Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasig utedel CTC EcoAir 109  (läst 1506 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mathias-65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trasig utedel CTC EcoAir 109
« skrivet: 27 maj 2021, 00:11:47 »
Hej. Jag har en värmepanna CTC Eco El, serienummer 7208-0546-5768 (version 2 ?)och en luft-vatten utedel CTC EcoAir 109. Båda är från 2006. Enligt uppgift är utedelens kompressor slut och fläkten har trasigt lager med kraftigt missljud. Det blev fel E3 som försvann en kort stund när jag bröt strömmen och slog på igen, men som sedan strax återkom.
Frågan är vad jag har för alternativ och vad det blir för kostnader?
a) Reparera/byta delar i utedelen?
b) Byta utedelen?
c) Eller är det bäst att byta både utedelen och innedelen?

Ett företag har svarat A, kostnad 40 000 kr efter rotavdrag 2 285 kr.
Och ett företag har svarat B, byte till CTC EcoAir 408, kostnad 65 000 kr efter rotavdrag 6 390 kr. 
Ett företag har svarat C, kostnad 164 000 kr efter rotavdrag 19000 kr. Byte till CTC EcoAir 614M och CTC Eco Zenit 255I.
Vad ska jag välja?


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Trasig utedel CTC EcoAir 109
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2021, 09:19:37 »
Ta in pris på något/några annat fabrikat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Trasig utedel CTC EcoAir 109
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2021, 09:58:04 »
Hej!
Jag skulle nog byta ut alltihopa.
Men ta in fler offerter än den du har.
164 kkr är ganska dyrt för en luft/vatten-VP även om den är ganska stor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mathias-65

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig utedel CTC EcoAir 109
« Svar #3 skrivet: 28 maj 2021, 18:56:32 »
Tack för svaren!
Just nu funderar jag på om det inte räcker att byta utedelen. Det är väl den som slits mest. Firman som svarat B säger att han/de bytt många utedelar, men bara en sådan inomhusdel och då hade det läckt vatten på den så den var rostskadad. Jag ska kolla med CTC vad de säger. Och om 408 räcker till mitt hus med 120 + 120 m2.

Jag kontaktade Polarpumpen. De skrev: Har du haft den sedan 2006 så skulle jag nog rekommendera att byta till ett helt nytt system.
Du skulle kunna ringa till CTC och fråga dom vilken utedel dom rekommenderar att byta mot isåfall om du endast vill byta utedelen.
Svårt att säga exakt vilket skick innedelen är i utan att ha kollat på den, det finns såklart en risk att den lägger av inom några år också.


De erbjöd sig att räkna på ett nytt komplett system men frågade om jag ville ha CTC eller något annat märke. Jag har inte svarat ännu. Tänkte göra det i helgen. Vet bara inte vilket märke i så fall. De har Mitsubishi lite billigare, WM85 Package Ecodan för 75 000 kr + 20 000 kr för standardinstallation (vad som nu skiljer jämfört med Premium?). Den ska klara upp till 220 m2. Men det finns en massa saker att köpa till och som kanske redan ingår hos andra tillverkares modeller. Fjärr, styrning via WiFi, stativ, rumsgivare och allt vad det är. Vad händer om den valda modellen har för lite effekt?

Frågan är om den är lika kraftfull som de delar jag har nu CTC Eco El från 2006 och den trasiga CTC EcoAir 109 från samma år?

NIBE F2120-16 + NIBE VVM S320 kostar 140 000 kr med installation (för 28 000). Till den fanns inga tillbehör?

CTC ECOAIR 614M OCH ECOZENITH I360H blir samma pris hos dem.

PANASONIC AQUAREA ALL-IN-ONE 9 KW T-CAP för 95 000 kr. Det var ju ett bra pris men den kanske är dålig? Eller hur kan den vara billigare? Och varför heter det All-in-one? Det verkar ju vara två delar som de andra?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig utedel CTC EcoAir 109
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2021, 21:44:28 »
Hur är det, gÃ¥r det att köra innedelen separat som en enhet utan utedelen. Tänker pÃ¥ att det sitter en shunt i innedelen som reglerar värmen, dÃ¥ gÃ¥r det att sätta vad som helst pÃ¥ utsidan som en ON/OFF VP som laddar tanken  Har inte satt mig i detta, men andra kanske vet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!