Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Seg" värmestyrning Nibe VVMS320/F2120  (läst 1217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
"Seg" värmestyrning Nibe VVMS320/F2120
« skrivet: 16 oktober 2021, 14:50:07 »
Vi har en VVMS320 med en F2120 sen maj i år och bor i Kristinehamn
Det ser ut både inne och ute-givare aktiverade men styrningen av värmen är väldig "seg" i reaktionen.
Värmekurvan är satt till 9 med +1 i förskjutning då huset är lite dåligt isolerat..

På morgonen så verkar det inte som vi får så mycket värmetillskott som förväntat (ca 1-2 grader under inställt inomhusvärde) och senare på dagen/kvällen så verkar det som det krämas på värme så innetemperaturen ligger klart över inställd temperatur och inte avstannar förrän ganska sent på kvällen. Det märks dessutom på elförbrukningen...
VP-n verkar gå mer på kvällen fast den inte behöver, det är varmt nog i huset ändå. Varmvatten är det heller inget problem med.

Vad kan göra för justeringar för att få detta att vara lite jämnare och mer responsivt på temperaturförändringar inne och ute
Vilka värden är relevanta att titta på och i så fall justera?

Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3560
  • Karma +2/-0
SV: "Seg" värmestyrning Nibe VVMS320/F2120
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2021, 15:02:04 »
Eftersom ni inte haft systemet över en vinter så är förmodligen värmekurva och förskjutning felaktiga.

Sänkt förskjutning till 0. Sedan höj värmekurvan till 10. Då får du mindre värme när det är varmare ute och mer värme när det är kallare ute.

Kontrollera att alla termostater är vidöppna, ingen luft i elementen. Observera om det är ojämnt temperatur i huset pga enstaka kalla eller varma element.

Inaktivera påverkan för rumsgivare. Aktivera rumsgivaren till våren.
Poängen är att kartlägga värmeinställningarna så grunden som rumsgivaren påverkar utifrån är riktig.
Många är nöjda med värmestabiliteten även utan rumsgivare när kurva och förskjutning är rätt.

Har du ändrat något annat? Stopp av värme? Filtrertid? Varmvattenprioritet etc?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: "Seg" värmestyrning Nibe VVMS320/F2120
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2021, 17:51:43 »
Tack för tipset och infon
Inga andra ändringar utöver kurvförskjutningen och varmvattenbehov som satts till Smart Control istället för medel som var satt från början

Har funderat pÃ¥ filtreringstiden, den stÃ¥r nu pÃ¥ 24h, enligt manualen ska ett 0-värde använda nuvarande temp istället för medeltempen över 24h. 

Kan det vara värt att titta på medeltempen över kortare tid för att få snabbare reaktion på temperaturförändringar?
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3560
  • Karma +2/-0
SV: "Seg" värmestyrning Nibe VVMS320/F2120
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2021, 21:44:24 »
Bara om det blir problem när den går över och under inställt värde, som brukar vara 17. Nu har vi alla en medeltemperatur under 17 grader väl? I så fall påverkar det inget.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: "Seg" värmestyrning Nibe VVMS320/F2120
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2021, 09:12:25 »
Eftersom jag är newbee på det här området får du gärna utveckla resonemanget

Förstår inte varifrån var det inställda värdet på 17 grader kommer från och varför man inte styr på den faktiska eller åtminstone ett kortare intervall på filtreringsinställningarna, då för att systemet förhoppningsfullt ska reagera snabbare på en förändrad utetemperatur

Eller har jag missförstått filtreringsfunktionen helt?
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Seg" värmestyrning Nibe VVMS320/F2120
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2021, 10:26:06 »
Det är ett ganska komplext reglersystem i en värmepump, och många missförstår det -mer eller mindre. Även sådana som uttalar sig tvärsäkert i andra trådar här på forumet.

På min NIBE (och, antar jag, även på denna) hänger den filtreringstid som jag tolkar det vi talar om enbart ihop med funktionen "stopp av värme", det vill säga den funktion som stänger ned värmesystemet totalt under varma sommarmånader. Filtret finns där för att man inte i onödan ska dra igång värmen bara för några enstaka kalla nattimmar då dagarna är tillräckligt varma. Eller för den delen stänga ner totalt bara för någon varm timme mitt på dagen (eftersom det kan bli lite ojämn insvängning när man ska igång igen). Därför är det rimligt att filtrera över ett helt dygn, och låta gränsen ligga på 17 grader.
« Senast ändrad: 17 oktober 2021, 10:30:33 av Capt.M »
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Megasen

  • Novis pÃ¥ värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristinehamn
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -
SV: "Seg" värmestyrning Nibe VVMS320/F2120
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2021, 10:47:38 »
Så 17 grader (från installatörsmenyn på denna modell) är det som på vår tidigare anläggning kallas sommarvärme, där man inte ger värme när det är varmare än den inställda utetemperaturen.

Men hur kan jag då ställa in för att påverka det faktum att VP körs under sen eftermiddag/kväll varje dag när det redan är tillräcklig varmt inomhus och inte lika mycket på morgonen då man vill få värme ?
Nyligen (maj 2021) installerad Nibe F2120-12 och VVM S320
1-plansvilla byggd 1964 i Kristinehamn. Boyta 110m2 plus källarplan med datorrum, hobbyrum samt duschrum på 146 m2.

Utloggad smidese

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: "Seg" värmestyrning Nibe VVMS320/F2120
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2021, 21:03:24 »
Faktisk det spelar ingen roll vad du vill. Nibe är projekterad att hela tiden jaga gradminuter och resultatet är för hög framledningstemperatur när den kommer med full fart till 0 GM.
Jag har med bra resultat till plånboken :
 1. Fitreringstid = 0 och pumpen direkt beräknar nytt framledningstemp
 2. Avmarkerad rumsgivare för att man vet aldrig när pumpen vaknar
 3. Nollställer gradminuter under dagen med schema kl 10:00-14:00 kurva minus 6  (om gradminuter passerar tröskelvärde kompressor kör max fart 100 hertz när solen redan värmer huset och vi är borta).
 4. Som nu vi har värme kurvan 6 +0 och inomhus 20grad huset söderläge Järna
F2120 och VVM310

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!