Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hantering av köldknäpp?  (läst 1074 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hantering av köldknäpp?
« skrivet: 24 november 2021, 14:12:54 »
Underhållsvärmer en nedervåning i sommarstugan med en Daikin XRH40. Har nu på 18 grader och maxfläkt. Det ska på fre och lör bli ca -21 grader ute. Stämmer det att innedelen behöver ha ca lika många grader inne som det är ute… det vill säga börvärde på +21 grader om det är -21 ute? Sätter jag den istället på 24 grader inne innan köldknäppen kommer så kommer den ju behöva gå hela tiden på max och ändå kanske aldrig uppnå börvärdet. Hur många grader skulle ni sätta börvärdet på för att veta att den klarar av den tillfälligt jäkligt kalla tempen ute?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hantering av köldknäpp?
« Svar #1 skrivet: 24 november 2021, 14:59:07 »
Caldo XRH 40 ger max ca 4,5 kW värme vid -20 °C. Om den effekten inte räcker till kommer innetemperaturen att sjunka successivt tills balans råder mellan tillförd värme och värmeförluster. Vill man behålla innetemperaturen får man komplettera värmepumpen med en annan värmekälla som t.ex. kan vara en el-radiator eller bara en liten byggfläkt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad vaklagärdan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hantering av köldknäpp?
« Svar #2 skrivet: 24 november 2021, 16:21:12 »
Caldo XRH 40 ger max ca 4,5 kW värme vid -20 °C. Om den effekten inte räcker till kommer innetemperaturen att sjunka successivt tills balans råder mellan tillförd värme och värmeförluster. Vill man behålla innetemperaturen får man komplettera värmepumpen med en annan värmekälla som t.ex. kan vara en el-radiator eller bara en liten byggfläkt.

Har aldrig haft så kallt tror jag, så det blir spännande att se om den klarar det. Har haft -15 vilket inte var några problem. Har värneförflyttare i alla rum som underlättar.

Men det måste väl ändå vara lättare för den att jobba och hålla börvärdet om den har en rimlig innetemp att ta ifrån när köldknäppen kommer? Det var det jag var ute efter lite, hur varmt man behöver ha inne för att ge den en chans vid -20?

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Hantering av köldknäpp?
« Svar #3 skrivet: 26 november 2021, 21:08:40 »
Till -27'c klarar min xhr 30 att värma huset.. Men de är gränsen. SÃ¥ dÃ¥ fÃ¥r man börja elda ocksÃ¥.. allt beror pÃ¥ isolering yta mm mm. Men pumparna klarar minusgrader väldigt bra 😃👍 är inne pÃ¥ mitt 3 Ã¥r.  Min gÃ¥r pÃ¥ absolut max hela vintern 😃 har du ställt in pumpen pÃ¥ tex 22 grader dÃ¥ kommer ju pumpen jobba för att hÃ¥lla 22.. har ja minus 27 ute sÃ¥ stÃ¥r min pump fortfarande inställt pÃ¥ 22 eller 23 grader.. sÃ¥ du behöver inte följa efter utomhustempersturen  ;) dÃ¥ kan de fort bli jävligt varmt 😃

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3573
  • Karma +2/-0
SV: Hantering av köldknäpp?
« Svar #4 skrivet: 27 november 2021, 10:18:04 »
Har aldrig haft så kallt tror jag, så det blir spännande att se om den klarar det. Har haft -15 vilket inte var några problem. Har värneförflyttare i alla rum som underlättar.

Men det måste väl ändå vara lättare för den att jobba och hålla börvärdet om den har en rimlig innetemp att ta ifrån när köldknäppen kommer? Det var det jag var ute efter lite, hur varmt man behöver ha inne för att ge den en chans vid -20?
Desto kallare ställd värme inne, desto bättre effekt ger den, ungefär försumbar skillnad. Sen måste man trivas inne också.
Desto kallare det är ute, ju lägre effekt och verkningsgrad ger den. Men alltid bättre än elradiator med råge.

Funderar på om ditt första inlägg kan syfta på något du hört som hastigast?
Enda jag tänker på är att avfrostningen kan strula om det är för kallt inne. Men det är därför pumparna brukar ha en spärr på 16 grader så ägaren slipper problem som de inte förstår orsaken till.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!