Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Styra Comfortzone CE50?  (läst 7183 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styra Comfortzone CE50?
« skrivet: 03 november 2021, 15:54:35 »
Är det någon som lyckats styra en CE50 på något smart sätt? Jag tittade på Ngenic Tune som funkar med EX-serien, men den kräver tyvärr utegivare. Jag plockar redan ut all data från serieporten men vad jag vet går där inte att styra något. En idé är att försöka göra det via en extern inomhusgivare, men inte riktigt hittat en lösning för det. Hade velat få till en smartare styrning för timprisdebitering på elen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2021, 17:07:31 »
Jag har sedan många år hämtat ut data från porten men tror inte att det går att styra den vägen.

Vad skulle man kunna tänka sig att vilja styra baserat på timpriset? Knappast kompressorn, den vill man nog alltid tillåta annars kan det snabbt bli kallt antar jag. Eltillskottet däremot. Det kanske man bara skulle vilja tillåta när elpriset är ok så att säga. Men det kräver troligen fysiskt ingrepp, tex att man monterar in reläer som antingen kan tillåta eller blockera att kontaktorerna för tillskottsel slår till. Det är väl det som känns rimligast att påverka? Med en liten raspberry pi och lite programmeringskunskaper så...samt en behörig elektriker för det som skall kopplas in. Har du garantitid kvar så ryker den troligen om du modifierar apparaten

Men tänk också vad som kan hända om det är riktigt svinkallt länge samtidigt som timpriset hela tiden ligger för högt. Vad gör du då? Någon typ av undre gräns för innetemperaturen behövs nog då eltillskottet tillåts oavsett priset

En annan nackdel jag då kan se är försämrad komfort, innetemperatur som svajar är inget trevligt och förmodligen inte speciellt värmeekonomiskt heller
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #2 skrivet: 03 november 2021, 18:47:23 »
Tanken hade i sÃ¥ fall varit att styra pÃ¥ en extern inhomhusgivare. Och genom att "sätta" inomhustemperaturen till olika värden fÃ¥ kompressorn att köra eller inte köra. Tanken är inte att den stÃ¥r still om det blir kallt, utan att den kör extra när det är billigt för att sen hÃ¥lla värmen ett tag. Beror väl pÃ¥ hur trög uppvärmningen är om det hÃ¥ller eller inte. Men eftersom elpriset här kan vara 20-30 gÃ¥nger dyrare pÃ¥ dagen hade man kunnat köra den ganska länge pÃ¥ natten  istället för pÃ¥ dagen.

Som sagt, det var idéen, men inte en aning om det faktiskt håller rent praktiskt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #3 skrivet: 03 november 2021, 19:49:47 »
Rent praktiskt för att samla energi är att  ha en ack-tank som fylls pÃ¥ natten av VP +El-patron till max, kan kanske gÃ¥ att styra med givarna för VV om VP har VVB i sig. En sÃ¥dan tank kan nog inte klara ett dygn utan att vara stor, men inte för stor, sÃ¥ VP hinner maxa den

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #4 skrivet: 18 december 2021, 16:17:03 »
Tanken hade i sÃ¥ fall varit att styra pÃ¥ en extern inhomhusgivare. Och genom att "sätta" inomhustemperaturen till olika värden fÃ¥ kompressorn att köra eller inte köra. Tanken är inte att den stÃ¥r still om det blir kallt, utan att den kör extra när det är billigt för att sen hÃ¥lla värmen ett tag. Beror väl pÃ¥ hur trög uppvärmningen är om det hÃ¥ller eller inte. Men eftersom elpriset här kan vara 20-30 gÃ¥nger dyrare pÃ¥ dagen hade man kunnat köra den ganska länge pÃ¥ natten  istället för pÃ¥ dagen.

Som sagt, det var idéen, men inte en aning om det faktiskt håller rent praktiskt.

Har du lyckats hitta nåt smart sätt att lösa detta quas? Är ute efter samma sak och din post är enda träffen på internet i ämnet ;)

Är inte ute efter en totallösning som täcker in allt, utan endast en "fullösning" där jag t.ex. kan skicka in 50 grader på den externa inomhusgivaren under tider man vet att elen är extra dyr, för att stänga av pumpen temporärt. På natten tvärtom. Om man sedan kunde styra tiderna med någon smart termostat liknande Ngenic Tune vore det såklart en bonus.
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #5 skrivet: 19 december 2021, 08:49:27 »
Vet inte exakt vilken typ av temperatursensor som används men är nog bara resistiv. Man ju börja med
- mäta resistansen i sensorn vid 20 grader
- mäta resistansen när man värmer upp den till tex 40 grader

Frågan är hur pumpen beter sig när den blir 40 grader. Stannar kompressorn och eltillskotten då? Stannar dom också när den kopplas ur helt? I så fall blir det en enkel lösning, då handlar det bara om att man måste ha en liten lösning som helt enkelt kan switcha in/ur sensorn med ett litet relä. Annars får man switcha in ett motstånd som tex motsvarar 40 grader

Jag skulle använda en raspberry Pi och Node-RED för själva logiken samt styra ett relä. Det mesta kan då göras i princip utan programmering. Då kan du styra allt på scheman, ute temperatur, min/max etc etc och jag tror du även skulle kunna få in smart price adaptation via nått api
« Senast ändrad: 19 december 2021, 15:13:36 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #6 skrivet: 19 december 2021, 18:02:39 »
Vet inte exakt vilken typ av temperatursensor som används men är nog bara resistiv. Man ju börja med
- mäta resistansen i sensorn vid 20 grader
- mäta resistansen när man värmer upp den till tex 40 grader

Frågan är hur pumpen beter sig när den blir 40 grader. Stannar kompressorn och eltillskotten då? Stannar dom också när den kopplas ur helt? I så fall blir det en enkel lösning, då handlar det bara om att man måste ha en liten lösning som helt enkelt kan switcha in/ur sensorn med ett litet relä. Annars får man switcha in ett motstånd som tex motsvarar 40 grader

Jag skulle använda en raspberry Pi och Node-RED för själva logiken samt styra ett relä. Det mesta kan då göras i princip utan programmering. Då kan du styra allt på scheman, ute temperatur, min/max etc etc och jag tror du även skulle kunna få in smart price adaptation via nått api

Ja det är nog den vägen man får gå (egenhack med t.ex. en Pi) då pumpen verkar vara för gammal för något annan färdig lösning. Lösningen med att koppla ett motstånd till innegivaren verkar också vara vägen att gå. Såg i en annan tråd på forumet att CZ hade svarat:

"... man kan ha extern rumsgivare och koppla ett serie alt parallellmotstånd som kopplas in/ur med tidrelä. Givarens är en PTC-givare med resistans på ca 1 kohm vid rumstemperatur. Vi har tyvärr ingen exakt resistanskurva. Man får prova ut rätt värde."

Har dessutom ett par gamla PI:s liggande så vi får se om jag ger det ett försök under julledigheten :)

Har i alla fall beställt en givare. Tror det är CZ "original": https://jsenergi.com/givare-ptc6x50-mm-std.html
« Senast ändrad: 19 december 2021, 18:04:14 av zno »
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #7 skrivet: 19 december 2021, 19:33:19 »
Du vet det säkert redan men om du använder en extern givare så ska man lossa anslutningarna till den interna, dom ska inte vara inkopplade samtidigt

När det gäller pi så vill jag varmt rekommendera Node-RED för applikationen. Jag testade lite under eftermiddagen och se på sjutton hur enkelt det var att få in aktuella spot priser! Finns en färdig så kallad nod för det. Man kan hämta aktuella tim priser för aktuell dag och för morgondagen, dessa kan ju utgöra nån form av dataunderlag för nått logiskt klokt beslut

Idag är det "billigt", imorgon blir det svindyrt, 4,79 kr/kWh kl 18





CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #8 skrivet: 20 december 2021, 09:38:17 »
Frågan är hur man ska resonera kring logiken

- om man vill att pumpen ska brassa på eftersom elpriset är acceptabelt så ska man koppla in en resistans som gör att pumpen tror att inställd rumstemperatur inte är uppnådd
- när den inte ska gå ska man lura den genom att koppla in en resistans som gör att den tror den uppnått inställd rumstemperatur

Sen vet inte jag om jag skulle tillåta alla tre elpatronerna att gå in, jag skulle nog blockera två av dom i alla fall men det beror på husets egenskaper. I vårt fall skulle det räcka mer än väl med bara en i läge auto

Vad är då "accetabelt" elpris?? Kan man ju fundera på. Om man tittar på kurvorna ovan och inte är beredd att betala mer än 3 kr/kWh så kan man inte släppa lös pumpen alls mellan kl 07 och 23 idag. Det kanske inte är möjligt. Så man kanske måste fundera om man ska försöka få till en dynamiskt anpassad maximalt accepterad prisnivå. Tex genom att göra någon form av rörlig medelvärdesberäkning av timpriset för den aktuella dagen. Kanske med en offset som påverkas av aktuell utetemperatur? Vad händer annars om det är minus 15 ute och priset är högre än acceptnivån?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #9 skrivet: 21 december 2021, 18:44:40 »
Precis, tänker i samma banor.

Håller med om att det kan bli svårt att sätta ett maxpris eftersom det med dagens galna elpriser kan innebära att pumpen är avstängd större delen av dagen :(

Jag tänkte nog mer nÃ¥gon form av dynamisk kapning där man t.ex. tar fram de 3 eller 4 dyraste timmarna under dygnet och stänger av pumpen dÃ¥. Om dessa toppar överstiger ett satt värde sÃ¥ stryper man pumpen dessa tider. Är ingen av topparna över ett satt värde,  t.ex. 2 kr/kWh, kan man ju lÃ¥ta pumpen löpa fritt. Labbade lite snabbt i Node-RED som du rekommenderade och bifogade bilder är verkligen bara ett utkast :)
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #10 skrivet: 21 december 2021, 19:13:31 »
Excellent!! Ja, lite experimenterande är nog nödvändigt. Kul att du började med Node-RED, det är så kraftfullt! Man kan ju tänka sig att köra det hela i simulering och bara skapa events för perioder då pumpen förhindras att värma så kan man se hur det hade blivit om man kört skarpt. Med dit exempel skulle det inte bli någon värme från pumpen mellan 16-19 imorgon, kanske väl tufft??

Skulle vara kul att se en medelvärdeskurva inlagd i samma diagram som priserna, tex med 5 eller 10 värden
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad quas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2022, 00:05:16 »
Har du lyckats hitta nåt smart sätt att lösa detta quas? Är ute efter samma sak och din post är enda träffen på internet i ämnet ;)

Är inte ute efter en totallösning som täcker in allt, utan endast en "fullösning" där jag t.ex. kan skicka in 50 grader på den externa inomhusgivaren under tider man vet att elen är extra dyr, för att stänga av pumpen temporärt. På natten tvärtom. Om man sedan kunde styra tiderna med någon smart termostat liknande Ngenic Tune vore det såklart en bonus.

Ledsen för sent svar, men nej tyvärr. Inte hittat något annat sätt. Enda jag kan komma på är fortfarande att styra via innegivaren, men känns som mycket meck för något som kanske inte fungerar bra.

Min idé på algoritm var egentligen inte att bry sig om höga priser så mycket (om det inte finns en topp på en timme). Utan snarare att köra extra under låga priser för att sen kunna köra mindre. Men det finns säkert något med bättre förståelse för villors tröghetsfaktor som kan säga varför det inte hade funkat.


Utloggad Jan Banan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2022, 15:51:46 »
Det här låter spännade. Jag har funderat länge över någon lösning på detta. Dock tror jag inte jag fixar någon programmering i NodeRed utan kommer försöka göra något med IFTTT eller liknade mot Homey eller Apple Homekit. Men det är en senare fråga.

Först: Hur sjutton kopplar man mellan de två givarna (Givare 1: Den som faktiskt mäter frånluften inuti pumpen. Givare 2: Fejk i form av ett lagom motstånd som simulerar 30 grader eller nåt). Om det hade varit så enkelt som att slå på och av ett vägguttag så finns det ju grejer. Men det här?

Emil Linder

  • Gäst
Emil Linder
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #13 skrivet: 18 april 2022, 23:03:47 »
Kul att fler är inne på samma tankar, dock är jag mer inne på att styra varmvatten-temperaturen, så att när elen är billig så brassar den på upp till 60 grader, sen när det blir dyrare så återgår den till inställningen om 50 eller 55 grader. Detta då jag tycker att det generellt nu är betydligt dyrare på morgonen då alla ska duscha, så effekten blir ju att man kan duscha till ett elpris i många fall runt 20öre istället för flera kronor.

Vid 50 grader så är resistensen på givaren 1.157 kohm, och vid 60 så är den 1,237 kohm. Så att ha vv-beredaren inställd på 50 grader, och sen lägga på ett 18kohm motstånd parallellt med givaren, så tror pannan att tempen bara är 40 grader, och kommer då höja till 50, som då i verkliga fallet är 60 grader...
denna lösning kan ju då även användas för skaffa extra varmvatten när badkaret ska fyllas.. :)
tanken är att jag med hjälp av en Fibaro smart implant (styrd via Homey) kan bestämma om motståndet ska var på eller inte.. :)

rumsgivaren fick jag till 0.936 kohm vid 23.46 grader, skulle kunna tänka mig att göra något liknande där kanske så att värmetillskott stoppas på mornarna när det är mycket sol, då kommer det ändå bli varmt i huset, så ganska onödig att värma till börvärdet när det ändå kommer bli varmt. Dock så kommer inte vårt hus tjäna så mycket på att värma "mer" för att lagra tills senare när elen är dyr, huset är lite för segt att värma och lagra värmen är min känsla.

Utloggad pjohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styra Comfortzone CE50?
« Svar #14 skrivet: 13 maj 2022, 08:18:07 »
Intressant, jag har också likartade funderingar då jag går över på spotavtal efter införskaffande av elbil (och snart solceller). Har en gammal CE65L, där L innebär separat tank då höjden i källaren inte räckte till.

Allra helst stänga av då priset är som högst, men parallellkoppling för att sänka läst temperatur och därför starta uppvärmning tidigare är kanske enklare och säkrare då man slipper att sensorn är helt bortkopplad vid växling. Både varmvatten och hustemp är intressanta för mig.

Ett relä drar väl ström hela tiden det används, finns det något likartat som bara drar ström vid växling?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!