Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE50 gÃ¥r ej för fullt och elpatron gÃ¥r ej till sÃ¥ mycket  (läst 1040 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej. Kallt hemma hos exet, har rumsbörvärde på 21, ärvärde är 17,5. Ändå går inte pumpen för full effekt och elpatron inte i speciellt mycket. Det känns som det är något annat som går in och begränsar, vad kan det vara?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kan man se i vilket läge cirkulationspumpen går? Funderar på om det kan vara något fel på cirkulationen inklusive slangarna?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Josth rekommendation att kontrollera cirkulationen är grundläggande

Du bör också kontrollera att du inte har luft i systemet och vilket tryck du har

Hur har du övertygat dig om att pumpen inte går "för full effekt"? Har du kontrollerat att kompressorn går upp i högsta tillåtna frekvens? Att inte en max tillåten frekvens är satt?
Vad har du för returtemperatur?

StÃ¥r i handboken hur  o var du kontrollerar allt detta
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag är säker på att den inte går på högsta effekt eftersom det står att den går på 5000 W då, nu går den nästan aldrig över 2900 W. Rumstempinställningen är 21 gr, lufttemp 17-18, ändå går nästan aldrig elpatronen i.

Vet inte hur jag kollar om det är luft i systemet, det är golvvärme.

Reparatören (leverantörens sevicekillar) har varit där två gånger säger hon. Sagt att cirkulationspumpen är ok, men att det är problem med cirkulationen på bottenvåningen, men de har sagt att "nu skall det vara ok", och det har varit bra någon timme kanske, sen är golven kalla igen. Känner på tempen på det vatten som går till fördelaren ut i golvvärmen och det var ganska så svalt, inte alls i den temp som skulle behövas nu när vi har uppemot - 20 ute.

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så här ser golvvärmecentralen ut. Vad är det för rattar och skruvar som syns? Vågar man skruva på någon själv? Hattarna som är elstyrda skall vara avskruvade eftersom det inte är i drift längre.



Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur blir det ifall växlingsventilen kärvar? Då kanske den aldrig öppnar till värmeslingorna helt och får returvatten med ganska hög temp så den aldrig drar på för fullt?

Utloggad ojohanss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Här är senaste felsökningslistan från CZ
https://jseducation.se/files/pages/felsokningslista-comfortzone-ce.pdf
Manual hittas t.ex. här
https://500120.com/wp-content/uploads/2015/02/cz05065_manual_installation-o-service-ce50-ce65_j_uppdaterad.pdf

Jag kan inte se att ditt fel-fall är beskriven i felsökningslistan.

Har systemet extra temperaturgivare? Om inte är det temperaturen i ventilationsflödet som kallas rumstemperatur.

Det första jag skulle göra är att kolla att alla sensorvärden och lägen på ställdonen är OK.
Detta gör man från Testmenyn (sid 10 i manualen).
Tryck alltså Esc och Pil upp i tre sekunder.
Vad som ses framgår av sid 10.
Kolla
- Rumstemperatur. Är den 17-18? Är den nära 21 så är regleringen normal. Är det ändå kallt i huset så kanske inte temperaturen i ventilationsflödet är representativt.
- Förångartemperatur. Är den låg (typ -15 grader) så är det detta som begränsar. Orsaken är för lite Luft (igensatt dammfilter, igensatta ventilstos i badrum kök osv.)
- Växlingsventilens läge (R bit 2 från vänster). Ska vara 0 för cirkulationsvatten
- Returtemperatur. Är den hög (ca 60 grader) borde kompressorlarm iofs fås men kanske man kan få effektbegränsning

Känn på Framledningen (bild sid 3 i manualen) eller helst mät temperaturen (IR-termomenter eller t.o.m. grilltermomenter går bra). Är det mycket stor temperaturskillnad mellan framledning och retur så är det problem med cirkulationen. (se min tråd om Kompressorlarm CE50 nyss).

Av din bild från vatten distributionscentralen syns 6 slingor. Finns det fler. Av dessa 6 sitter ställdonet för termostat bara kvar på en krets. Resten av reglerventilerna är öppna. Reglerventilerna stryper på tilloppssidan. De röda rattarna som kan anas är troligen manuella strypningar på returen på varje krets. Dessa är till för att balansera fördelningen av framledningsvattnet efter önskemål. Vill man ha jämn uppvärmning i all rum (med öppna eller bortkopplade termostater) ska de slingor som är längst stå fullt öppna medans kortare slingor ska strypas tills man får jämn värme. Tar många dagar att trimma in.

Lycka till



ComfortZone CE50 sedan 200804. Etagehus på 166kvm med golvvärme byggt 1987

Utloggad LasseXP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ah, stort tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!