Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Häva köp av luft/luft värmepump  (läst 1946 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patr1ck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Häva köp av luft/luft värmepump
« skrivet: 22 november 2021, 20:38:17 »
Söker råd då jag haft ett företag hemma hos mig och installerat 3 st Daikin luft/luft värmepumpar.

Pumparna levererades hem till mig på EU pall ett par dagar innan installation och det var inga skador på emballaget, (pallen fick stå orörd fram tills teknikern kom och skulle installera.)

Samtliga tre gamla pumpar som redan satt uppe revs ner snabbt och smidigt och tre nya sattes upp, av någon anledning valde företaget att använda de gamla pumparnas material så som väggkonsoler, kanaler och på ett ställe även gummidämparna.

Utöver detta så var det skador på samtliga tre pumpar i form av skadade kylflänsar. både på sidorna och under.

Jag hänvisade att detta inte är okej och försäljaren ansåg att det var transportskador och skulle kolla med Daikin.
Idag fick jag beskedet att det är så det är och att de kan skicka nya dämpare eller komma och byta dom men det resterande är som det är "Skadorna på kylflänsarna påverkar ju ändå inte funktionen" tyckte han, men i min värld så skall man ha en hel produkt när man köper något nytt och det är standard att de använder begagnat material för att minska åverkan på byggnaden.
(Dock är det la upp till mig att bestämma det? samt på två av pumparna flyttades utedelen ner på byggnaden så där blev det åverkan oav vad men likväl bytte de inte konstoller där)


Så nu har han retat upp mig till den grad att jag går i tankarna på att häva köpet (Om det går?) och undrar om någon annan gjort något liknande eller har några tips.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #1 skrivet: 23 november 2021, 07:30:46 »
"skador på flänsarna" är ett väldigt vitt begrepp, de flesta helt nya värmepumpar har någon liten skada på sig redan från fabrik - så utan bild som visar omfattningen är det svårt att ha en uppfattning.
När det gäller återanvändning av material är det en fråga som bör behandlas innan installation så man är överens - vi brukar säga att kunden bestämmer, och att vi inte lämnar en anläggning som inte ser "ny ut" när vi byter ut en pump, är kanaler eller konsoler märkta av tidens tand så byter vi ut dem. Lika så om kunden vill det.
Har dom återanvänt rören från gamla R410A-värmepumpar så tror jag att de brutit mot instruktionerna i manualen, så där skulle grund för att häva köpet finnas.

Svårt att säga mer om det där utan att veta mer om vad som sagts innan köp, och vad som framgår i offerten, om den finns skriftligt så kan ju även möjligen där finnas grund för att häva köpet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Patr1ck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #2 skrivet: 23 november 2021, 19:10:39 »
Inte de bästa bilderna, för mig är det lika viktigt med det visuella på en ny pump som på ett nybils köp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #3 skrivet: 24 november 2021, 07:01:22 »
Jag skulle vilja säga att det där ser helt normalt ut för Daikins flänsar.
I botten är det "skrynkligt" på allihop, och det finns ofta små tilltryckta delar av flänsar även på övre delar.
Ibland redan från fabrik, men det är även lätt gjort att komma åt flänsarna litegrann vid montering.
Det finns flänskammar som man kan använda för att kamma till flänsarna, men det brukar inte bli estetiskt bättre, däremot kan det fixa till flödet om man av misstag plattat till flänsarna så mycket att det hindrar luftflödet.

Hur tror du en ny bil skulle se ut om den var tillverkad av 0.2 mm tjock aluminium?

Att de återanvänt installationsmaterial från gamla installationen kanske är standard för dem, och då krävs i så fall att man gör upp innan om man vill ha allt nytt.
Om företaget hade gjort korrekt skulle de informerat innan om att de återanvänder materialet (kanske av miljöhänsyn) så att du visste det innan.
Om du agerat helt korrekt skulle du gjort helt klart vad du förväntade dig - eller varit på plats och sagt till att de ville ha nya plastdetaljer när du såg vartåt det lutade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Patr1ck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #4 skrivet: 24 november 2021, 07:21:17 »
 Plåtens tjocklek har ju egentligen inte med aaken att göra utan det handlar ju om hanteringen.

Skulle jag dra en bil längst med backen eller liknande så som dessa pumparna hanterats så hade det repat lacken. Jag accepterar rent ut sagt ingen form av skada på en ny produkt.

Man kanske däremot inte behöver häva köpet utan det kanske bara går att ångra det ? Då det inte gått 14 dagar ännu sedan de installerades.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #5 skrivet: 24 november 2021, 08:09:13 »
Godmorgon, jag tror du får väldigt svårt att häva köpet för det där, då det inte är en skada utan fullt normalt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #6 skrivet: 24 november 2021, 08:22:05 »
Att det är fransigt i botten tror jag beror på tillverkningsprocessen, gissar att de gör stora sjok av förångare och sedan sågar av på den höjd de vill ha, och då böjs lamellerna i den processen - det beror alltså inte på hantering utan på att sågen böjer flänsarna i botten, det är i alla fall min tanke rörande varför det ser ut som det gör.
Kanske skulle de införa "lasersågar" istället för vad de använder idag?
Men som sagt, det där är helt normalt.
På andra fabrikat ligger botten på förångaren nere i tråget så det blir inte synligt på samma sätt, men då krävs å andra sidan en trågvärmare för att utedelen inte skall bli till ett ispaket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Patr1ck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #7 skrivet: 24 november 2021, 21:40:31 »
Om man ska tolka konsumentverkets regler så ser det ut som att det inte skulle vara några problem att häva köpet om inte försäljaren åtgärdar skadorna. "När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet."


https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

Häva köpet om ni inte kommer överens
Om du inte avhjälper felet eller levererar en ny vara kan konsumenten kräva att få häva köpet. Att häva ett köp innebär att du betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan. Konsumenten behöver inte acceptera ett tillgodokvitto.

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #8 skrivet: 24 november 2021, 21:52:19 »
En liten undran!
Om man gör en ny installation och ångerrätten fungerar på en fast installation , inga konstigheter att plocka ner en maskin men hur blir det med ”skador” som håltagning och alla skruvhål som blir.
Man kan väl inte bli ansvarig för att tex tapetsera om och byta panel inkl målning ??

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #9 skrivet: 24 november 2021, 22:54:54 »
Om allt funkar som det ska, så skulle inte jag bry mig....

Vad spelar det för roll om konsolerna inte är nya, etc?

 
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #10 skrivet: 25 november 2021, 06:42:58 »
"mot att konsumenten lämnar tillbaka varan"
Om företaget står på sig så tror jag att detta ordval innebär att du måste köpa tjänsten av någon att plocka ned maskinerna och lämnar tillbaks varan.

Det skulle förvåna mig om du som konsument i detta ärende fick rätt i ARN om det skulle gå så långt.

1. Maskinerna är i helt normalt skick.
2. Om ni inte enats om annat än att du skall ha nya maskiner så ingår inte i avtalet att konsoler och plastkanaler skall bytas ut.
3. "För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse" - De fel du pekar på är inte av väsentlig betydelse - och om det finns vettiga tjänstemän på ARN så kommer de inte acceptera att små skönhetsfel som är helt normala skulle utgöra sådant väsentligt fel för konsumenten att det skulle behöva förorsaka stora kostnader för det företag som levererat tjänsten. Inte minst med tanke på att det knappast finns någon företagare/leverantör av luftvärmepumpar som skulle våga sälja till dig om du klargjorde vad du förväntade dig för att inte reklamer varan/tjänsten i ett senare skede.

Du har undvikit att svara på frågan om huruvida du klargjort att du förväntade dig nya konsoler, plastkanaler och vibrationsdämpare - detta gör att jag misstänker att så inte är fallet.
Jag kan gå i god för att de flesta kunder inte berör denna fråga när de kontaktar oss för utbyte av maskiner, och att de oftare än det omvända använder just att vi KAN använda de begagnade delarna för att vi skall ge dem ett bättre pris än om det vore en helt ny installation.
Om du förväntat dig nya installationsdetaljer har du därför, i mina ögon, onormala förväntningar, och skulle i så fall ha klargjort det i ett tidigt skede så att leverantören hade kunnat räkna in det i sin offert.
"utbyte av tre maskiner" är de facto inte utbyte av tre maskiner med tillhörande fullt fungerande installationsdetaljer - om detta inte gjorts klart före eller under pågående installation - så att företaget kunnat ge dig ett pris på detta, normalt kanske 1500 kr/maskin.

Det är höst troligt att ingen annan än du någonsin kommer att notera dessa skönhetsfel, utom då möjligen om plastkanaler och konsoler är gulnade/rostiga - och som sagt, där är juryn oense om vad som sagts mellan dig och leverantören.

Möjligen är det så att det vore bäst för företaget att plocka ned maskinerna och ge dig pengarna tillbaks, för att slippa hamna i en långdragen tvist i ARN, och riskera att bli uthängda i olika typer av media eller på hemsidor som denna, men jag gissar att de flesta företag nog skulle vägra så långt möjligt.

Om det är så viktigt för dig att det ser snyggt ut så kanske du skulle höra med firman vad de vill ha för att byta ut konsoler och plastkanaler, kanske är det värt runt 4000-5000 kr för dig att både beställa och få inte bara nya maskiner utan även nya plastdetaljer och konsoler - det kan bara du svara på?
Att de bjuder på nya dämpare visar ju ändå att de är beredda att gå dig tillmötes en aning - även om jag förstår att du har större förhoppningar.

För att INTE hamna i situationer som dessa så har vi i vårt företag bestämt oss för att det skall se snyggt ut när vi lämnar platsen - bara om kunden uttryckligen tycker att det är OK att vi återanvänder konsoler och plast så låter vi det gamla sitta kvar, om dessa inte ser ut som nya. Vi räknar alltså in dessa kostnader i vår offert, och om/när frågan kommer upp så får kunden avgöra om allt skall bytas eller ej - vissa kunder vill av miljöskäl inte att vi byter ut fullt fungerande installationsdetaljer, i vissa fall sitter maskinerna så till att det de aldrig syns, medan andra gärna ser att vi gör det, oftast om de sitter väl synliga.

Som vanligt är det dessutom så att man OM man köper från billigast möjliga leverantör - samtidigt som man vet med sig att man är en person med höga estetiska krav - riskerar att köpa av de som tar genvägar för att kunna lämna ett attraktivt pris, som kund med höga krav är det i fall som dessa ännu viktigare att man klargör sina förväntningar, om inte får man nästan räkna med att man blir besviken.

Jag kan väl tycka att ni i detta fall borde kunna enas om att de byter ut plastkanaler och konsoler för typ halva normalpriset för att få dig (mer) nöjd, och slippa en långdragen process rörande detta ärende. Det förutsätter dock att du förstår att "utbyte av maskiner" kanske inte för alla innebär utbyte av fullt fungerande konsoler, plastkanaler och vibrationsdämpare.

Ett annat tips är att du vänder dig till din Kommuns konsumentvägledare och tar en diskussion med dem, inte sällan kan de vara med och medla mellan parter som har svårt att komma överens. Visa gärna konsumentvägledaren denna diskussion så att de kan bilda sig en uppfattning om hur normalt/onormalt "dåligt skick" det är på flänsarna. De flesta som skrivit i tråden har erfarenhet av vad som är normalt och inte normalt.
« Senast ändrad: 25 november 2021, 07:35:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Patr1ck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #11 skrivet: 26 november 2021, 20:51:14 »
Bra med lite diskussioner :)

"mot att konsumenten lämnar tillbaka varan"
Om företaget står på sig så tror jag att detta ordval innebär att du måste köpa tjänsten av någon att plocka ned maskinerna och lämnar tillbaks varan.

Enligt kommunens konsumentrådgivning så skall det inte kosta konsumenten något vid ett sådant fall där företaget vägrar åtgärda reklamationen och det slutar med att köpet hävs.
Dvs företaget får ta ned grejerna och återställa dom till säljbart skick för egen räkning.

3. "För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse" - De fel du pekar på är inte av väsentlig betydelse - och om det finns vettiga tjänstemän på ARN så kommer de inte acceptera att små skönhetsfel som är helt normala skulle utgöra sådant väsentligt fel för konsumenten att det skulle behöva förorsaka stora kostnader för det företag som levererat tjänsten. Inte minst med tanke på att det knappast finns någon företagare/leverantör av luftvärmepumpar som skulle våga sälja till dig om du klargjorde vad du förväntade dig för att inte reklamer varan/tjänsten i ett senare skede.

För mig är det solklart, köper man en ny produkt så skall den se ny ut, den ska inte komma med massa skador/skönhetsfel. Kan ingen leverantör leverera och montera luft värmepumpar utan skador så kanske man borde fråga sig varför ? tidsbrist? stress? slarv? okunskap?

En annan viktig sak är att det handlar om hur kunden känner. För mig är det samma sak som att köpa en bil full av lackskador. "När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet."

Du har undvikit att svara på frågan om huruvida du klargjort att du förväntade dig nya konsoler, plastkanaler och vibrationsdämpare - detta gör att jag misstänker att så inte är fallet.
Jag kan gå i god för att de flesta kunder inte berör denna fråga när de kontaktar oss för utbyte av maskiner, och att de oftare än det omvända använder just att vi KAN använda de begagnade delarna för att vi skall ge dem ett bättre pris än om det vore en helt ny installation.
Om du förväntat dig nya installationsdetaljer har du därför, i mina ögon, onormala förväntningar, och skulle i så fall ha klargjort det i ett tidigt skede så att leverantören hade kunnat räkna in det i sin offert.
"utbyte av tre maskiner" är de facto inte utbyte av tre maskiner med tillhörande fullt fungerande installationsdetaljer - om detta inte gjorts klart före eller under pågående installation - så att företaget kunnat ge dig ett pris på detta, normalt kanske 1500 kr/maskin.

Nej det hade jag inte en tanke på så det kan ha missats från min sida men jag är inte heller fackman inom denna branschen och företaget borde isf tydliggjort detta innan arbetet påbörjats.
Utöver det så betalade jag ju för nya dämpare och konsoler då de ingick i installationskostnaden på 6000kr per pump.
6000 x 3 = 18000
6h = 3000 kr/timma (-Försäljarens tid osv)
Rätt bra timpeng ändå och då förväntar iaf jag mig att det görs ordentligt. 

Ett annat tips är att du vänder dig till din Kommuns konsumentvägledare och tar en diskussion med dem, inte sällan kan de vara med och medla mellan parter som har svårt att komma överens. Visa gärna konsumentvägledaren denna diskussion så att de kan bilda sig en uppfattning om hur normalt/onormalt "dåligt skick" det är på flänsarna. De flesta som skrivit i tråden har erfarenhet av vad som är normalt och inte normalt.

Jätte bra tips, det har jag gjort och de var på min linje på samtliga punkter och ska ha kontakt med dom igen kommande vecka.


« Senast ändrad: 28 november 2021, 00:10:47 av Patr1ck »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #12 skrivet: 29 november 2021, 08:22:34 »
6000 kr/pump i installationskostnad är inte dyrt, Polarpumpen tar t.ex. 8000 kr för installationer norr om Sundsvall.
Har de gjort ROT-avdrag enligt schablon så betyder inte heller "installationskostnaden" att det är den faktiska kostnaden, utan den beräknas enligt schablon till 30% av totalkostnaden.
I verkliga livet, om det inte vore för subventionerna och schablonerna, kan installatören ta ut mellan 0 och kanske 10 000 kr för installationen beroende på var han väljer att lägga sina marginaler.

Om konsumentvägledaren delar dina uppfattningar till fullo så har de absolut inte blivit visade denna diskussion.
Bara en okunnig människa kan begära att en luftvärmepumps utedel skall ha helt felfria lameller.
Oftast är de som sagt lite stukade på något ställe redan i produktionen.
Och i fallet med daikins förångare så är nedre delen fransig och synlig - som ett resultat av produktionsspecifika processer, och deras innovativa lösning med frihängande förångare för att slippa ödsla energi på att hålla ett bottentråg uppvärmt med hjälp av elenergi.
Det är alltså så de skall se ut och alltså inte ett fel - om något så borde detta falla på din egen undersökningsplikt innan köp - för så ser alla Dakins modeller med frihängande förångare ut.
Det lilla skönhetsfel du detekterat på sidan finns ofta redan från produktionen, och det räcker som sagt att en av flänsarna tar i tyget på en jacka eller ett verktyg så blir de lite stukade.
Ungefär som att du kanske på en ny bil kan se små skråmor från naglar i "koppen" innanför handtaget som man öppnar dörren med, om du verkligen fingranskar.
Eller att man inte lackerat baksidan av "sparklådorna"/trösklarna på din nya bil.

Jämför det med att inpassningen av dörrar, huv och baklucka skiljer 1-2 mm mellan olika sidor av dörr, huv eller baklucka - det är ju avvägningar som görs i produktionen till den av tillverkaren avsedd specifikation, inget som man kan lämna tillbaks en bil för, i normalfallet.
T.ex. klagar Telsa-köpare ofta på dålig passning utan att få gehör för sina klagomål, och då talar vi ändå om en vara för runt miljonen, och som av många anses vara ett konstverk - gjord för att visas upp.
Helt andra krav på en värmepump, de skall leverera värme och spara energi - inte vara ett smycke på väggen.

Utifrån de bilder du visat oss så anser jag personligen att du har helt orimliga krav, och jag skulle vara oerhört frustrerad om du vore min kund - vad jag skulle kommunicera med dig kanske inte skulle avspegla det om det vore jag som sålt - men i detta läge så anser jag att du behöver få höra vad jag anser i alla fall.

Ansvaret över huruvida "utbyte av maskiner" skall innefatta nya konsoler och plastkanaler må vara ett delat ansvar, de borde ställt frågan - på samma sätt som du borde gjort klart för dem att du förväntade dig nya intallationsdetaljer.
Här har ni enligt mitt sätt att se det båda parter gjort ett misstag - ungefär som när någon krockar med bilen - ofta har båda parter varit oaktsamma för att en olycka skall vara ett faktum.

Jag utgår från att du om du tänker efter också inser att det var fel av dig att förutsätta att man skulle byta ut fullt fungerande installationsdetaljer?
Du gjorde ett lika stort misstag som dem, enligt min bedömning, och i fall som dessa borde inte allt ansvar falla på ena parten.

Provat öppna huven på din bil och kollat att alla lameller på kylaren är helt oskadda?

Konsumentskyddslagarna är i vissa fall helt orimliga, och skulle du få rätt i detta fall så är det ett bevis på just detta.
I många fall inser kunderna också att så är fallet och kräver därför inte sin rätt.

Som exempel kan man beställa en ATV via nätet, och om det visar sig vara fel på varan så skall enligt lagen återförsäljaren bekosta upphämtning, transport, reparation och återleverans till kunden, för varje fel som uppstår under garantitiden, detta är förstås helt orimligt, och om alla kunder skulle kräva sin rätt i detta fall skulle ingen kunna sälja dyrare/tyngre/skrymmande varor på nätet.
Som tur är så känner de flesta kunderna detta på sig och tar därför sitt ansvar att "åka till verkstan" även om de köpt produkten på nätet.
I praktiken så fungerar ofta garantier av sådana varor som så att säljaren skickar reservdelar, som kunden själv får byta ut.
Men kunden har alltså laglig rätt att kräva att säljaren bekostar allt som krävs för att få varan fixad...

Den stora frågan är väl om ett skönhetsfel på en fullt fungerande vara kan anses vara av väsentlig betydelse på en maskin som är gjord för att leverera värme och spara energi, eller om den typen av "fel" skall anses tillhöra produkter vars syfte är att förhärliga sin omgivning, som t.ex. en vacker bil med lackskador, eller en fruktskål med fel i glasyren, eller ett par glasögon som är skråmiga vid leverans?

Du noterar väl att ingen i denna diskussion delar din problembeskrivning?

"När du ska bedöma felets betydelse ska du titta på vad som är väsentligt just för denna konsument, inte felets betydelse i allmänhet"

Denna mening säger ju allt om det orimliga i lagen, och betyder i korthet att leverantören inte har något att säga till om, inte ens om kunden skulle vara psykotisk och har orimliga krav, eller till och med inbillar sig att det finns för honom eller henne väsentliga fel.
(Påstår inte att du är sjuk, lyfter bara faktumet att lagen stödjer detta utifrån den skrivning som citerats)

Jag förstår att du är missnöjd över att de återanvänt delar av installationsmaterialet, och det borde ni kunna lösa på något sätt, men lamellerna... - där får du inget stöd från mig i alla fall.  ;)
Och när det gäller återanvändningen av material så är det ju en trend i samhället idag, så du skulle i princip kunnat klaga om de INTE återanvänt fullt fungerande material vid installationen... Och fått rätt.

I princip skall leverantören i detta fall antingen upprätta ett oerhört specificerat avtal som du får underteckna, eller vara tankeläsare, för att inte riskera reklamation p.g.a. "upplevt väsentligt fel", som t.ex. att de bytt ut fungerande material istället för att återanvända.
Vad tror du Greta skulle velat?  ;)
« Senast ändrad: 29 november 2021, 08:47:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Häva köp av luft/luft värmepump
« Svar #13 skrivet: 29 november 2021, 08:58:03 »
Och än en gång, frågan om återanvändning är en sådan sak som vi försöker ta upp med alla kunder som byter ut gamla värmepumpar, för vissa är det viktigt att allt blir nytt, andra förstår inte problemet med att ha kvar det gamla, medan andra vill att vi återanvänder.
Därför försöker vi lyfta frågan med alla våra kunder för att missförstånd skall undvikas, men det händer säkert att även vi glömmer.
Som kund får man nästan utgå ifrån att leverantören vid ett utbyte sparar sånt som de anser kommer att hålla den förväntade livslängden om det inte klargjorts innan, väldigt få leverantörer "gör mer" än vad som specificerats oavsett vilken tjänst man köper.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!