Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressorlarm CE50  (läst 2871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Kompressorlarm CE50
« skrivet: 30 januari 2021, 11:31:26 »
Genom åren har vi fått detta larm någon enstaka gång. Efter omstart fungerar allt normal.

Under slutet av 2020 dök felet upp allt oftare och nu under januari med minusgrader ute flera gånger om dagen. Eftersom jag förtillfället hade gipsat ben och hade svårt att göra felsökningen själv tillkallade jag lokal servicetekniker och vi hade en lång diskussion. Jag fick bl.a upplysa honom om gällande felsökningslista (finns här https://jseducation.se/files/pages/felsokningslista-comfortzone-ce.pdf). Med min vägledning kunde vi utläsa felkod E.THT Inverter overload trip (electronic thermal relay function, se felsökningslistan). OK övertemp pga överlast. Serviceteknikerns råd blev att öka fläkthastigheten för att kyla invertern bättre. OK. Detta gick bra några dagar. Främst troligen för att det blivit milt igen.

Jag har sedan avluftat tanken och sett till att alla slingor är öppna. Detta hjälpte inte. Min slutsats blir då att kompressorn har sett sina bästa dagar efter snart 13år. Byte av kompressor kostar ju mer än halva priset av ny maskin så det kändes inte aktuellt. Började fundera på ny värmepump kanske Nibe 730 där man kanske kan få någon lokal servicetekniker som klarar.

Funderade sedan vidare. Varför begränsar inte inverten själv maxeffekten när temperaturen närmar sig max? Borde inte det gå att programmera i invertern? Någon som vet? Jag tror min inverter är FR-S540.

Som en tillfällig lösning har jag begränsat max effekt genom att dra ned från max 75Hz till 65Hz. Funkar perfekt. Har nu ökat till 70Hz får se om det funkar också. Jag skulle föredra om Invertern själv kunde begränsa effekten när det behövs men denna lösning fungerar ju också tillfredsställande. Kan jag få ut något år ytterligare på min CE50 är det ju värt en del.

Olle
ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2021, 14:17:32 »
Jag har själv kört min kompressor från början så som du nu har gjort, alltså satt max 65 Hz vid värmeproduktion. Har aldrig haft nått fel elller så. Dessutom går ju kompressorn faktiskt tystare och det blir en lugnare drift, tycker den levererar fantastiskt trots begränsningen. I morse var det minus 8 och den behöver nästan aldrig eltillskott, imponerande. Och nu mitt på dagen, solen skiner, det är minus 9 och inget eltillskott behövs.
Tror din kompressor kan ha klarat sig, bara hoppas, om den kör fint pÃ¥ max 65 Hz och är frisk kommer du nog inte att notera nÃ¥gon märbart minskad besparing. När det är dags för byte kommer jag aldrig välja 730/750, sÃ¥ strulig och komplicerad att justera in, dessutom igenisningsproblem som numera lösts med värmeslingor som slösar ström under avfrostningen. Nej tack, dÃ¥ blir det IVT860 om vi bor kvar i samma hus 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2021, 16:06:19 »
70 Hz fungerade inget vidare. Larm efter en halv dag. Tillbaks till 65Hz. Nu blev det larm efter drygt ett dygn.
Om ingen annan kan komma på något tips så blir det väl till att ut maskinen. Även surt att man inte kan få kvalificerad hjälp av lokala servicetekniker.

När jag skummat igenom andra ämnen i CE50 forum nämns det också uppdateringar av inverter-parametrar. Min CE50 installerades 200804 och ingen programvara är uppdaterad sedan dess varken i huvudstyrenheten eller i invertern. Är det någon som har aktuell lista med parameternummer och värde?

Olle
ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2021, 16:53:36 »
Jag minns att jag även satte min-värde förångartemperatur (till -16.5 i. mitt fall). Vad har du för inställning där? Vad blir den som lägst? Om den blir lägre än -15 har man tydligen för lågt luftflöde och dom rekommenderade att man skulle sätta -15 som min-värde. Se bilden nedan. Om det hjälper dig vet jag dock inte men kanske värt att prova

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2021, 17:09:54 »
Så här varierar förångartemperaturen i våran CE50. Den går inte under -10 ännu

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad tubaralo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2021, 12:47:08 »
Så här varierar förångartemperaturen i våran CE50. Den går inte under -10 ännu
Förångningstemperaturen beror på luftflödet. Onödig ventilation kostar mest.


Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2021, 15:06:33 »
Jag har inte misstänkt dålig cirkulation tidigare. Har avluftat tanken. Nu konstaterar jag däremot att temperatur diff över golvslingorna är hög (separata termometrar). Gjorde ett experiment när jag manuellt stängde av kompressorn och kopplade in en tillskottsvärmare på 2kW. Vid nominellt cirkulationsflöde på 0.8 m3/h ska det ge en temperaturhöjning på ca 2grader men jag fick 10grader. Bara en femtedels cirkulation alltså.

Jag kan tänka mig följande orsaker.
1. Cirkulationspumpen börjar ge sig (läge inställd på max)
2. Luft i golvvärmesystemet
3. Igensatta reglerventiler (styrs av termostaterna)

Vill gärna få tips hur jag kan felsöka vidare!

Hur vet man t.ex. att cirkulationspumpen fungerar som den ska?

Vore ju intressant att mäta tryckfallet över golvslingorna eller cirkulationspumpen. Är det någon som gjort det? Skulle ju vara användbart för att bedöma pumpens skick.

Golvvärmen är från 1987 när huset byggdes. Reglercentralen framgår av bifogad bild 1. Vet inte fabrikat förutom ventilerna som är Danfoss.
Är det någon som vet hur den automatiska avluftaren fungerar? Kranen som sitter under täcklocket(längst till höger), mellan framledning och retur är stängd.

Strypventilena, för att balansera slingorna, sitter under täcklocken på varje slingas returledning. Dessa är max öppna för de största slingorna och delvis strypta för de mindre för att p.s.s. balansera.

Jag har försökt lufta där trädgårdsslangen är inkopplad. Tappade några liter utan att se/höra någon luft. Följer däremot med en del skräp. Flagor som jag tror är rost (bild 2).

Hoppfull om många tips! :)

Olle



ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2021, 15:08:29 »
. misssade visst bilden på reglercentralen.
ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2021, 22:53:31 »
Fick en ny ide. Mäta temperaturökningen vid varmvattenproduktion. Då kan ju inte ev luft i golvslingorna hindra flödet. Mätte med IR-termometer upp 12 graders temperaturökning vid kompressor på 50Hz dvs nominellt 4150Watt. Som jag visat i gammalt inlägg (2008-11-29) blir temperaturökningen vid 0.85m3/h samma siffror som effekten i kW. 4.15kW borde ge 4.15graders ökning men jag fick 12grader. Alltså ca en tredjedels flöde eller 0.85*4.15/12 =0.29m3/h.

Vad kan detta bero på då.
1. Cirkulationspumpen utsliten?
2. Igensatta vattenkanaler i kondensorn?

Det skräp som jag fick ut då jag försökte "avlufta" golvslingorna kan ju möjligen ha satt igen även kondensorn. Jag har läst diverse inlägg på forumet som tar upp detta problem. Speciellt om man har flexslang (som jag). Pratas också om magnetit och att man kan backspola med eller utan sur tvätt lösning.

Felsökningslistan från 2018 (se ovan) anger faktiskt smuts i kondensorn som möjlig orsak till kompressorlarm (ser jag nu). De föreslår däremot ingen åtgärd.

Vad tror ni är troligaste felet? Kondensor eller CP?
Hur kommer man åt att backspola kondensorn? går det att koppla ur vattenanslutningarna uppe vid kondensorn?

Olle J
ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2021, 05:28:15 »
Ja du, den som vet det

Men skit i systemet kan såklart ställa till det, som åderförkalkning. Vissa flexslangar, om man vallt fel typ, har tydligen ställt till det rejält, finns vissa inlägg om detta men jag tror jag minns att problemen kom tidigare då

Du har förmodligen inget smutsfilter? Borde inte ett sånt ha fångat upp detta?

Din cirkpump, kan man inte stänga av och vrida på axeln manuellt (ev med skruvmejsel) för att känna hur lätt eller trögt den snurrar?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2021, 11:00:53 »
Ja du, den som vet det

Men skit i systemet kan såklart ställa till det, som åderförkalkning. Vissa flexslangar, om man vallt fel typ, har tydligen ställt till det rejält, finns vissa inlägg om detta men jag tror jag minns att problemen kom tidigare då

Du har förmodligen inget smutsfilter? Borde inte ett sånt ha fångat upp detta?

Din cirkpump, kan man inte stänga av och vrida på axeln manuellt (ev med skruvmejsel) för att känna hur lätt eller trögt den snurrar?
Nej min CE50 har inget smutsfilter hade varit lämpligt. Har nyare CE50 det?

Jag hade för mig att man kunde kolla pumpens rotation genom att skruva av täcklocket i mässing. När jag gjorde det läckte det ut vatten. Beror det minskade flödet trots allt av läckande pump?
ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2021, 12:24:50 »
Alla VP SKA ha ett filter pÃ¥ returen frÃ¥n elementen före växlaren sÃ¥ den inte sätt igen med fragmnet/skit,  det kommer alltid lite vatten när man tar bort mittskruven inga mänger eller sprut, den delen används för att lufta, hjälpa igÃ¥ng den efter sommaren om den fastnat, Det finns 3 farter , 1 - 2 - 3 , hÃ¥ller man en liten skruvmejsel lite lätt i hÃ¥let mot axeln och ändra mellan fart lägenas sÃ¥ märks variationen. Ställ pÃ¥ 3 för att se vad som hander. Det är en klassiker med slangar av tvivelaktig kvalitet (  ofta lit älder VP ) att dom sätts igen av magnetit, en järnförening som kommer med vattnet.

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2021, 13:47:08 »
Hade varit trevligt om CE50 hade haft smutsfilter. Jag ser att man lärt sig och har det i CZEX50.
Kan som sagt inte öppna upp hålet mot axeln eftersom det läcker vatten. Borde det väl inte på en frisk pump?

Olle
ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2021, 18:19:56 »
Cirkulationspumpen går lätt runt med mejsel. Måste väl vara igensatt kondensor då. Kan man backspola den själv på något sätt?

Ringde Comfortzone i morse. De bad artigt att få ringa upp vilket inte har skett.
ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Kompressorlarm CE50
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2021, 19:28:12 »
Måste vara roligare att göra på sommaren, nu är väl inte rätt årstid att stänga av värmen eller?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 283
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!