Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köptips - hz25wke eller LM25 Hero 2.0?  (läst 1618 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad trap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köptips - hz25wke eller LM25 Hero 2.0?
« skrivet: 30 november 2021, 15:08:44 »
Det är ofattbart hur många modeller det finns att välja på. Väldigt många verkar vara väldigt lika i specifikationerna.

Mitt hus är cirka 70 kvm på nedervåning + 50 på ovanvåningen (men trappan upp är så liten och trång, och dessutom i andra änden av huset mot var jag tänkte placera innedelen, så syftet med värmepumpen är främst att värme nedervåningen).
Mina krav är till synes enkla:
- Tystgående innedel
- Möjlighet att rikta luftflödet i horisontalled
- Möjlighet att fjärrstyra (jag är ofta bortrest)

Jag kan inte ge mer än max 20-21 000 inkl installation. Jag har tittat på följande som jag tror är OK ur effektsynpunkt:
- https://varmepumpshopen.se/luftvarmepump/panasonic-hz25wke
- https://varmepumpshopen.se/luftvarmepump/mitsubishi-ln25-hero-2-vit

Har ni några tips?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köptips - hz25wke eller LM25 Hero 2.0?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2021, 15:16:41 »
Hur långt norrut bor du? Vet inte om man får den nordiska modellen av t.ex. LN25 om man köper via Värmepumpsshopen? De kör parallellimport. Se https://mitsubishielectric.se/mitsubishi-aterforsaljare/
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad trap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köptips - hz25wke eller LM25 Hero 2.0?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2021, 19:57:54 »
Hur långt norrut bor du? Vet inte om man får den nordiska modellen av t.ex. LN25 om man köper via Värmepumpsshopen? De kör parallellimport. Se https://mitsubishielectric.se/mitsubishi-aterforsaljare/
Tack för svar. Jag bor i Blekinge, så ganska långt söderut.
Jag har frågat Värmepumpsshopen och de menar att de pumpar de säljer är "anpassade för nordiskt klimat". Ingen aning hur jag ska kunna bekräfta detta dock.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köptips - hz25wke eller LM25 Hero 2.0?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2021, 20:22:21 »
PÃ¥ Mitsubishi behöver man veta den exakta modellbeteckning sÃ¥ är det sista tvÃ¥ bokstäverna som skiljer. Men bor du i Blekinge sÃ¥ fungerar nog en mellaneuropeisk ocksÃ¥ bra om det skulle vara det. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad SeBBBe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köptips - hz25wke eller LM25 Hero 2.0?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2021, 21:24:01 »
För att det ska vara "nordiskanpassad" modell ska modellbeteckningen sluta på VGHZ, inte bara VG.

Båda de länkade maskinerna är kvalitetsmaskiner, men hade absolut lagt den extra tusenlappen för att få en 35-modell med lite extra kapacitet.

Utloggad trap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köptips - hz25wke eller LM25 Hero 2.0?
« Svar #5 skrivet: 05 december 2021, 21:23:08 »
För att det ska vara "nordiskanpassad" modell ska modellbeteckningen sluta på VGHZ, inte bara VG.

Båda de länkade maskinerna är kvalitetsmaskiner, men hade absolut lagt den extra tusenlappen för att få en 35-modell med lite extra kapacitet.

Tack för svar. Jag kommer nog att köra på en 35:a istället, skiljer ju nästan ingenting i pengar. Kanske blir lite överkapacitet, jag vet inte.

Jag glömde att skriva att mitt hus är dåligt isolerat (så gott som oisolerat) och planlösningen är av gammal typ, dvs ej optimal för luftvärmepump tror jag. Lågt i tak (strax över två meter). Panasonicens innerdel är mindre, vilket not passar bättre till mitt lilla hus, och så är den inte lika ofattbart ful som Herons innerdel är.

Jag har även en kamin som jag eldar i, den står rakt framför där jag tänkte placera innerdelen till luftvärmepumpen. Då verkar Hero 2 vara ett bättre val, med tanke på den automatiska brasfunktionen. Vet inte om det gör någon skillnad överhuvudtaget.

Jag är villrådig, tar gärna emot alla tips :-\

Utloggad SeBBBe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köptips - hz25wke eller LM25 Hero 2.0?
« Svar #6 skrivet: 05 december 2021, 23:24:28 »
Tja, jag har själv en Hero som jag valde delvis pga utseendet på innedelen ::) Men gillar man inte den finns det många andra alternativ. Mitsubishi Ninja kan vara värt att titta på, den har lite mindre innedel. Sen ska man också tänka att mindre innedelar generellt måste flytta mer luft och därmed kommer ha högre fläktljud.

Vet att även Toshiba Supreme 35 samt vissa Daikin har kaminfunktion. Alla dessa är märken man kan välja med gott samvete.

Vågar inte säga för mycket om dimensioneringen då jag endast är lekman men låter som det kan krävas en del, samtidigt som planlösningen kanske hindrar den att jobba fullt ut. Men en 35a känns rimligt för mina öron iallafall. Vad har du för uppvärmning idag när du inte eldar?

Utloggad trap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köptips - hz25wke eller LM25 Hero 2.0?
« Svar #7 skrivet: 05 december 2021, 23:43:46 »
Tja, jag har själv en Hero som jag valde delvis pga utseendet på innedelen ::) Men gillar man inte den finns det många andra alternativ. Mitsubishi Ninja kan vara värt att titta på, den har lite mindre innedel. Sen ska man också tänka att mindre innedelar generellt måste flytta mer luft och därmed kommer ha högre fläktljud.

Vet att även Toshiba Supreme 35 samt vissa Daikin har kaminfunktion. Alla dessa är märken man kan välja med gott samvete.

Vågar inte säga för mycket om dimensioneringen då jag endast är lekman men låter som det kan krävas en del, samtidigt som planlösningen kanske hindrar den att jobba fullt ut. Men en 35a känns rimligt för mina öron iallafall. Vad har du för uppvärmning idag när du inte eldar?

Okej! Tack. Jag har bara sett Hero på bild, och det passar inte riktigt in i mitt hus tycker jag. Tror en lite rundare modell passar bättre rent estetiskt.

Idag har jag direktverkande el. Jag brukar titta bort och hålla för öronen när elräkningen kommer, det hjälper faktiskt hyfsat...


Utloggad SeBBBe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köptips - hz25wke eller LM25 Hero 2.0?
« Svar #8 skrivet: 06 december 2021, 15:32:51 »
Perfekt! Då borde du kunna bilda dig en ganska god idé om hur mycket effekt som krävs vid en viss temperatur. Samt att du kommer fortsätta använda radiatorerna som stödvärme. Själv har jag en "halvöppen" planlösning (inga dörrar, men inte helt öppet) på 73 kvm. Kör VP med ett börvärde på 24 grader och radiatorerna på 20 grader. Då tempen landar runt nollan börjar radiatorerna längst in kicka in, sen är det upp till var och en hur mycket temperaturskillnad man tycker är acceptabelt gentemot besparingarna.

Dessa två är också bra maskiner med kaminfunktion:
https://www.svenskvillavarme.se/shop/varmepumpar-luftluft/daikin/xr-serie/daikin-caldo-xrh30/
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/toshiba/toshiba-daiseikai9-35

Kan också vara en idé att höra av dig till en lokal installatör och låta dem lämna en offert på vad de anser vara en lämplig lösning :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 712
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!