Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Solceller  (läst 16164 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller
« Svar #30 skrivet: 09 november 2021, 19:20:57 »
Jag fick ett erbjudande utomlands på ett 10KW solsystem. 29st x 350Wp solceller + Deye inverter. ca 38000 + moms och 3000 frakt. Är det dyrt eller billigt?
Deye något från kina? Inte min smak, men om man räknar med 15000 för invertern blir panelerna hyfsat prisvärt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #31 skrivet: 09 november 2021, 22:14:43 »
Deye något från kina? Inte min smak, men om man räknar med 15000 för invertern blir panelerna hyfsat prisvärt.
Deye Inverter är förmodligen på samma nivå som Growatt. Hört att de fungerar.
Det är lättare att ge service och garantier. Här kan de skicka kretskortet eller hela enheten för utbyte. Värre är det med panelerna. Om något händer kommer det att vara ett problem för alla. Alla vände ryggen mot.
Inverter kostar ca 8000,- +moms.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Solceller
« Svar #32 skrivet: 09 november 2021, 22:21:58 »
Stora gåtan är vad man ska räkna på för elpris kommande 10 år????

Ingen som har åsikt om hur realistisk min besparing är på ”pappret” enligt ena offerten ?
Såg att beräknat elpris på den är 1,40

Tänker samma tanke. Om nu massor med folk skaffar solceller kommer ju priset på el gå ner när man producerar som mest.
Det verkar orimligt att elbolagen skulle betala 1.40 för den när spot priset är ingenting?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Solceller
« Svar #33 skrivet: 09 november 2021, 22:31:07 »
Se om ni kan få något bolag att skriva avtal längre än ett år på elköp.
Om det vägrar, fundera på varför.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #34 skrivet: 09 november 2021, 22:35:48 »
Telge energi kan man skriva på 3år med fast bonus på 30öre över spotpris.
Dom har nog inte full koll på kommande års priser så det blir nog lite väl mycket gambling misstänker jag
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Solceller
« Svar #35 skrivet: 09 november 2021, 22:54:18 »
Gör dom fel blir det väl kk :)
finns det fler som skriver på mer än ett år?
panelerna ska ju hålla 25, så försök få dom att skriva på spotpris 25 år ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #36 skrivet: 09 november 2021, 23:05:51 »
Går nog att få på 25 år men då står det säkert typ 1 öre  ^-^

Pratat med lite mer folk i solpanelbranschen men inte tusan blir man direkt klokare på panelval och inverter/växelriktare och dess olika garantier.
Mycket produktgarantier men byte ingår ej.
Vissa gillar solaredge och att det sitter en optimerare under varje panel, men med 42 paneler är det även 42 möjliga felkällor till.
Fördelen är om en panel strular så ser man vilken det är.

Mycket kan gå sönder innan payoff även om ingen direkt nämner det högt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solceller
« Svar #37 skrivet: 10 november 2021, 08:58:51 »
Solceller skall man nog bara köpa om man tycker det är kul att logga och ha koll på vad det ger - det är ju inget du blir rik på direkt.
Du kanske sparar mer på att köpa elbil, kanske skulle räkna på det?
En MG för 2495/månad borde vara rena sparbössan: https://www.hedinbil.se/bilar/4383129
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #38 skrivet: 10 november 2021, 14:02:14 »
Nä rik har jag inte förväntat mig då jag går in med låga förväntningar  :)
Blir inte direkt rik på en värmepump heller.

Elbil funkar inte för oss då jag bytt ut husbilen mot en större husvagn och ska dra runt på det åbäket.
Svårt att se att någon bil överhuvudtaget är en sparbössa om man inte köper något speciellt som stiger i värde men då vågar man knappt använda dom istället misstänker jag!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Solceller
« Svar #39 skrivet: 10 november 2021, 14:16:17 »
Köp en traktor, vissa modeller har samma värde idag som för 20 år sedan
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #40 skrivet: 10 november 2021, 14:18:35 »
Ja den får ju även dra en husvagn även om jag behöver längre semester för att ta mig runt 😎
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #41 skrivet: 11 november 2021, 06:52:30 »

Jag är lite intresserad av att köpa en liten solcellsanläggning, som bara precis klarar vår grundförbrukning som ligger på ca 600-800 W momentant under större delarna av dygnet - en sådan anläggning borde bli billig, och användas nästan uteslutande i den egna anläggningen - borde inte det kunna ge bästa valuta för pengarna?  dontknow

Kolla microinverter system.  Jag vet inte så mycket om detta men jobbar på. Det finns bl.a system  med t.ex 2 eller 4 paneler som man kopplar direkt till microinverter. 4 st x450Wp ´1800W.
Du kan förvänta dig att få max 1500W. Gratis A/C. kanske FLVP t ex IVT490, liten induktionshäll.
Överskott säljer man till elbolag på samma sätt som standard inverter.


Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #42 skrivet: 24 november 2021, 21:23:33 »
Jag är lite intresserad av att köpa en liten solcellsanläggning, som bara precis klarar vår grundförbrukning som ligger på ca 600-800 W momentant under större delarna av dygnet - en sådan anläggning borde bli billig, och användas nästan uteslutande i den egna anläggningen - borde inte det kunna ge bästa valuta för pengarna?  dontknow

Kolla microinverter system.  Jag vet inte så mycket om detta men jobbar på. Det finns bl.a system  med t.ex 2 eller 4 paneler som man kopplar direkt till microinverter. 4 st x450Wp ´1800W.
Du kan förvänta dig att få max 1500W. Gratis A/C. kanske FLVP t ex IVT490, liten induktionshäll.
Överskott säljer man till elbolag på samma sätt som standard inverter.

Nu har jag fått min microinverter Hoymiles HP-1500.  Som jag förstår kan man ansluta 4 st paneler up till 470Wp. 1500Wp borde klara grundförbrukning ganska länge.
« Senast ändrad: 24 november 2021, 23:32:45 av tubaralo »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Solceller
« Svar #43 skrivet: 24 november 2021, 23:34:42 »
Har själv  lite svårt att bestämma mig och inväntar en sista offert.

REC och Sunpower har 25års garanti på panelerna inkl arbetskostnad, nu bor man inte kvar så länge men ändå bra att ha.
Lite klurigt att lista ut hur dom gör egentligen om panelen pajar efter ca 12år, lär knappast finnas en likadan då att byta till och en ”ny” modell lär knappast de likadan ut inklämd mellan dom gamla!
Budgetvarianten med Trina verkar svårt att veta att man ens får 10år inkl arbetskostnad.

Blir Svenska Ferroamp Energyhub och deras SSO växelriktare.

Mitt tak är snorhalt med all frost så verkar knepigt som tusan att montera den här årstiden
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solceller
« Svar #44 skrivet: 25 november 2021, 22:10:13 »
Har själv  lite svårt att bestämma mig och inväntar en sista offert.

REC och Sunpower har 25års garanti på panelerna inkl arbetskostnad, nu bor man inte kvar så länge men ändå bra att ha.
Lite klurigt att lista ut hur dom gör egentligen om panelen pajar efter ca 12år, lär knappast finnas en likadan då att byta till och en ”ny” modell lär knappast de likadan ut inklämd mellan dom gamla!
Budgetvarianten med Trina verkar svårt att veta att man ens får 10år inkl arbetskostnad.

Blir Svenska Ferroamp Energyhub och deras SSO växelriktare.

Mitt tak är snorhalt med all frost så verkar knepigt som tusan att montera den här årstiden
Garanti 25års.? Kan det vara seriöst? Jag tycker det enklast är att köpa några till, extra. Om det är beräknat 20st köp 22. Inverter  tål alltid att överbelasta 10-15%. Om någon panel pajar då skrota bara den. Så dinna reserdlar ska jobba aktiv. Jag tycker att man ska undvia att möntera på taket om det bara går
Föredrar på market.
Kanske bygga en bod, förråd, garage.
« Senast ändrad: 26 november 2021, 07:40:26 av tubaralo »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!