Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gt flöde,  (läst 3323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus Ljungkvist

  • Gäst
Magnus Ljungkvist
Lågt flöde,
« skrivet: 30 november 2021, 17:35:38 »
Hej. Har nybyggt fritidshus på ö med Nibe s320 och F2120. För att övervaka har jag kopplat upp med MyUplink.

Anläggningen är på men framledningen i golvvärmens framledning är nedställd på Max 25°. Huset används sparsamt under vintersäsong.

För ett par veckor sedan kom första larmet. 418
Jag återställde och det hela verkade fungera ett par dagar. Sen återkom larmet med ojämna mellanrum. Jag har letat i manualer för att se hur jag som n00bie skulle kunna kontrollera smutsfilter och pump som sägs, men hittar ingenting.

I lördags kväll kom larm 236 - Avfrostningsfel. Jag återställde men det kom tillbaka. Efter en tid ersattes det av larm 291 - återkommande säkerhetsavfrostningar. Det lät dåligt synkat packade mig iväg till sommarstugan och hittade en rejäl iskaka på baksidan av värmepumpen. Jag slog av den och smälte bort iskakan med varmt vatten och det har fungerat sedan dess.

MEN nu till mina frågor
1. Hänger problemen ihop? Är flödeslarmet grundorsaken till att avfrostningen inte fungerade?
2. Finns det någon anvisning om hur man åtgärdar larm 418 och kontrollerar smutsfilter och pump?
3. Finns det några inställningar jag kan göra för att förbättra värmepumpens förmåga till avfrostning/avisning?
4. Gjorde jag rätt som avisade med varmvatten?

Bonusfråga - helt utanför ämnet: Vet någon om man kommer kunna använda MyUplink tillsammans med Tibber? Idag verkar det vara finnas stöd för Nibe Uplink.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9636
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lågt flöde,
« Svar #1 skrivet: 30 november 2021, 18:43:12 »
Hej! Kan vara så. Det måste finnas värme att ta av på insidan huset för att avfrostningarna ska lyckas. Ibland rekommenderas en extra volymtank om golvvärmeslingorna inte rymmer så mycket värmevatten. Låt det inte bli kallt inne i huset om avfrostningarna inte fungerar som de ska. Ja det är ett bra och skonsamt sätt att få bort isen med varmvatten. Exempel på rengöring av smutsfilter (finns dock olika modeller): https://www.youtube.com/watch?v=Mc1FOzNQPsY&ab_channel=IVTV%C3%A4rmepumpar
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kojak77

  • Signatur
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt flöde,
« Svar #2 skrivet: 30 november 2021, 21:54:36 »
Låter som problemet jag hade tidigare. Var läckage av köldmedium. Nu fungerar pumpen bättre än någonsin.
Nibe F2120-12, VVM320.
FTX Systemair VR400

Fristående hus(1970) 220kvm, badrum samt gästtoalett vattenburen golvvärme, övriga rum radiatorer. Tilläggsisolerad vind. Innerfönster bytta mot isolerglas(U-värde 1,4 hela fönstret).
Södertälje regionen.

Pool 38 m3, värms med separat poolpump, men påverkar givetvis totala elbehovet.
5st i familjen, inomhustemp 22C.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågt flöde,
« Svar #3 skrivet: 30 november 2021, 23:04:57 »
Jag tror inte S320 är utrustad med nÃ¥tt smutsfilter, i filmen visas hur man rengör ett externt filter.  tummenupp
Jag skulle undvika att ställa in för låg temp, det måste som sagt finnas värme inne att ta av för att avfrostningarna ska funka.
Men lågt flöde kan göra att det inte funkar så bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jonas.Munding

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt flöde,
« Svar #4 skrivet: 01 december 2021, 09:59:09 »
Jag har haft samma larm på samma maskin sedan igår. Installatören har varit och tittat nu på morgonen. De filter som finns var inte smutsiga. Flödet uppmättes till 0,20 liter nånting (det här säger mig absolut ingenting) vilket enligt installatörens åsikt inte är ett lågt flöde. Besöket hos mig var tydligen det första av flera Nibe-maskiner som väntade av ungefär samma anledning.
Än sÃ¥ länge har jag inte fÃ¥tt tillbaka nÃ¥t larm, man fÃ¥r väl hÃ¥lla tummarna. Vedpannan var visserligen jobbig men den larmade aldrig 😁

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lågt flöde,
« Svar #5 skrivet: 01 december 2021, 10:19:26 »
Hoppas det var liter/s, annars är det inte så bra.
Tror att minflödet är 400 l/h vilket är 0.11 l/s
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Magnus Ljungkvist

  • Gäst
Magnus Ljungkvist
SV: Lågt flöde,
« Svar #6 skrivet: 02 december 2021, 17:20:49 »
Åkte ut till ön igen efter lite kontakt med installatören. Smutsfiltret sitter på utsidan huset strax före värmepumpen.

När jag tog loss det var det ganska rejält ingeggat med nått som såg ut som fett men jag misstänker var bakterieuppbyggnad.

Höjde också cirkulationstrycket till 1,4 bar från strax under 1.

Allting verkar funka och jag vill tacka för alla inspel.

Fortfarande kvarstÃ¥r frÃ¥gan om MyUplink kommer länkas ihop med Tibber i närtid men det är ju rätt OT sÃ¥ jag fÃ¥r väl ta det till en annan trÃ¥d.  tOOmten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!