Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225  (läst 3218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krozer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej..!!
Jag har problem med min värmepump och behöver hjälp med installationen av en rumsgivare RG20

Jag har tidigare sett ett inlägg ang inkoppling av en Nibe RG20 rumsgivare men var lite orolig över om jag missuppfattat förklaringen hur man går till väga, så att man inte sabbar något.
*
Jag har fått ett problem med min ute givare och kompressorn går och går, och det enda sättet är att stänga av pumpen eftersom det blir rätt varmt inne, och sen starta den igen när det börjar bli för låg inomhus temperatur, men på natten vill man ju ha den igång för att inte få det kallt och kalla golv när man stiger upp på morgonen.
*
Jag har köpt en ny ute givare men den funkar inte den heller, så troligen har något åskväder ställ till det i pumpen på något sätt.
Så nu har jag köpt en dyr rumsgivare för att få bukt med värmen.
 
Men eftersom det verkar vara lite delade meningar på vilka kopplingar man ska göra så måste jag ta reda på vad som gäller innan jag kopplar in givaren.
Jag har idag Ringt Nibe och dom sa att jag skulle koppla in på följande sätt:
*
Första stiftet på givaren är nummer 4 enligt el-schemat och den skulle jag koppla till RTG A6
Andra stiftet på givaren är nummer 1 enligt el-schemat och den skulle jag koppla till RTG B5
Tredje stiftet på givaren är nummer 2 enligt el-schemat och den skulle jag koppla till RTG +4
Fjärde stiftet på givaren är nummer 6 enligt el-schemat och den skulle jag koppla till EXT.EL -1
*
På den inkopplingen så har jag ställt ett värde på ca 21 grader på givaren.
Men när pumpen sätter igÃ¥ng sÃ¥ gÃ¥r värdet ner pÃ¥ min värmepump, frÃ¥n 20 när jag startade till i skrivandes stund pÃ¥ 17 grader, fast den kör värmepumpen och elementen bara blir varmare och varmare.  :-\
*
Enligt vad jag läste någonstans och jag hittar inte det igen, så skulle man koppla in siffra-siffra, för det var fel på el-schemat som man fick med..?
*
Ska man då koppla enligt följande för att det ska bli rätt eller vad..?
*
Första stiftet på givaren är nummer 4 enligt el-schemat och den ska jag då koppla till RTG +4
Andra stiftet på givaren är nummer 1 enligt el-schemat och den ska jag då koppla till EXT.EL -1
Tredje stiftet på givaren är nummer 2 enligt el-schemat och den ska jag då koppla till EXT.EL A2
Fjärde stiftet på givaren är nummer 6 enligt el-schemat och den ska jag då koppla till RTG A6
Är det rätt då eller har jag missat något..?
*
Så då är frågan är det Nibe som har fel...?
Jag menar, dom har ju produkten och har sagt i telefon hur man skulle koppla enligt det första sättet som jag skrev..?
*
Är skit orolig över att förstöra den nya givaren eller något i pumpen så att man står här helt utan värme i kåken och med nya utgifter.
*
Tacksam för svar snarast
/Christer-Krozer

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #1 skrivet: 25 november 2021, 16:41:41 »
Säker att inte mjukstarten gått sönder och är dragen hrla tiden om den bara matar på värme

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #2 skrivet: 25 november 2021, 16:50:03 »
Du kopplar enligt hur stiften är märkta. Plint 30 stift 1 till plint (86 givaren) stift 6

Stift4 (30) till stift2 (86)
Stift 5 (30) till stift 1(86)
Stift 6(30) till stift4(86)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #3 skrivet: 25 november 2021, 18:46:37 »
Man kopplar enligt siffrorna i manualen.
RG20    VP
4          6
1          5
2          4
6          1

Och som sagt så är kanske mjukstarten på din VP trasig.
Det är inte ovanligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Krozer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #4 skrivet: 25 november 2021, 22:35:17 »
Du kopplar enligt hur stiften är märkta. Plint 30 stift 1 till plint (86 givaren) stift 6

Stift4 (30) till stift2 (86)
Stift 5 (30) till stift 1(86)
Stift 6(30) till stift4(86)
Man kopplar enligt siffrorna i manualen.
RG20    VP
4          6
1          5
2          4
6          1

Och som sagt så är kanske mjukstarten på din VP trasig.
Det är inte ovanligt.

Ok..?
Och hur ser man att mjukstarten är trasig pÃ¥ VP'n ...?  Sc:,h
Kan man kolla det själv eller måste en reparatör/installatör kontrollera det..?
*
Kan man byta någon del eller vad är själva mjukstarten som ni pratar om ....?
*
Och en sak till, måste man ha en givare ute också ifall dom kör med varandra så att säga eller duger det med en givare inne..?
Kopplade nämligen ur ute givaren eftersom den inte verkade fungera eftersom pannan tok kör helatiden med korta uppehåll.
*
En annan sak är konstig enligt mitt tycke.
Jag har kopplat så som ni skriver, men displayen går ju minus ju mer pumpen värmer..?
Den startade på runt 20-21 grader när jag installerat RP20.
Men efter ett litet tag när jag startat upp pannan efter att jag installerat så gick värdet ner ju mer den värmde upp.
Så nu ligger den konstant på 17 grader i displayen för rumstemperaturen istället för att öka ju mer den värmer upp.
I rummet som givaren är uppsatt i så är det just nu 22.3 grader enligt min termometer som sitter i det rummet, men på pannan visas det som sagt 17 grader konstant sen igår kväll oavsett om jag ändrar på vredet på RP20..?
Det står 17 (21) och värdet inom parantes ändras när jag vrider på vredet på RP20 men inte dom 17 grader som visas.
 
« Senast ändrad: 25 november 2021, 23:00:04 av Krozer »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #5 skrivet: 25 november 2021, 23:13:48 »
Jag har 1225:a. Den har haft >70000starter sedan 2008. Inget problem med mjukstarten. Än.
Standard utegivare på norrsidan av huset. Jag kopplade in en RG20 i ett centralt placerat rum själv. Minns inga problem med det..annat än kabeldragning genom trossbotten till källaren.
« Senast ändrad: 25 november 2021, 23:20:53 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #6 skrivet: 25 november 2021, 23:26:56 »
Och hur ser man att mjukstarten är trasig pÃ¥ VP'n ...?  Sc:,h
Kan man kolla det själv eller måste en reparatör/installatör kontrollera det..?
*
Kan man byta någon del eller vad är själva mjukstarten som ni pratar om ....?
Kolla om kompressorn går någon gång när lampan för kompressoraktivitet inte lyser. Det är all undersökning du behöver göra.
Citera
Och en sak till, måste man ha en givare ute också ifall dom kör med varandra så att säga eller duger det med en givare inne..?
Kopplade nämligen ur ute givaren eftersom den inte verkade fungera eftersom pannan tok kör helatiden med korta uppehåll.
Du måste ha utegivare, den måste även fungera.
Jämför verklig temperatur mot uppvisat värde i displayen för utomhustemperatur.
Om du gjorde på någon annat sätt kan jag inte förstå hur du drog slutsatsen att den inte verkade fungera. I min mening går det bara bedöma objektivt om den fungerar eller inte.
Citera
En annan sak är konstig enligt mitt tycke.
Jag har kopplat så som ni skriver, men displayen går ju minus ju mer pumpen värmer..?
Den startade på runt 20-21 grader när jag installerat RP20.
Men efter ett litet tag när jag startat upp pannan efter att jag installerat så gick värdet ner ju mer den värmde upp.
Så nu ligger den konstant på 17 grader i displayen för rumstemperaturen istället för att öka ju mer den värmer upp.
I rummet som givaren är uppsatt i så är det just nu 22.3 grader enligt min termometer som sitter i det rummet, men på pannan visas det som sagt 17 grader konstant sen igår kväll oavsett om jag ändrar på vredet på RP20..?
Det står 17 (21) och värdet inom parantes ändras när jag vrider på vredet på RP20 men inte dom 17 grader som visas.
Sannolikt en bieffekt av att utegivaren saknas.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #7 skrivet: 27 november 2021, 13:08:54 »
Ok..?
Och hur ser man att mjukstarten är trasig pÃ¥ VP'n ...?  Sc:,h
Kan man kolla det själv eller måste en reparatör/installatör kontrollera det..?

Man kollar gradminutersräknaren, håll inne "kanal" i minst 7 sek så kommer du till Gradmin.
Denna kan du justera, prova att ställa upp värdet över 0 (när kompressorn går), stannar den inte (eller stoppar på nått larm) så är troligen mjukstarten trasig.

Citera
Kan man byta någon del eller vad är själva mjukstarten som ni pratar om ....?

Enkelt att byta, slå från säkerhetsbrytaren innan (det räcker inte med stoppknappen).
Här är den billigaste jag hittar.
https://www.eldkraft.se/produkt/Mjukstart-2-fas-3x400V-Nibe

Citera
Och en sak till, måste man ha en givare ute också ifall dom kör med varandra så att säga eller duger det med en givare inne..?
Kopplade nämligen ur ute givaren eftersom den inte verkade fungera eftersom pannan tok kör helatiden med korta uppehåll.

Du måste ha utegivare, annars går det inte att köra grejerna, rumsgivaren kompletterar, den kan aldrig ersätta utegivaren.

Citera
En annan sak är konstig enligt mitt tycke.
Jag har kopplat så som ni skriver, men displayen går ju minus ju mer pumpen värmer..?
Den startade på runt 20-21 grader när jag installerat RP20.
Men efter ett litet tag när jag startat upp pannan efter att jag installerat så gick värdet ner ju mer den värmde upp.
Så nu ligger den konstant på 17 grader i displayen för rumstemperaturen istället för att öka ju mer den värmer upp.
I rummet som givaren är uppsatt i så är det just nu 22.3 grader enligt min termometer som sitter i det rummet, men på pannan visas det som sagt 17 grader konstant sen igår kväll oavsett om jag ändrar på vredet på RP20..?
Det står 17 (21) och värdet inom parantes ändras när jag vrider på vredet på RP20 men inte dom 17 grader som visas.

Låter lite skumt, men jag gissar att du värmde upp ntc-motståndet med fingrarna vid installationen.
Sen börjar den mäta rumsluften på riktig, troligen är den felkalibrerad.
Du kan åtgärda detta i meny 15, ställ upp RUM-värdet där tills du får OK visning.
Värdet i parantesen är börvärdet på rumstemp, men detta startar/stoppar inte värmepumpen, det justerar bara börvärdet på VB-FRAM.

https://proffs.nibe.se/nibedocuments/17828/031105-5.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Krozer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #8 skrivet: 28 november 2021, 00:51:55 »
Fan ni är grymma, tack för all hjälp hittills.  :)
*
Svarar på några av Frågorna/svaren på mitt problem.
*
1. Du måste ha utegivare, annars går det inte att köra grejerna, rumsgivaren kompletterar, den kan aldrig ersätta utegivaren.

Svar: Jag har installerat utegivaren igen, den står på -8 grader, ungefär som min vanliga ute/inne termometer visar, men inne temperaturen fortsätter att visa fel och vill hjälpa till med Elpatron vilket inte är så aktuellt med dom nya Elpriserna. :-/
*
Och min Rumsgivare visar 14.5 grader fast det nu är 21.5 grader inne, så fortfarande problem..?
*
2. Låter lite skumt, men jag gissar att du värmde upp ntc-motståndet med fingrarna vid installationen.

Svar: Nej jag har inte värmt upp något med fingrarna....bara kopplat som det ska och sedan stängt och gått upp till övervåningen och satt upp den där jag vill ha den, långt ifrån element och dyligt.?
*
3. Man kollar gradminutersräknaren, håll inne "kanal" i minst 7 sek så kommer du till Gradmin.
Denna kan du justera, prova att ställa upp värdet över 0 (när kompressorn går), stannar den inte (eller stoppar på nått larm) så är troligen mjukstarten trasig.

Svar: Har nu kollat och ändrat värdet på utettemp till det som är det riktiga värdet eftersom den visade ca 2 grader fel när jag nu tittade på ute termometern och ändrade det via "Kanal", så nu har jag troligen rätt temp för ute iallafall, samt ändrat inne värdet till 21.5 som var max det jag kunde ställa in (5) i displayen, men pumpen fortsätter att gå, så jag förmodar att mjukstarten är trasig då den inte stoppar eftersom jag har satt 21 Grader som max..?
*

« Senast ändrad: 28 november 2021, 00:54:14 av Krozer »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #9 skrivet: 28 november 2021, 15:08:37 »
Mjukstartsfel är det nog inte, före den sitter det en kontaktor som startar kompressorn. det kan vara att den bränt fast ( bränd kontakter i den eller att spolen svullnat så den inte kan gå i läge från ) i läge till. Nästa steg är att ett litet relä på styrkortet har bränt fast, blir samma sak. ytterligare fel är då något i kortet som inte reagerar som det ska. Kan även vara en givare som ger fel signal att inte värmen kommit till nivå för stopp.

Edit Lyft av fronten , vik ut delen på höger sida , uppe till höger är kontaktorn för kompressorn, under sitter motorskyddet, trycker du på den vänstra lilla knappen så ska kontaktorn slå ifrån och kompressorn stanna. Håll inne ca 30 sek (för tryckutjämning i kompressorn ) och släpp, startar den då igen så är det fel från kortet. prova med det och kom tillbaka
« Senast ändrad: 28 november 2021, 15:22:25 av 25fOCUS »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #10 skrivet: 29 november 2021, 05:56:00 »
kontaktorn ger spänning till hela vp, mukstartskortet startar kompressorn!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #11 skrivet: 29 november 2021, 10:12:18 »
Mjukstartsfel är det nog inte, före den sitter det en kontaktor som startar kompressorn.

Nej, tyvärr gör den inte det.
Den är som sagt alltid till, det är typ bara HP och MS som bryter denna kontaktor.
« Senast ändrad: 29 november 2021, 10:20:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #12 skrivet: 29 november 2021, 10:18:01 »
*
3. Man kollar gradminutersräknaren, håll inne "kanal" i minst 7 sek så kommer du till Gradmin.
Denna kan du justera, prova att ställa upp värdet över 0 (när kompressorn går), stannar den inte (eller stoppar på nått larm) så är troligen mjukstarten trasig.

Svar: Har nu kollat och ändrat värdet på utettemp till det som är det riktiga värdet eftersom den visade ca 2 grader fel när jag nu tittade på ute termometern och ändrade det via "Kanal", så nu har jag troligen rätt temp för ute iallafall, samt ändrat inne värdet till 21.5 som var max det jag kunde ställa in (5) i displayen, men pumpen fortsätter att gå, så jag förmodar att mjukstarten är trasig då den inte stoppar eftersom jag har satt 21 Grader som max..?
*

Nja, det räcker inte med att justera till rumsgivaren, du måste prova att med + knappen dra upp gradminutrarna till över 0.
Det är ENDAST gradminutrarna som startar/stoppa kompressorn, tempgivare/kurva/rumsgivare etc påverkar i sin tur gradminutrarna.

Det funkar ungefär så här:
Utetemp + kurva/finjustering +Rumstemp + börvärde rumstemp => Börvärde framledning
(Ärvärde framledning - Börvärde framledning) x tid => Gradminutrar

Om gradminutrar < startvärde => starta kompressor
Om Gradminutrar > 0 => stoppa kompressor

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Krozer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #13 skrivet: 30 november 2021, 20:00:50 »
Nja, det räcker inte med att justera till rumsgivaren, du måste prova att med + knappen dra upp gradminutrarna till över 0.
Det är ENDAST gradminutrarna som startar/stoppa kompressorn, tempgivare/kurva/rumsgivare etc påverkar i sin tur gradminutrarna.

Det funkar ungefär så här:
Utetemp + kurva/finjustering +Rumstemp + börvärde rumstemp => Börvärde framledning
(Ärvärde framledning - Börvärde framledning) x tid => Gradminutrar

Om gradminutrar < startvärde => starta kompressor
Om Gradminutrar > 0 => stoppa kompressor

Jag har nu ändrat graderna på ratten ifrån -1 till +1 och kurvvärdet från 9/4 till 8/4
(-2 och 9/4 var grundinställningen för mitt område enligt tabellen i instruktionsboken)
Men jag ändrar för att se om det händer något om jag ställer värdet för ett kallare område.
*
Jag kollade lite mer saker med själva pumpen och hörde dÃ¥ ett ljud frÃ¥n rören frÃ¥n bergvärmen, lÃ¥ter som om det är frÃ¥n det röret som kommer in, där hör jag typ hur det bubblar lite, och i expansions kärlet sÃ¥ finns det väldigt lite med vatten kvar i behÃ¥llaren.  :-\
*
Kan det ha kommit in luft i systemet som gör så att värmen inte kommer upp något..?
Eller det kanske inte pÃ¥verkar RG20 pÃ¥ det sättet.  Sc:,h
Jag har fått ett EP LARM några fåtal gånger tidigare som kanske beror på att det är luft i systemet..?
*
Just nu är det iallafall ca 17 grader inne och -15.5 grader ute.
(RG20 säger enligt displayen på värmepumpen att det är 15.5 grader inne och yttertempen ligger på -14 grader).
*
Men om det kommit in luft i systemet sÃ¥ kanske jag skulle ha avluftat det och fyllt pÃ¥ mer vätska först kanske för att fÃ¥ upp graderna först och främst eftersom det inte händer ett dugg med värmen utan den fortsätter att sjunka i huset, och det börjar bli rätt kallt inne (17 grader just nu och sjunker)  :-\
*
Jag har ju både slangar som det sitter kopplingar på och vätska i en 25 liters dunk och en pump med slang som ska kopplas till en borrmaskin eller dyligt, som finns sedan installationen.
Vet att det användes vid installationen men inte hur. dontknow
*
Är det svårt att själv avlufta och fylla på mer vätska i systemet om man nu ska börja med det, eller måste man låta en rörmokare/installatör fixa det..?
*
Finns det någon mall för hur man ska ställa in allt i den lista som finns där man själv ska/kan lägga in värdena i Instruktionsboken, vilket inte vart gjort vid installationen..?

Utloggad Krozer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #14 skrivet: 30 november 2021, 20:08:47 »
Mjukstartsfel är det nog inte, före den sitter det en kontaktor som startar kompressorn. det kan vara att den bränt fast ( bränd kontakter i den eller att spolen svullnat så den inte kan gå i läge från ) i läge till. Nästa steg är att ett litet relä på styrkortet har bränt fast, blir samma sak. ytterligare fel är då något i kortet som inte reagerar som det ska. Kan även vara en givare som ger fel signal att inte värmen kommit till nivå för stopp.

Edit Lyft av fronten , vik ut delen på höger sida , uppe till höger är kontaktorn för kompressorn, under sitter motorskyddet, trycker du på den vänstra lilla knappen så ska kontaktorn slå ifrån och kompressorn stanna. Håll inne ca 30 sek (för tryckutjämning i kompressorn ) och släpp, startar den då igen så är det fel från kortet. prova med det och kom tillbaka

Ser inget på kortet som verkar skadat..?
*
Den kontakt man ska trycka in, är det den lilla brun/röda knappen som sitter på plåten snett till höger..? Den som det under den är en termometer med en pil upp...?
Eller är jag ute och cyklar dÃ¥.  Sc:,h

Utloggad Krozer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #15 skrivet: 30 november 2021, 20:16:30 »
kontaktorn ger spänning till hela vp, mukstartskortet startar kompressorn!

Mjukstartskortet ska jag beställa hem, det lÃ¥ter pÃ¥ er som om det är det felet.  ;)
*
Men gör mjukstartskortet också så att det blir felaktiga värden på min RG20 givare, för den visar ju helt fel värden och minskar istället för att gå upp..?
Det kan den väl inte göra, eller har jag fel där..?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #16 skrivet: 30 november 2021, 22:13:13 »
Undrar om du har dålig kontakt med din RG20?
Om resistansen ökar så ser det ut som att temperaturen går ner.
Kolla att du skruvat åt alla skruvplintar och att allt ser helt ut?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Krozer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #17 skrivet: 07 december 2021, 00:45:20 »
Har jobbat väldigt mycket, så jag får be om ursäkt att ja knappt haft någon tid att sitta vid datorn och försöka lägga in alla uppgifter som behövs för att kunna få ordning på pumpen.
Ska försöka lägga upp lite bilder på min pumps inställningar och värden samt det som behövs ang huset.

Har nu testat med olika möjligheter för att försöka få mer värme i huset, samt högre vatten temperatur, men det blir inte mycket som händer.

Jag har eldat med en massa värmeljus för att hålla tempen uppe lite i huset iallafall.
Fick duscha i ca 22-23 graders vatten när jag skulle till jobbet idag, kändes sÃ¥ där.  :-\

Stängt av pannan ett tag och lät vp kyla av sig lite och startade den igen och tog en bild, få se hur länge den går innan den stoppar igen och blinkar röd på den nedersta lampan.

Värmeljusen verkar ha fått upp värmen t.om på givaren. :-)

Ang huset iallafall:
Byggt 1971
2 våningar = 1 Markplan 112kvm med 5 rum, kök + 1 toalett + 1 badrum m toalett.
1 källarvåning 112kvm med 3 rum + 1 toa/dusch + tvättstuga + pannrum + 2 förråd mm)

Nyinsatt 2019-2020
13st 3 glasfönster och 3 nya balkongdörrar och 1 ytterdörr, så nu det är tätt och bra där.

Tidigare Olje panna + Jordvärmepanna med 350m jordvärme som gjort sitt.
Insatt Nibe Fighter 1225
« Senast ändrad: 07 december 2021, 00:51:44 av Krozer »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #18 skrivet: 07 december 2021, 09:55:28 »
Det är ju nått fel, den gör värmen med elpatron och inget varmvatten.
Som sagt, mukstarten är troligen trasig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Krozer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #19 skrivet: 07 december 2021, 10:58:30 »
Det är ju nått fel, den gör värmen med elpatron och inget varmvatten.
Som sagt, mukstarten är troligen trasig.

Tack Carl, då ska jag kanske börja med att köpa ny sådan och installera den.!! tummenupp
*
Startade om vp'n igår och hittills så har den gått utan att larma, men det kanske beror på att det är så kallt ute att den inte hinner bli tokvarm som den blivit några gånger tidigare.
*
Men det knepiga är att det fortfarande är kallt i huset, och nu har jag inte kört några värmeljus utan bara värmepumpen och Elpatron under natten.
*
Tog nya bilder nu när äntligen vp'n kör, samt bilder i den andra menyn som kommer upp när man håller inne knappen.
*
I en av dem så står det att VP-Retur är Hög, är det något som påverkar att det inte blir någon värme i kåken..?
*
Ändrade också nu vredet till -1 igen ifall den inte orkar att klämma fram så mycket värme...?
*
Ska snart iväg och jobba igen, börjar kl.12:30 - 23:30 så jag måste åka minst en halvtimme före och är väl hemma runt 24 tiden, och läser och svarar så snart jag kan eftersom jag jobbar väldigt mycket och på långa pass och är rätt slut när man kommer hem och måste ha sovtid för att klara mitt arbete enligt arbetstidsreglerna. :-/
*
Jag får be om ursäkt att jag haft svårt att vara inne på forumet eftersom jag jobbat långa pass Månd-Lördag förra veckan och Månd-Fred denna vecka är också långa arbetstider med raster på annan ort, och när man väl kommer hem slänger man igång en massa värmeljus och försöker få sovtid.
*
« Senast ändrad: 07 december 2021, 11:22:12 av Krozer »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #20 skrivet: 07 december 2021, 11:05:40 »
Ett förslag är att justera börvärdet efter felvisningen.
DVS vill du ha 22C men rumsgivaren visar 2 C för lite så ställ börvärdet på 20 C.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Krozer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #21 skrivet: 08 december 2021, 00:38:26 »
Ett förslag är att justera börvärdet efter felvisningen.
DVS vill du ha 22C men rumsgivaren visar 2 C för lite så ställ börvärdet på 20 C.

Ok ska testa det. :-)
*
När jag kom hem ifrÃ¥n jobbet sÃ¥ hade vp'n stoppat med felkod LP-Larm igen och pumpen het och sÃ¥klart kallt igen, sÃ¥ den mÃ¥ste ha slagit ifrÃ¥n ganska sÃ¥ snart sen jag Ã¥kt till jobbet, för jag kollade sÃ¥ att allt var bra innan jag Ã¥kte hemifrÃ¥n...  :-\
*
Och såklart körde ju El-patron igen, nu när priset har stigit till 4.50 per kw/timme eller vad dom snackade om, iallafall dyraste på många år, så nu går väl löningen till elräkningen antar jag. :-/

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hur installerar jag en RG20 Rumsgivare till en Fighter 1225
« Svar #22 skrivet: 08 december 2021, 05:37:05 »
Du måste få någon som kan felsöka att komma dit, det går inte att gissa. Varför är kbf och kbr på samma temp? går käldbärarpumpen, om inte den snurrar, så stannar pumpen efter ett tag och larmar lp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!