Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor pump, liten pump, avfrostning mm  (läst 4889 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flat7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #15 skrivet: 01 december 2021, 08:13:32 »
Ja ,  snabbare kommunikation, tråkigt för mig som bara kollar den höftade energiförbrukningen ibland.

Idag -19 , gångtid 35 minuter.  Måste säga jag är besviken, trodde när det blev kallt att den skulle sträcka på sig och visa vad den går för....har den ställd på 27 grader för att ha 20 grader i vardagsrummet ,  den går visserligen inte så hårt , och inte jättemycket frost på utedelen heller, så jag förstår inte varför den inte går längre,  och dessutom kortare tid nu när det är kallt på riktigt. All den kraft som ska finnas i den maskinen också bara määh.

Vilken pump har du?

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #16 skrivet: 01 december 2021, 08:15:33 »
Hero ln50 2.0

Utloggad Grönbete

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #17 skrivet: 01 december 2021, 09:08:08 »
Min fh35 avfrostar var 25e minut vid minus 10 och varje kvart vid 0.
Helt klart nåt fel.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #18 skrivet: 01 december 2021, 09:58:59 »
Min tanke med att köpa en större pump var ju att den skulle kunna hålla högre temperatur för att kompensera för kallraset på ca 2 grader som det hinner sjunka på 15minuters avfrostning , tänkte kanske att man skulle få 23- 24 grader för att vid avfrostning ha 21 22 grader istället för 18 19 som med gamla pumpen en pana hz25uke vid temperaturer under -15. Jag är frusen av mig 😊. Hus information finns i tidigare inlägg. Jag har fått det att stanna på 20,1 som lägsta temp , kanske får ta det som en vinst om än liten. Hoppas felsökningen dom ska göra inom nån vecka visar något, annars vill jag ha en väldigt bra förklaring till varför behovsavfrostning bara gäller vid plusgrader för att sen när det verkligen behövs gå över till äggklocka på 40 min, eller som nu när det är kallaste dygnet sen jag satte in den 35 minuter,

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #19 skrivet: 01 december 2021, 16:04:17 »
Min fh35 avfrostar var 25e minut vid minus 10 och varje kvart vid 0.
Helt klart nåt fel.

Var det inte du som fick någon gammal utedel vid något strul?
Du verkar med andra ord inte fått det åtgärdat ännu med tanke på din text
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad SeBBBe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo, Skåne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #20 skrivet: 01 december 2021, 21:15:00 »
Nu hjälper detta visserligen inte er så hemskt mycket men har en LN35 2.0 som installerades i Juli i år. Bor i Skåne men redan haft ner till -7 några nätter. Var någon dag när det låg kring 2 grader och regn som den avfrostade nästan en gång i timmen. Annars har den avfrostat var 90:e-150:e minut vid en luftfuktighet på runt 90-100% i stort sett hela tiden. Ju längre ner under nollan desto mer sällan har det verkat som.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #21 skrivet: 02 december 2021, 16:48:19 »
Gjorde en fulavstängning, stängde av pumpen mitt i en avfrostning. Nu har den gått snart 80 minuter..  -13 ute o lätt snöfall .har aldrig gått så länge i minusgrader förut.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #22 skrivet: 02 december 2021, 20:43:51 »
85 minuter

75 minuter

60 minuter

40 minuter, så blev det till slut ändå. Avfrostningarna var dock konstant 13 minuter, jag har verkligen nördat med tidtagning ikväll..Varför går den tillbaka? Är det för långa avfrostningar?

Utloggad SeBBBe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo, Skåne
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #23 skrivet: 02 december 2021, 23:50:14 »
Det låter som för länge, nu vet jag iofs inte exakt hur just LN50 är tänkt att bete sig. Klockade precis en avfrostning på min LN35 till 5:30 minuter mätt från kompressorstopp till kompressorstart igen i värmeläge, sen tar det nån minut till innan det väl börjar blåsa varmt. Väderlek: -4 grader, 98% luftfuktighet.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #24 skrivet: 06 december 2021, 12:34:14 »
Är det sant att om man byter pump så kommer den till slut få samma avfrostningsperiod som den som satt där innan pga av miljön?  Tänkte om dom säger att dom inte hittar något fel. Jag vill inte ha en pump som bara går 40 minuter o står 13 när det är kallt ute.  ME lär ju inte direkt ta tillbaka den.

@TS COMFORT , Vet du om det finns någon uppdatering till ln50 2.0 , jag har  frågat runt men får inga svar. Bara att det ska felsökas. Hur går en uppdatering till isf skickar me en usb till installatören.

Skulle en luft/vatten också börja gå bara 40 minuter om teorin ovan stämmer? .


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #25 skrivet: 06 december 2021, 12:53:59 »
Avfrostningsperioden beror på förutsättningarna så går inte svara på vad som är ’normalt”
Du har väl en LN50 version 2.0 och då finns det inga uppdateringar vad jag vet.
Dålig koll på LN50 och hur dom fungerar i vanliga villor då vi bara installerar dessa i stora lokaler.
Har inte fått något påpekande om att dom avfrostar var 40 minut men å andra sidan kanske dom inte kollat heller!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ErikHa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #26 skrivet: 07 december 2021, 08:17:50 »
@ TS Comfort , Ok, tack för svar. Den fungerar som vilken annan pump som helst antar jag, ger ordentligt med värme och så länge det är plusgrader går den ju som vanligt,  Men det är ju som sagt när det är kallt, skulle den gå normalt med de tider emellan avfrostningar som beskrivs här i vissa trådar med upp till 150 min gångtid så skulle den lätt räcka som ensam uppvärmning till iaf nedervåningen. Men 40 minuters gångtid förstör ju när det inte hinner bli så varmt och sen stå nästan 15 minuter, vid kyla är det meningslöst då huset inte är jättebra isolerat. Om det skulle vara naturliga orsaker till gångtiden , hur vet man om pumpen är för kraftig? Det är ju en inverter...om den inte skulle kunna ge iaf minsta effekt borde den väl stå hela tiden? Eller spelar den något höga minsta effekten roll  i avfrostningsdelen? Att den inte kommer upp i behovet så därför kör den bara 40 minuter..

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #27 skrivet: 07 december 2021, 08:42:45 »
85 minuter

75 minuter

60 minuter

40 minuter, så blev det till slut ändå. Avfrostningarna var dock konstant 13 minuter, jag har verkligen nördat med tidtagning ikväll..Varför går den tillbaka? Är det för långa avfrostningar?

Detta är ett känt problem. Fuilt med info på det Finska forumet samt har berörts även här. Förvånad över TS comforts svar då han tidigare har uttalat sig om programuppdateringar av LN maskinerna. Trodde Mitsubishi hade fått ordning på dessa problem. Har väl hållt på sedan 2018 nån gång.

D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #28 skrivet: 07 december 2021, 08:49:43 »
Detta är ett känt problem. Fuilt med info på det Finska forumet samt har berörts även här. Förvånad över TS comforts svar då han tidigare har uttalat sig om programuppdateringar av LN maskinerna. Trodde Mitsubishi hade fått ordning på dessa problem. Har väl hållt på sedan 2018 nån gång.
Han har väl en LN50 version 2.0 och därmed senaste versionen och mig veterligen så ska dom inte ha några konstighet för sig.
Har en hel del LN35 ute på fältet och dom har inte detta fenomen .
Var bra länge sedan det var på tapeten med uppdateringar av mjukvara .
Inte en aning Daikin vad det står på finska forum idag om senaste versionen 2.0 och eventuella problem men du kan väl klippa ut inlägg på svenska gällande senaste 2.0 så får man se vad det står

D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Stor pump, liten pump, avfrostning mm
« Svar #29 skrivet: 07 december 2021, 08:55:50 »
@ TS Comfort , Ok, tack för svar. Den fungerar som vilken annan pump som helst antar jag, ger ordentligt med värme och så länge det är plusgrader går den ju som vanligt,  Men det är ju som sagt när det är kallt, skulle den gå normalt med de tider emellan avfrostningar som beskrivs här i vissa trådar med upp till 150 min gångtid så skulle den lätt räcka som ensam uppvärmning till iaf nedervåningen. Men 40 minuters gångtid förstör ju när det inte hinner bli så varmt och sen stå nästan 15 minuter, vid kyla är det meningslöst då huset inte är jättebra isolerat. Om det skulle vara naturliga orsaker till gångtiden , hur vet man om pumpen är för kraftig? Det är ju en inverter...om den inte skulle kunna ge iaf minsta effekt borde den väl stå hela tiden? Eller spelar den något höga minsta effekten roll  i avfrostningsdelen? Att den inte kommer upp i behovet så därför kör den bara 40 minuter..
Inte borde den gå 40 minuter som en äggklocka!
Vet ej mjukvaran påverkas på LN50 om det ofta snabbt kommer upp i börtemperaturen och lägger sig i viloläge och hur det påverkar parametrarna för avfrostning över tid.
Ska se om jag vid tillfälle får tid att kolla hur mina LN50 beter sig i den stora bilhallen där det är 4st LN50 av version 1 i och för sig.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!