Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KrÃ¥nglande värmepumpstumlare: Vilka värme/kyl krets temperaturer?  (läst 1053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min Bosch värmepumpstumlare torkar inte... Efter en hel del felsökning funderar jag på om det är värmepumpsdelen som inte fungerar.

Vilka temperaturer skall det vara i värme/kylkretsen i en värmpepumpstorktumlare ?

Efter en timmes körning får jag följande temperaturer på rören mätt från:

Toppen av kompressorn 80grader
Efter värmepaketet 33grader
Efter expansionsventilen 28 grader
Tillbaka in i botten av kompressorn 35 grader.

Jag hade förväntat mig att kalla sidan skulle bli betydligt kallare än 28 grader, så att kondensen kan fällas ut och tvätten torka?

« Senast ändrad: 28 september 2021, 11:58:25 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Köldmediebrist eller trasig expansionsventil ser det ut som. Efter expansionsventilen ska det vara "otroligt kallt". Nästan ingen skillnad är inte rimligt. Expansionsventilen måste ha 100% vätska för att kunna reglera.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack. Jag misstänkte tyvärr det...  Antar att detta är inget som kan lagas eller? Fylla pÃ¥ gas/hitta läcka eller fixa expansionsventil är för dyrt att laga eller?

Det är en stor och dyr och 3 år gammal Home Professional maskin som skulle hålla länge... :'(
« Senast ändrad: 28 september 2021, 19:57:06 av Optimerar'n »
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Kondenstumlare är inget man ska köpa, det är helt korkat att konstruera dessa. Använder man de absolut dygnet runt så kanske de funkar. Hyresgästförening kanske.

Problem nummer 1 som jag ser är att de står inte med kompressorvärmare på dygnet runt. Det finns ingen antar jag eftersom det hade inte blivit så fin energimärkning då om den drar 30 W i standby.
Är det inte kompressorvärmare så tränger köldmediet ner i oljan och varje uppstart blir väldigt slitsam. Detta är under förutsättning att jag inte missuppfattat vilka temperaturer som köldmediet kan tränga sig ner i oljan, det händer väl vid rumstemperatur?

Reparationen borde kosta lika mycket som att köpa en ny tumlare utan kompressor.

Har du mycket fritid så kan du be någon suga ur gasen, sen göra om den till en vattenvärmeväxlare med elpatron själv. Förmodligen inte värt det.
« Senast ändrad: 28 september 2021, 23:04:58 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Optimerar'n

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Intressant, denna tumlare har R290. Skulle det vara bättre med något annat köldmedium? Exempelvis R450A?
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
R290 var ju en bra nyhet! Vill du ha ut gasen är det bara att bära ut och punktera gnistfritt. Fånga upp eventuellt oljesöl.

Nej R290 är underskattat, väldigt bra köldmedium som tyvärr fått dåligt rykte. Bra verkningsgrad också. Kan i vissa fall behöva lite knep för att fungera tyvärr. Men i tumlaren bör det funka utan problem.

Kontrollera om bulben och kapillärröret till expansionsventilen är utan skador. I vissa fall det utbytbart.
Det är en dos R290 i det området som reglerar med samma karaktär som det funktionella köldmediet. Byter man köldmedium måste expansionsventilen matcha, så den kan göra sitt jobb. Bulben bör sitta på ovansidan av röret, ordentligt fastsatt, kylpasta mellan röret och isolerad med röret.

Har du en elektrisk expansionsventil så funkarar det på annat sätt.

Expansionsventilen reglerar flödet in genom förångaren så att hela köldmediet har hunnit övergå till gasform innan det lämnar förångaren. Vid övergången tar det upp värme till varje pris.

Expansionsventil till Nibe 310P och 410P borde vara ett bra val, finns säkert fler bra.
Eftermontera kompressorvärmare. Kontrollera oljeförlust. Kontrollera köldmedieläckage. Löd med kvävgas och allt annat underförstått.

Har du två eller tre rör på expansionsventilen idag? (Om du har en med bulb?)
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!