Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ofta ska F750 avfrosta?  (läst 3365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Hur ofta ska F750 avfrosta?
« skrivet: 22 november 2021, 08:47:20 »
Hej!

Jag har givetvis följt optimeringstråden om Nibe F750. Men det är en sak som jag inte får ihop.

I tidigare hus hade vi en 1255 (bergvärme). När kompressorn gick igång i december så kunde den gå oavbrutet fram till kanske mars månad. Jag fick för mig att ju mindre start/stopp desto bättre för kompressorn.

Men vår nya frånluftvärmepump fixar inte det utan ska avfrosta regelbundet. När den går som mest (100-120 hz) är det inte ovanligt med en gång i timmen. Detta resulterar givetvis i att kompressorn stannar. Avfrostningen varar i ca 6-7 minuter och sedan startar kompressorn igen.

Diagram över senaste dygnet bifogas. Slänger med luftflöde också (jag har schemalagt att gå ner till 50% av fläkthastigheten på nätterna för att undvika att kompressorn väsnas på 100+ Hz - övriga tider på dygnet är fläkthastigheten 65% vilket skapar ett flöde på runt 220, tills den behöver stanna för avfrostning igen…).



Är det normalt, eller bör jag titta på inställningarna igen?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2021, 08:51:29 »
Helt normalt med en kortare avfrostning en gång timmen skulle jag säga. F750 är en frånluftvärmepump och luften innehåller kodens som fryser fast på förångaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2021, 08:55:31 »
Då fungerar den bra, var glad att det bara sker en gång i timmen och så kort tid som 6-7 minuter! Många andra med samma pump har eller har haft problem med mycket längre avfrostningstider så håll koll på det, om dom blir mkt längre så har pumpen troligen isat igen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2021, 09:14:21 »
Tack för snabba svar, då är det som det ska vara alltså och inget mer att optimera gällande luftflöde och kompressorgång.

En följdfråga: Nibe har möjligtvis inte tänkt på det här och stoppat in en värmeslinga i den delen som isar igen, för att avfrosta den kontinuerligt? Då hade ett ganska litet "eltillskott" kunnat bidra till mer kontinuerlig kompressordrift tänker jag. Eller är det jag som har stängt av det genom att spärra eltillskott på min VP (den får gå igång först vid medeltemperatur -1° och det har vi inte haft så tillskottet är blockerat).
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2021, 09:27:45 »
Det finns tre mindre el-element i förångaren på senare årsmodeller av F750 som ska garantera att den inte fastnar i långa avfrostningar. För att den ska jobba med hög effekt ska förångings- och avluftstemperaturerna ligga runt -15 °C och så får man avfrosta ibland.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #5 skrivet: 23 november 2021, 18:46:47 »
Citera
Då hade ett ganska litet "eltillskott" kunnat bidra till mer kontinuerlig kompressordrift tänker jag
Det här problemet har jag tagit upp för länge sedan här i forumet, du kanske kan hitta det med sökfunktionen. Dom hade kunnat undvika problemet helt och hållet utan el-element om dom hade designat skåpet annorlunda. Tex tjyvtittat hur comfortzone gjort (vilket jag iofs tror dom gjort). Som NIBE's skåp är utförd så utnyttjas inte mycket av egenvärmen vid avfrostning utan den ventileras rakt ut. Vilket är jättesynd och oekonomiskt. Flera av komponenterna som avger egenvärme sitter på "fel sida" om förångaren, tex fläkten och då blir det så tyvärr. Jämför med comfortzone där allt som avger egenvärme sitter FÖRE förångaren vilket gör att man inte får några problem med att det isar igen eller blir långa avfrostningar. Dessutom kan man ju undra hur en fläkt och fläktlager mår i långa loppet när de utsätts för dessa varierande temperaturer, omväxlande mellan -15 och rumstemperatur

I dagens läge är ju hållbarhet och energibesparingar populära teman. Är det hållbart & grönt samt energismart att behöva elda på med el-element för att smälta bort isen när det finns egenvärme som skulle ha kunnart användas?? Gratis. Känns som en mindre bra nödlösning
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #6 skrivet: 24 november 2021, 08:44:27 »
@krambriw: Det lÃ¥ter helt rätt. Men föga tröst för oss som redan har en ny VP frÃ¥n Nibe i huset.  :-\
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #7 skrivet: 24 november 2021, 17:19:43 »
Yes, jag är jätteledsen att det inte är en tröst, och jag inser det, men det kanske kan vara en värdefull upplysning för den som inte bestämt sig ännu
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #8 skrivet: 02 december 2021, 15:10:24 »
Ni får ursäkta om jag är paranoid, men är det verkligen inget jag kan göra åt dessa avfrostningar som sker en gång i timmen nu?

Se bild 1. Det är bara från igår och idag.

Vi ligger strax under nollan utomhus nu. Tillsats är blockerad. Luftflödet är bra, pumpen inställd på 65% och det ger ca 215 på lufthastighetsgivare EB100-BS1. Avfrostningarna varar ca 5-6 minuter.


Ska jag öka/minska luftflödet? Är det läge att tillåta tillsats? Är det något mer jag kan göra för att få längre drifttider mellan kompressornedstängningarna? Eller är det fullständigt normalt?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #9 skrivet: 02 december 2021, 16:40:05 »
Citera
Eller är det fullständigt normalt?
Jag vill påstå att det ser mycket bra ut, ur avfrostningssynpunkt. Den typ av effektiv värmepump du har, kyler ju ner frånluften så pass mycket så det går inte att undvika isbildning som måste smältas bort med jämna mellanrum, typ en gång i timmen, precis som våran pump gör. Tänk så här, att du kör med kompressorn 92% av tiden! Det är inte dåligt. Att undvika avfrostning på dessa pumpar vill jag påstå är omöjligt om du vill ha den höga effektiviteten. Möjligt att om man sänker max frekvensen till ett lågt värde att det aldrig skulle bildas is men vad är då vitsen med att ha en effektivare pump, då kan man ju lika bra ha en enkel 310 eller så

Genom att Ã¥tervinna sÃ¥ pass mycket mer energi ur frÃ¥nluften blir totala effektiviteten helt överlägsen de enklare pumparna trots den korta pausen för avfrostningen. Den ingÃ¥r sÃ¥ att säga i kalkylen  a:gl
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad luckyman87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #10 skrivet: 02 december 2021, 20:54:12 »
Jag vill påstå att det ser mycket bra ut, ur avfrostningssynpunkt. Den typ av effektiv värmepump du har, kyler ju ner frånluften så pass mycket så det går inte att undvika isbildning som måste smältas bort med jämna mellanrum, typ en gång i timmen, precis som våran pump gör. Tänk så här, att du kör med kompressorn 92% av tiden! Det är inte dåligt. Att undvika avfrostning på dessa pumpar vill jag påstå är omöjligt om du vill ha den höga effektiviteten. Möjligt att om man sänker max frekvensen till ett lågt värde att det aldrig skulle bildas is men vad är då vitsen med att ha en effektivare pump, då kan man ju lika bra ha en enkel 310 eller så

Genom att Ã¥tervinna sÃ¥ pass mycket mer energi ur frÃ¥nluften blir totala effektiviteten helt överlägsen de enklare pumparna trots den korta pausen för avfrostningen. Den ingÃ¥r sÃ¥ att säga i kalkylen  a:gl


Tack för informativ och bra förklaring!  :)
Var tvungen att jämföra lite hur min F750 beter sig kring avfrostning. När kompressorn fÃ¥r kämpa verkar min ocksÃ¥ köra avfrostning cirkus 1 gÃ¥ng per timme. Men efter att ha kollar tiderna sÃ¥ brukar det växla mellan 10 och ~45 min, ungefär varannan gÃ¥ng den avfrostar. Under dessa timmar verkar min kompressor dÃ¥ bara köra ~55% av tiden och inte uppÃ¥t 90%  :-\

Kan detta också vara normalt pga luftfuktighet, utetemp osv eller nåt att undersöka tro?

MVH Ola

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #11 skrivet: 03 december 2021, 06:04:29 »
Nu har jag inte en 750 själv men långa avfrostningar måste absolut undvikas, ur ekonomisk synpunkt är detta inte bra. Vad som hänt är att det blivit en rejäl påisning som då tar längre tid att smälta bort

Vad många andra som har en 750 checkat och ev justerat när dom haft dessa långa avfrostningar är
- rengöring/byte luftfilter
- sett till att ventilerna i väggar/ovan fönster inte är stängda så att pumpen kan få tillräckligt med luft
- kollat upp och faktiskt även höjt lufthastigheten trots att den varit korrekt justerad enligt norm
- det finns någon sensor som kan ha hamnat/eller sitter för långt ner efter förångaren (sök här på forumet, det har skrivits om det flera gånger)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #12 skrivet: 03 december 2021, 09:55:40 »
Stämmer allt @krambriw skriver. Jag har som sagt rätt bra luftflöde och ställt in filterlarm på 30 dagar, så det blir regelbundna rensningar. Ser även över luftdonen. Och jag har ju inga problem med långa avfrostningstider som sagt. Men något frekventa.

Det jag oroar mig för är alla start-stop som kompressorn utsätts för. Det kortar väl ner livslängden avsevärt, jämfört med en bergvärmepump som kanske går konstant december-februari? Hur ofta får man räkna med kompressorbyte på Nibe 750?
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Hur ofta ska F750 avfrosta?
« Svar #13 skrivet: 03 december 2021, 12:20:53 »
Citera
Det jag oroar mig för är alla start-stop som kompressorn utsätts för
Nu har ju vi varvtalsstyrda kompressorer som "smyger igång" behovsstyrt så det blir inte denna brutala on/off som kompressorerna i vanliga enklare pumpar har. Jag tror det gör rätt mycket i längden. Jag kan inte minnas att jag läst om något kompressorhaveri här på forumet vad gäller 750/730 eller Comfortzone heller. Men det innebär ju inte heller att det aldrig har skett men det är troligen ovanligt
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!