Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Vent 402 eller Nibe F730, hur jämför jag effektiviteten?  (läst 10838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad oskii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag bor i en tvåplans villa, 200m2 från 2008 strax norr om Uppsala med en kombinerad frånluft/markvärme pump IVT 495 Twin med en slinga på 150m. Nu har kompressor och styrkort gett upp och serviceteknikern från IVT sa att det inte är meningsfullt att laga den.

Först kollade jag på bergvärme inkl. borrning men jag får inte den kalkylen att gå ihop med mindre att jag ser på minst 20 års återbetalningstid.

De alternativen jag har fått offert på när det gäller frånluftspumpar är IVT Vent 402 och Nibe F730. Niben verkar ju klassledande när det gäller effektivitet men kostar ca: 23 000 mer i inköp inkl. installation. Jag får intrycket att IVT:s pumpar har bättre garantier och har generellt mindre problem, men jag har inga konkreta belägg för det.

Tittar jag på data för pumparna finns följande data:

Nibe F730: SCOP kallt klimat, 35 °C 4,65
IVT Vent 402: SCOP kallt klimat, 35 °C 4,39

Som jag tolkar det så är det 6% skillnad mellan SCOP värdena - kan jag tänka att min elräkning kommer vara mellan tummen och pekfingret 6% lägre med Niben jämfört IVT? Eller hur ska jag jämföra driftsekonomin mellan dem?
« Senast ändrad: 03 mars 2021, 11:40:54 av oskii »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Då jämför äpplen med päron. IVT 402 är en traditionell typ av frånluftsvärmepump som motsvarar den gamla sorten t.ex. IVT 490 och numera NIBE F370, Thermia Ventec etc. NIBE F730/F750 är den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar med en effekt på runt 5 kW och motsvarar IVT 840/860.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad oskii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då jämför äpplen med päron. IVT 402 är en traditionell typ av frånluftsvärmepump som motsvarar den gamla sorten t.ex. IVT 490 och numera NIBE F370, Thermia Ventec etc. NIBE F730/F750 är den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar med en effekt på runt 5 kW och motsvarar IVT 840/860.

ok, det som jag inte greppar är att i Folksams test ligger IVT 840/ 860 sämre än IVT Vent 402 om man sorterar på effektivitet. Samtidigt så är både Nibe F730 och IVT 840/860 markerade som att de är varvtalsstyrda och har en bättre energibesparing.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Jag bor i en tvåplans villa, 200m2 från 2008 strax norr om Uppsala med en kombinerad frånluft/markvärme pump IVT 495 Twin med en slinga på 150m. Nu har kompressor och styrkort gett upp och serviceteknikern från IVT sa att det inte är meningsfullt att laga den.

Först kollade jag på bergvärme inkl. borrning men jag får inte den kalkylen att gå ihop med mindre att jag ser på minst 20 års återbetalningstid.

De alternativen jag har fått offert på när det gäller frånluftspumpar är IVT Vent 402 och Nibe F730. Niben verkar ju klassledande när det gäller effektivitet men kostar ca: 23 000 mer i inköp inkl. installation. Jag får intrycket att IVT:s pumpar har bättre garantier och har generellt mindre problem, men jag har inga konkreta belägg för det.

Tittar jag på data för pumparna finns följande data:

Nibe F730: SCOP kallt klimat, 35 °C 4,65
IVT Vent 402: SCOP kallt klimat, 35 °C 4,39

Som jag tolkar det så är det 6% skillnad mellan SCOP värdena - kan jag tänka att min elräkning kommer vara mellan tummen och pekfingret 6% lägre med Niben jämfört IVT? Eller hur ska jag jämföra driftsekonomin mellan dem?

Har du vedkamin eller planerar du för vedkamin ?
Vid BVP eller LVVP så måste ventilationen lösas på ngt sätt .
Anledningen att jag frågar är hur planen ser ut för ventilation till ditt hus , FTX är att föredra om man skall ha / har kamin i huset .
Samtidigt kräver FTX stora ingrepp i huset .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
ok, det som jag inte greppar är att i Folksams test ligger IVT 840/ 860 sämre än IVT Vent 402 om man sorterar på effektivitet. Samtidigt så är både Nibe F730 och IVT 840/860 markerade som att de är varvtalsstyrda och har en bättre energibesparing.

Själv förstår jag inte riktigt Folksams "test". Den nya generationen frånluftsvärmepumpar på ca 5 kW sparar klart mer energi än den äldre traditionella typen på ca 2 kW. Det sker genom att kyla ner frånluften till betydligt lägre temperatur än tidigare, ca -15 °C. Därmed blir inte effektiviteten lika hög men energibesparingen högre. Om den traditionella typen sparar 8.000 kWh/år kanske den nya typen sparar 12.500 kWh/år bara som ett exempel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad oskii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du vedkamin eller planerar du för vedkamin ?
Vid BVP eller LVVP så måste ventilationen lösas på ngt sätt .
Anledningen att jag frågar är hur planen ser ut för ventilation till ditt hus , FTX är att föredra om man skall ha / har kamin i huset .
Samtidigt kräver FTX stora ingrepp i huset .

Vi har en vedkamin. FTX har jag fn. uteslutit pga. att det blir ett för stort ingrepp i huset och det blir för dyrt. Han som la offert på bergvärme föreslog FTX men om inte det skulle gå så föreslog han en kanalfläkt i frånluftssystemet för att få lite "rotation" på luften i huset. Det skulle enligt honom inte påverka energi-ekonomin alltför mycket.
« Senast ändrad: 03 mars 2021, 13:53:12 av oskii »

Utloggad Ante100

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Vad blev resultatet?
Sitter lite i samma situation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!