Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft vatten VP med CO2 eller R290  (läst 1293 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad albo72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Luft vatten VP med CO2 eller R290
« skrivet: 18 oktober 2021, 23:11:54 »
Hej
StÃ¥r inför valet av ny luftvatten VP och tänker välja bort alla klassiska som kör fortfarande med R410 och satsa pÃ¥ den nya mer miljövänliga varianterna med Co2  Mitsubishi Ecodan eller R290 (propan) Vaillant.
Finns det  nÃ¥gra här pÃ¥ forumet som har installerat dessa fabrikat? Hur nöjda är ni?
Ni installatörer, som har monterat båda, vilken skulle man välja och varför?
Alla svar är uppskattade och vänligen respektera och lÃ¥ta blir att framföra R410 baserade lösningar och jag vet redan tillräckligt om VP som körs med R32, sÃ¥ att det är bara CO2 och R290 av intresse 🙂
Tack!

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft vatten VP med CO2 eller R290
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2021, 18:25:55 »
R290 blir ju i monoblockutförande, med tanke på brandrisk. Alpha InnoTec har en variant och nibe verkar ju sälja s2125 i 8 respektive 12kW versioner i Nederländerna och Österrike.
Känns som man från privatimportera om man ska få tag på en sådan.

Tror r290 tappar i effekt vid högre temperaturer/kallt ute, kanske lite mer än r32. Kanskr min magkänsla som är fel. Kanske passar r290 bättre i golvvärmeapplikationer. Har haft lite svårt att hitta prestanda, mest vailliant som jag funnit info om.

Co2 är väl det som är lite mer konventionellt, om man vill ha en split. Men jag är lite skeptisk till co2, med tanke på trycken. Jag skulle nog kunna tänka mig en r290 monoblock, men vill vänta ett tag till så de får utveckla det ett tag till.

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft vatten VP med CO2 eller R290
« Svar #2 skrivet: 10 november 2021, 02:03:44 »
[quote author=BSOD l

Tror r290 tappar i effekt vid högre temperaturer/kallt ute, kanske lite mer än r32. Kanskr min magkänsla som är fel.
Var grundar sig din tro pÃ¥ att R290 tapppar i effekt vid högre temperaturer/kallt ute mer än R32?. Har du läst det nogÃ¥nstans i facklitteratur? Jag är ute efter  Är det Fakta eller ett rykte.
« Senast ändrad: 10 november 2021, 02:12:35 av tubaralo »

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft vatten VP med CO2 eller R290
« Svar #3 skrivet: 10 november 2021, 02:16:44 »
jag vet redan tillräckligt om VP som körs med R32, sÃ¥ att det är bara CO2 och R290 av intresse 🙂
Vad är det för fel med R32?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!