig 2-3 år till spar pengarna och lägg ut dom när du anser att det är läge att göra jobbet riktigt.
Problemet är slangen, den skulle frysa. Tack ändå för tipset

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #10 skrivet: 19 november 2019, 15:54:15 »
Börja i rätt ände dränera först byt syllar sen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #13 skrivet: 19 november 2019, 16:48:44 »
En firma har kikat pÃ¥ det och föreslagit ett system för 18.000 kr + moms. inkl. ROT.  Systemet dränerar inte givetvis sa firman, men  man slipper fukten i väggen. Och de lämnar garanti. 30 dagar netto och är det ingen förbättring sÃ¥ kan man reklamera...

Pga alla frågetecken skulle jag nog inte chansa på en reklamering. Du kan ju allt fråga om det är ok att betala vid uppvisad effekt men jag tvivlar att de går med på det.

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/produktgranskning/ovriga-artiklar/forskare-sagar-chalmers-rapport-om-elektroosmotisk-dranering/

Klarspråk. Skulle inte förvåna mig ett dugg om införsäljningen av "lösningen" går till ungefär så här:

"Visst, 85 tkr kanske låter som en dyr investering men när man uppnår full effekt kommer det löna sig på lång sig. Allt är ju baserat på den senaste forskningen men man får ha lite tålamod innan man märker någon skillnad..."

LÃ¥ter som firman som försökte kränga en svindyr ersättare för terrasslasyr som skulle vara baserat pÃ¥ flytande "silikater" (sand). Enligt reklamen behövde man göra minst ett par strykningar under 3 Ã¥r för fullgott resultat och sedan skulle man aldrig behöva göra nÃ¥got mer! Det visade sig senare vara en ren bluff. 

Ett par referenser som kan vara värt att läsa igenom innan man överväger "elektroosmos"
- https://www.byggahus.se/bloggar/inlagg/du-draenerar-inte-med-elektroosmos.3900/
- https://www.sbuf.se/Projektsida/?id=d1d36513-f608-4314-b221-46a5f1d35cb5
« Senast ändrad: 19 november 2019, 20:20:55 av Boilerplate4U »

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #14 skrivet: 20 november 2019, 08:28:30 »
Tack för svar.  Ni behöver inte svara mer. Tack ändÃ¥ för alla svar.

 Klart nu!  Jag kontaktade en av husägarna pÃ¥ listan i närheten av där jag bor och fick svänga förbi och kika.  Kostade mig en Aladinask!  Tar cirka 2 veckor innan fukten är minskad och 4 veckor tills det är stor skillnad och husägaren var jättenöjd.  Förmodligen är det mÃ¥nga dräneringsfirmor som är oroliga för att inte fÃ¥ sälja lika mycket som förr som lobbar mot systemet. Därför var patentet intressant att läsa, känns tryggt dÃ¥ det nu finns 40 Ã¥rs erfarenhet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #15 skrivet: 20 november 2019, 10:12:06 »
Återkom med rapport när det är i drift.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #16 skrivet: 20 november 2019, 14:58:25 »
Tack för svar.  Ni behöver inte svara mer. Tack ändÃ¥ för alla svar.

 Klart nu!  Jag kontaktade en av husägarna pÃ¥ listan i närheten av där jag bor och fick svänga förbi och kika.  Kostade mig en Aladinask!  Tar cirka 2 veckor innan fukten är minskad och 4 veckor tills det är stor skillnad och husägaren var jättenöjd.  Förmodligen är det mÃ¥nga dräneringsfirmor som är oroliga för att inte fÃ¥ sälja lika mycket som förr som lobbar mot systemet. Därför var patentet intressant att läsa, känns tryggt dÃ¥ det nu finns 40 Ã¥rs erfarenhet.
Förmodligen är det samma folk som tvivlar på metodens förträfflighet som dom som tvivlar på Andrea Rossi. Låter det för bra för att vara sant så är det troligen inte sant.
Ps
Jag var 1968 inblandad (utförde mätningarna) på ett större projekt i Södertälje. Det hela avbröts efter ca 6 månader då önskad effekt uteblev. Det var inte källarväggar det handlade om men väl att driva bort fukt/vatten.
« Senast ändrad: 20 november 2019, 15:04:57 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #17 skrivet: 21 november 2019, 11:58:08 »
ApropÃ¥ patentet jag länkade till, sÃ¥ vore det intressant att veta om metoden har kommit till användning i uppfinnarens hemland (Rumänien), och vad man idag tycker om den där.  NÃ¥n som har bättre kunskaper än jag i latinska sprÃ¥k kanske skulle kunna göra en del efterforskningar?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #18 skrivet: 21 november 2019, 12:18:20 »
Generellt brukar tyvärr ett patent inte betyda så mycket som den faktiska implementationen av en ide (undantaget är om avsikten syftar på att bromsa en konkurrent). Det brukar vara den "industriella" delen av genomförandet som påvisar om iden går att omsätta i praktiken. Skulle vara intressant att veta om det utfördes några oberoende och dokumenterade "Proof of concept" (PoC).

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #19 skrivet: 21 november 2019, 17:24:34 »
Eftersom uppfinnaren tycks ha varit sysselsatt vid nån slags forskningsinstitut i det på den tiden kommunistiska Rumänien, så är det väl knappast troligt att patentet har sökts för att stoppa konkurrenter.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #20 skrivet: 21 november 2019, 18:41:14 »
Haha, förvisso inte! :)

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #21 skrivet: 21 november 2019, 23:05:03 »
Jämfört med en luftavfuktare är metoden minimalt effektiv. En avfuktare i kombination med uppvärmning är billigare i drift och torkar ut även allt trä.

En metod som Tyskarna gett marknadsföringsförbud på är garanterat bluff precis som Kirby, kollodialt silver, högtalarkablar, speciella hdmikablar osv osv.

Trist att bedrägerier som dessa lönar sig så väl samtidigt som seriösa aktörer får kämpa häcken av sig.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #22 skrivet: 22 november 2019, 08:12:51 »
Visst kan man transportera fukt i porösa material med ett elektriskt fält, detta är vetenskapligt bevisat.
Dock krävs ganska rejält med effekt för att få det att funka.
Arid löser detta genom att pulsera ut effekten (fortfarande likström) så att inte elmätaren ska snurra för mycket.
De påstår att grejerna drar ström för en hundring om året, jag skulle tro att detta räcker för att driva fukten i väggen nån cm bort från betongytan så att det blir torrare på insidan.
Det är då fortfarande vatten i betongväggen, tro inte annat, men ytan blir säkert lite torrare.
Stänger man av grejerna så kommer nog fukten tillbaka rätt fort.
« Senast ändrad: 22 november 2019, 08:19:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #23 skrivet: 22 november 2019, 08:44:02 »
Fast om syftet är att hålla ytan torr så funkar väl tekniken? Sen om det är den bästa eller mest effektiva tekniken vet jag inte...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #24 skrivet: 22 november 2019, 10:28:19 »
Fast om syftet är att hålla ytan torr så funkar väl tekniken? Sen om det är den bästa eller mest effektiva tekniken vet jag inte...

Jo, det är t o m bekräftat av Chalmers Industriteknik.
Arid har dock fått teorin om bakfoten, det handlar inte om några joner som påverkas utan att vattenmolekylerna är "dipoler" som kan påverkas av kraftiga elektriska fält.
Arid hävdar i sin markadsföring att fukten drivs ut ur väggarna, men det är nog snarast så att fukten minskas på ytan av väggarna.
Det är kanske så att metoden i princip bara bromsar fuktvandringen från marken genom väggen ut i källaren tillräckligt mycket för att ytan på väggarna ska bli torrare.

Å andra sidan så är det just detta som man vill uppnå vid en dränering, det är ytan av källarvägg och golv som avger fukt till källaren och inget annat.
« Senast ändrad: 22 november 2019, 10:31:07 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #25 skrivet: 22 november 2019, 10:30:30 »
Visst kan man transportera fukt i porösa material med ett elektriskt fält, detta är vetenskapligt bevisat...
Absolut, det är bevisat rent akademiskt och i forskningssyfte.

Det är dock en helt annan sak att i praktiken skapa en användbar och djupgående kapilläreffekt för kontinuerlig avfuktning som tränger ner på djupet. För att uppnå en minimal och överhuvud taget mätbar nyttoeffekt behövs en väldigt hög spänning. För att ytterligare öka effekten kan man ju alltid komplettera med ett magnetarmband.

Som nÃ¥gon nämnde tidigare är det nog lämpligare att börja Ã¥tgärda grundorsaken med tex dränering och luftning. Med luftning fÃ¥r man även bort eventuellt radon. Vid dränering kan man passa pÃ¥ att komplettera med olika typer av inre och/eller utvändigt fuktskydd beroende pÃ¥ konstruktion, material och markförhÃ¥llande. Anlita expert pÃ¥ omrÃ¥det.   
« Senast ändrad: 22 november 2019, 10:45:55 av Boilerplate4U »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #26 skrivet: 22 november 2019, 11:11:37 »
Arid har dock fått teorin om bakfoten, det handlar inte om några joner som påverkas utan att vattenmolekylerna är "dipoler" som kan påverkas av kraftiga elektriska fält.

Det stämmer inte med vad jag har läst mig till. Ytan på silikatmaterial i kontakt med vatten får en negativ laddning. Det gör att det blir ett överskott av positiva joner i närheten av ytan. Lägger man då på en likspänning börjar de positiva jonerna vandra mot katoden och drar med sig vätskan i poren.
 
Men sen blir jag lite undrande. Transporten av vätska och positiva joner måste leda till elektrolys vid elektroderna. I annat fall borde det inte gå att upprätthålla det elektriska fältet. Det borde leda till problem med korrosion vid anoden där det bildas vätejoner.

Hur fungerar det om det finns armering i väggen? Den måste rimligen kortsluta det elektriska fältet.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #27 skrivet: 22 november 2019, 11:33:13 »
Oavsett orsak och verkan är hela resonemanget bakvänt!

Det är ju direkt kontraproduktivt att skapa ett ökat inåtriktat fuktflöde som kontinuerligt fylls på utifrån dvs påskynda intaget av markfukt. Av den orsaken har man ingen nytta av elektroosmos eller vad man nu hittar på för liknande lösningar eftersom fukten ändå måste transporteras bort från utrymmet om man inte vill ha den i övervåningen.

För att skapa ett utåtriktat fuktflöde skulle "lösningen" monteras på utsidan och då kan man lika gärna åtgärda grundorsaken med dränering och ev tätskikt.
« Senast ändrad: 22 november 2019, 11:41:46 av Boilerplate4U »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #28 skrivet: 22 november 2019, 13:46:51 »
Det stämmer inte med vad jag har läst mig till. Ytan på silikatmaterial i kontakt med vatten får en negativ laddning. Det gör att det blir ett överskott av positiva joner i närheten av ytan. Lägger man då på en likspänning börjar de positiva jonerna vandra mot katoden och drar med sig vätskan i poren.
 
Men sen blir jag lite undrande. Transporten av vätska och positiva joner måste leda till elektrolys vid elektroderna. I annat fall borde det inte gå att upprätthålla det elektriska fältet. Det borde leda till problem med korrosion vid anoden där det bildas vätejoner.

Hur fungerar det om det finns armering i väggen? Den måste rimligen kortsluta det elektriska fältet.
 

Jag tar tillbaka lite av det jag skrev, det stämmer att elektroosmos bygger på att vattenmolekylerna fäster på positiva joner som rör sig mot minuspolen.
Men nån större transport av vattenmolekyler mot minuspolen handlar det nog inte om, utan snarare att fukttransporten in mot källarens väggytan bromsas.
Det är inte ett kontinuerligt elektriskt fält som man lägger på, det skulle inte kunderna uppskatta då elräkningen i så fall skulle dränera bankkontot.
Pulserna man skickar på räcker inte för att få en kontinuerlig vätsketransport.

Armeringen är väl vinkelrät mot det elektriska fältet?
Man sätter anoder på källarväggen och katoden är ett jordspett utanför väggen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #29 skrivet: 22 november 2019, 15:04:37 »
... vattenmolekylerna fäster på positiva joner som rör sig mot minuspolen...

Det är jonerna (tex H3O+ och OH–) som vandrar när man utsätter vatten för spänning och det funkar i princip som elektronerna i metall. Jonvandring genom vätska kallas Elektrolys. Det är mängden föroreningar som avgör antalet joner. Antalet är ändligt men kan nyproduceras beroendet på kemiska reaktioner i det omslutande materialet.

För att uppnå elektroosmos (electro-osmosis) krävs ett poröst material med stora mängder med små och sammanbundna hålrum/kanaler. När små hålrum utsätts för potential-skillnad (spänning) uppstår en kraft i vätskan enligt "Coulombs Lag". Det produceras inte automatiskt något kontinuerligt flöde och dessutom krävs enorma mängder energi för att uppnå mätbar effekt i hårda material som tex betong. En pulserande spänning har ingen annan påverkan än att vätskan återgår till ursprungsläget när kraften avtar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electro-osmosis
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektroosmos
https://en.wikipedia.org/wiki/Coulomb%27s_law
https://sv.wikipedia.org/wiki/Coulombs_lag
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrolys
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jon
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oxoniumjon
https://fof.se/textruta/hur-vatten-samverkar-med-sina-joner
https://www.naturvetenskap.org/kemi/hogstadiekemi/vatten/kemiska-egenskaper/
« Senast ändrad: 22 november 2019, 15:42:20 av Boilerplate4U »

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dränera med elektroosmos?
« Svar #30 skrivet: 22 oktober 2020, 08:57:19 »
Tänkte inkomma med rapport. Har glömt av det tills nu.
Installerade systemet i april i Ã¥r.  Jag inbillade mig att det var bättre pÃ¥ vÃ¥ren att installera systemet.
Nu har jag haft det i ett halvår. På betongmuren är det fäst elektroder.

Två veckor senare efter installation tänkte jag reklamera för väggen var fortfarande fuktig. Firman sa att de kunde mäta upp eller att jag skaffade en fuktmätare själv för att mäta och ge det några veckor till. Köpte en fuktmätare för 499 kr och mätte en gång i veckan. Stadigt sjönk fukthalten i väggen.
Till sommaren var väggen i princip torr.
Så jag väntade till augusti när regnen kommer och började mäta igen varje vecka, så det inte var sommarens torra väder som spökade.
Har sedan dess mätt varje vecka och väggen är fortfarande torr och har lÃ¥g fukthalt. Denna vecka hade fukthalten stigit nÃ¥got förmodligen p.g.a. regnen. Men väggen är  helt torr och fukthalten jämfört med före installation är betydligt lägre.
Så visst fungerar systemet förnämligt bra. Det enda jag kan anmärka på är att det tog 2-3 gånger så lång tid att se ett klart märkbart resultat jämfört med vad firman utlovade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!