Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja FLVP IVT 840 eller Nibe 730?  (läst 1388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nilsrunner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Välja FLVP IVT 840 eller Nibe 730?
« skrivet: 10 juni 2021, 21:04:47 »
Hej på Er alla

Försöker läsa på och väljer mellan ovan 2 FLVP. Folksams (www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar) frånluftvärme test ger mej myror i mössan speciellt vad gäller "effektivitet".
Nibe 10
IVT 5,5
Är valet Nibe utan tvekan eller finns fler prestanda faktorer att ta in i övervägandet? Motsvarar skillnaden i testet effektivitet i verkligheten?
Tacksam för åsikter och erfarenheter.
Har en IVT 490 frÃ¥n 2003 som ska bytas ut pga av Ã¥lder. Bra isolerat radhus med golvvärme i 2 badrum samt 5 radiatorer +  en konvektor radiator. Värme ca 9000 kwh/Ã¥r

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Välja FLVP IVT 840 eller Nibe 730?
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2021, 10:00:33 »
I sÃ¥fall, om du jämför med NIBE 730,  fÃ¥r du väl jämföra med IVT 860 alternativt Comfortzone's modellprogram

Men för ditt radhus, kanske 840 alternativt Comfortzone Excellence 35 passar? Beror på radhusets storlek. Många verkar ha problem med NIBE 730/750 för att hitta optimala inställningar, långa avfrostningstider mm. Dessutom är NIBE 730/750 "hungriga" på frånluft för att fungera bra och det kan ge kalldrag vintertid

Oavsett, den här nyare typen kräver bättre och omsorgsfullt tätad isolering av avluftkanalen hela vägen upp till tak
« Senast ändrad: 11 juni 2021, 10:09:03 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Nilsrunner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja FLVP IVT 840 eller Nibe 730?
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2021, 21:35:10 »
Tack för Din åsikt och information. Uppskattat.
Har också noterat vad jag uppfattar som högre grad av problem med Nibe än IVT.
Dessutom finns IVT återförsäljare på min hemort med större möjlighet till service/underhåll vilket gjort valet med tanke på skillnad i "effekt" värdet mindre viktigt.

Tar en tanke runda igen och ser var vi landar.

Radhuset är välisolerat, 3 våningar med grannar på båda sidor och ca 150 kvm. Plus kamin.

Tackar,

HÃ¥kan


Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Välja FLVP IVT 840 eller Nibe 730?
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2021, 10:00:35 »
Finns det separat primärluft till braskaminen?
Då huset har frånluftsventilation blir det ett litet undertryck som kan ställa till det vid braseldningen, störst vid själva upptändningen innan rökgaserna värmt upp rökkanalen. Mitt hus byggt 2003, ingen kanal för tillluft för braskaminen var inritat, jag påtala detta så det blev en kanal till braskaminen innan plattan gjuts. Om jag förstått det rätt är det krav på tilluftskanal till braskaminer som de hade fuskat bort.

Kollar du på antal inlägg här på forumet om frånluftspumpar mellan IVT och NIBE så leder NIBE stort. Hur man sen skall tolka detta är ju upp till var och en.
Min IVT490 från 2003 har går perfekt fortfarande, inga kostnader för service mer än vad ett åsknedslag i kvarteret ställde till då styrkortet lade av.
Skulle jag behöva bytta min kommer det att bli till en effektivare, alltså en som hämtar mer energi frånluften som resulterar i lägre avluftstemperatur från VP-pumpen. Då stiger kravet kondensisoleringen på avluftskanalen.
« Senast ändrad: 12 juni 2021, 12:11:34 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Nilsrunner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja FLVP IVT 840 eller Nibe 730?
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2021, 11:20:38 »
Tack för värdefull info.

Vi har under i stort sett hela våra liv (min fru och jag) bott i bostadsrätt så hus/radhus är nytt för oss.

Stämmer allt för väl angående kaminen som saknar tilluft kanal vid första brasan fyllde vi huset med rök. En mindre trevlig smått panikartad upplevelse men man lär sig den hårda vägen. Byte av kamin med primärluft blir ett måste. Tidigare ägare hade monterat luckor som vi lämnade på glänt pga kaminen saknar tillluft spjäll (original helt öppen).

Gör samma reflexion som Du angående "problem frekvensen" och valet lutar allt kraftigare åt IVT. Även vår IVT 490 tuffar på men den kändes under dimensionerad i vintras (flyttade in 18/1-21). Tanken är att slippa frysa nästa vinter och byta pump innan problemen börjar och dessutom rullar åren på (vi är 51/61).

Vi noterar också del "installations fenomen". Tilluften till pumpen hämtas/går delvis i oisolerade rör genom ett oisolerat kallförråd, dessutom finns ingen tilluft kanal från övervåning (bostadsyta 3 plan). All tilluft hämtas från källare och mellanplan delvis via oisolerade kallförrådet i källaren. Även vattenrören för golvvärme passerar oisolerade genom förrådet med vinter temperatur ca 15 grader (ca 3 m längd).

Planerar ett spirorör utsug från badrummet övre plan som ansluts till pumpen i källaren. Idag är frånluften kanalen från övre badrummet kopplad till imkanalen alltså utsug köksfläkten på taket, dessa bildar ett "separat" system som styrs av strömbrytare vid spisen. Jo faktiskt sant.

Utmärkt info! Tackar!

MVH

HÃ¥kan


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!