Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe VVM300 + F2025 MS-Fel  (läst 3059 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe VVM300 + F2025 MS-Fel
« Svar #15 skrivet: 16 oktober 2021, 15:43:54 »
Det byttes lite styrkort på dessa i början, så det kanske inte stämmer för dig. Eller om räkneverket har slagit runt? Vet inte när det slår runt.

Jag har helt ärligt inte kontrollerat hur motorskyddet fungerar på dessa. Men många låser sig så man behöver trycka på en knapp på motorskyddet för att det ska återställa sig.

Varför jag nämnde det är för att om den larmar på högtryck, lågtryck eller motorskydd så släpper kontaktorn. Då triggas en larmsignal för alla. Men på något vis kan den ändå hålla isär signalerna, inget jag minns hur de löst.

Du har en vy i displayen där det tår 1/1/1 där varje av dessa signalerna visas. Så förmodligen får du rätt signal in till innedelen (MS och inte LP eller HP). Men varför utedelen klarar reseta sig själv gör mig nyfiken. Ska nog undersöka dessa saker när jag har lite mer tid.

Om du har lite högre kontrollbehov så kan du titta på displayen vid 1/1/1-"vyn" och se vilken som ändrar sig när den stänger ner sig. Så du inte har något mer fel.

Mjukstarten mäter fel, så den hade jag absolut bytt före den skadar kompressorn i längden.

Det är lätt att byta, fota de åtta sladdarna innan påbörjat arbete så blir det bra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM300 + F2025 MS-Fel
« Svar #16 skrivet: 16 oktober 2021, 16:01:31 »
Innan du byter mjukisen sÃ¥ kopplar du förbi den, sÃ¥ det inte är dÃ¥liga kontakter i kontaktorn.( blir samma felind )  Kompressorn kommer att starta med en smäll/ryck men klarar det

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe VVM300 + F2025 MS-Fel
« Svar #17 skrivet: 16 oktober 2021, 17:54:00 »
Det byttes lite styrkort på dessa i början, så det kanske inte stämmer för dig. Eller om räkneverket har slagit runt? Vet inte när det slår runt.

Jag har helt ärligt inte kontrollerat hur motorskyddet fungerar på dessa. Men många låser sig så man behöver trycka på en knapp på motorskyddet för att det ska återställa sig.

Varför jag nämnde det är för att om den larmar på högtryck, lågtryck eller motorskydd så släpper kontaktorn. Då triggas en larmsignal för alla. Men på något vis kan den ändå hålla isär signalerna, inget jag minns hur de löst.

Du har en vy i displayen där det tår 1/1/1 där varje av dessa signalerna visas. Så förmodligen får du rätt signal in till innedelen (MS och inte LP eller HP). Men varför utedelen klarar reseta sig själv gör mig nyfiken. Ska nog undersöka dessa saker när jag har lite mer tid.

Om du har lite högre kontrollbehov så kan du titta på displayen vid 1/1/1-"vyn" och se vilken som ändrar sig när den stänger ner sig. Så du inte har något mer fel.

Mjukstarten mäter fel, så den hade jag absolut bytt före den skadar kompressorn i längden.

Det är lätt att byta, fota de åtta sladdarna innan påbörjat arbete så blir det bra.

Motorskyddet har tvÃ¥ inställningar a och h (tror jag det var). SÃ¥ som jag har förstÃ¥tt det när jag läst är att är det inställt pÃ¥ a sÃ¥ är det automatisk Ã¥terställning när man startar om värmepannan. Är den inställd pÃ¥ h sÃ¥ är det bara gÃ¥ ut och Ã¥terställa skyddet manuellt varje gÃ¥ng det löser ut. 

Larmsignalen man får i displayen är MS-Larm och det står specifikt i manualen att det är motorskyddet som löst ut, är det inte att lita på? Displayen 1/1/1 är det något man kan hitta när skyddet löst ut? Jag hittar inget i displayen nu. Det står i manualen att man kan se ytterligare information i "1.0" detta gäller vid driftfel.
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe VVM300 + F2025 MS-Fel
« Svar #18 skrivet: 16 oktober 2021, 17:55:41 »
Innan du byter mjukisen sÃ¥ kopplar du förbi den, sÃ¥ det inte är dÃ¥liga kontakter i kontaktorn.( blir samma felind )  Kompressorn kommer att starta med en smäll/ryck men klarar det

Det visar ju inget spänningsfall över kontaktorn och kontakterna ser rena och fina ut. Kan det vara den som spökar än då alltså?
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe VVM300 + F2025 MS-Fel
« Svar #19 skrivet: 16 oktober 2021, 18:33:49 »
Koppla förbi mjukisen så ha du svaret vad som strular, när du gjort det så låt VP gå några timmar. Titta noga på kontaktorn om det synns något svart, inte bra i så fall, brända kontakter.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe VVM300 + F2025 MS-Fel
« Svar #20 skrivet: 16 oktober 2021, 21:40:04 »
Motorskyddet har tvÃ¥ inställningar a och h (tror jag det var). SÃ¥ som jag har förstÃ¥tt det när jag läst är att är det inställt pÃ¥ a sÃ¥ är det automatisk Ã¥terställning när man startar om värmepannan. Är den inställd pÃ¥ h sÃ¥ är det bara gÃ¥ ut och Ã¥terställa skyddet manuellt varje gÃ¥ng det löser ut. 

Larmsignalen man får i displayen är MS-Larm och det står specifikt i manualen att det är motorskyddet som löst ut, är det inte att lita på? Displayen 1/1/1 är det något man kan hitta när skyddet löst ut? Jag hittar inget i displayen nu. Det står i manualen att man kan se ytterligare information i "1.0" detta gäller vid driftfel.
Aha, bra produktval får jag säga!

Kikade lite mer noggrant, jag tenderar lita för mycket på mitt minne och förvirrar folk ibland när jag har fel.

LP och HP är bara signaler i F2025, inte med i manövern. Så alla tre är riktiga signaler vid felmeddelande.
Det är någon gammal bergvärmepump med nästan samma uppbyggnad jag blandat ihop med.

Jag var lat, S7 heter det som visar 1/1/1 (i utedelen). Dvs aktuell status på högtryckspressostat, lågtryckspressostat och motorskydd. 1 = ok. 0 = fel.

Bifogar en manualbild från det hur skärmen visar det. Men detta är inget du behöver fundera på längre med andra ord.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad xmattiasx

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe VVM300 + F2025 MS-Fel
« Svar #21 skrivet: 01 december 2021, 12:53:48 »
Om det är någon som har liknande problem så var det ett strulande mjukstart kort som var boven. Köpte ett nytt och bytte för ett par veckor sedan och det har funkat felfritt sedan dess!

Tack för alla ni som kom med förslag!   

// Mattias
NIBE Fighter 2025-6 (Luft/vatten, 6KW) + VVM 300 (Elpanna, 9KW) installerades oktober 2010.
Kedjehus 122 kvm.
Tidigare total förbrukning ca 19000 kwh per år. Nu ca 11000-12000.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!