Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmesystem för tvÃ¥ huskroppar  (läst 730 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jampal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmesystem för två huskroppar
« skrivet: 20 november 2021, 11:31:09 »
Har IVT luft/vattenvärmesystem från 2004 som ska kasseras. Bor i villa i södra Skåne på 170kvm med förbrukning på ca 18 000kWh/år. Jag bygger samtidigt en byggnad på 48kvm som kommer behöva vatten och värme.

Så till min fråga; Jag hade tidigare tänkt ha egen VV-beredare i nybygget eftersom det finns inkommande vatten, samt komplettera med luft/luftvärmepump. Men, när jag nu behöver köpa ett nytt system började jag fundera på om jag hellre ska lägga pengar på en kulvert till nybygget så att jag kan använda en och samma panna till båda huskropparna istället?

Är det långsiktigt en mer ekonomisk lösning med en och samma värmepanna till två hus?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmesystem för två huskroppar
« Svar #1 skrivet: 20 november 2021, 12:25:07 »
Det beror på.
Hur långt mellan husen?
Ska det andra huset vara fullt uppvärmt hela tiden?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jampal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmesystem för två huskroppar
« Svar #2 skrivet: 21 november 2021, 22:53:19 »
Det är ca 7 meter mellan husen. Det andra huset kommer delvis ha underhållsvärme för att hålla fukt och mögel borta och delvis vara fullt uppvärmt när någon vistas där (förråd/attefall).
« Senast ändrad: 21 november 2021, 22:59:09 av jampal »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmesystem för två huskroppar
« Svar #3 skrivet: 22 november 2021, 00:02:16 »
Kulverten kostar en slant och om det bara delvis är uppvärmt så är kanske merkostnaden för att dra in vattenburen värmen högre än vad du kan spara på detta.
Så rent ekonomiskt tänkt skulle jag nog sätta in en luft/luft värmepump i Attefallshuset och en egen VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jampal

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmesystem för två huskroppar
« Svar #4 skrivet: 22 november 2021, 19:45:41 »
Tack för svar. Svårt att räkna på ev. skillnad på kommande förbrukning men som du säger, tusenlapparna som går till kulverten kan kanske inte räknas hem, och vinsten av att inte ha en luft/luft + VVB äts upp snabbt om jag behöver dimensionera upp pannan istället.

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmesystem för två huskroppar
« Svar #5 skrivet: 24 november 2021, 22:05:19 »
Södra Skåne är ju luft lösningar perfekt. Med långa perioder av underhållsvärme, skulle jag helt klart tro att en luft luft vp på andra byggnaden är billigast i investering och ger mycket låg driftkostnader. Elförbrukningen blir bra låg på underhållsvärme på en bra luft luft.

Enda fördelen med kulvert är ju att du bara får en utedel. Men styrmässigt investeringsmässigt och säkert också driftmässigt så misstänker jag att det blir dyrare med ett system.

Lokal vvb blir nog bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!