Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken del? Ecoair 7.9 frÃ¥n 2003  (läst 536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Madhbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken del? Ecoair 7.9 från 2003
« skrivet: 06 oktober 2022, 22:04:28 »
Har nyligen engagerat mig i flickvännens anläggning, och lär mig fortlöpande. Vi har ett problem med att expansionskärlet tappar tryck. Ca 1 bar över natten så vi pytsar i morgon och kväll, detta började efter att vi luftat alla element och värmepumpen. Lyfte locket igen igår och såg en del vatten i bottnen av ecoair. De enda fuktiga delarna var de jag markerat på bilden. Den rödmarkerade ( Avfrostningsurs-bulb??) var dessutom spräckt som man kan se på bild 2. Den blåmarkerade var blöt undertill (expansionsventil??). Kan det vara här vi förlorar vatten? Och vad är funktionen av dessa tingest? Gör det något att den rödmarkerade är spräckt?

Utloggad er_jocke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken del? Ecoair 7.9 från 2003
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2022, 06:39:17 »
Är ingen jätte expert på dem men har en liknande. Och jag tror det är så att det du tagit kort på bara hör till kompressorsidan gasen.
Jag hade att mitt system tappade tryck och då var det expantionskärlet som var trasigt invändigt. Det sitte som en bilventil för att fylla på luft. Testa fyll upp med vatten så du får tryck och sen trycker du på pinnen i mitten och ser om det kommer ut vatten. Gör de det är kärlet trasigt.

Utloggad Madhbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken del? Ecoair 7.9 från 2003
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2022, 07:19:08 »
Är ingen jätte expert på dem men har en liknande. Och jag tror det är så att det du tagit kort på bara hör till kompressorsidan gasen.
Jag hade att mitt system tappade tryck och då var det expantionskärlet som var trasigt invändigt. Det sitte som en bilventil för att fylla på luft. Testa fyll upp med vatten så du får tryck och sen trycker du på pinnen i mitten och ser om det kommer ut vatten. Gör de det är kärlet trasigt.

Jo, jag har läst samma sak om expansionskärlet. Är rädd att det kan vara det men tycker det verkar lite osannolikt för när jag fyller upp så stegrar sig trycket långsamt och det tar en 10-15 sekunder att komma upp i tryck. Vid luftning av systemet borde jag fått ut luft från blåsan också tycker jag? Alla luftningsventiler har haft vatten direkt. Sedan drar jag mig för att pilla på bilventilen in i det sista eftersom vad jag har förstått så går det inte återställa trycket i blåsan utan att kärlet är tomt på vatten......

Utloggad er_jocke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken del? Ecoair 7.9 från 2003
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2022, 13:03:18 »
Jag tror på kärlet ändå. Haft exakt samma problem på 2 olika system och båda gångerna fick jag byta. Men du kan ju släppa trycket i systemet genom att tömma ut lite vatten. Får du luft återkommande så är det nog kärlet för det är ju bara det som kan fylla på med luft.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 402
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!