Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?  (läst 5719 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad king.wood

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« skrivet: 22 december 2020, 11:54:06 »
Hej forumet!  :)

Jag har nu kört min FLVP i ett drygt år och undrar om det finns något jag kan skruva på för att få bättre effektivitet? Jag tycker att förbrukningen på elpatronen är hög, den går in redan tidigt på hösten och jag ser ingen direkt skillnad på totalförbrukningen jämfört med vår tidigare Nibe 360P. Boschen går dock klart tystare.

Jag har försökt förstå manualen, men jag saknar hur enkelt det var att förstå hur man justerar värmekurvan på vår gamla Nibe...  Sc:,h
Svårt att se vilka justeringar man ska göra för att optimera sitt system.

Jag har läst mycket om skillnaden mellan temp på framledning och retur. Att man bör ligga kring 7 grader för att pumpen ska jobba optimalt.
Jag ligger vanligtvis mellan 1-2 grader. Ibland upp emot 4, men har inte sett större skillnad än så ännu.

Tidigare under hösten har jag testat på ”SmartGrid” funktionen. Det fungerade inte alls bra. Temperaturen inomhus sjunker markant under dagen, det blir svinkallt på kvällen och sen en himla massa tillskott under natten utan att temperaturen hinner upp igen. Hade önskat att det gick att få mer kontroll över denna funktionaliteten.
 
Jag vill installera en LLVP som komplement och har startat en tråd om detta – där finns lite mer information om huset och installationen ->https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73448.0

Vilka inställningar bör jag göra på FLVP då LLVP är installerad? Dra ner, alt spärra elpatronen vill jag förstås. Kan man låta elpatronen vara fortsatt aktiv endast för tappvarmvatten kanske?

Bifogar ett helt gäng bilder från styrenheten, inställningar och övervakningsvärden. Bilderna är tagna vid en utetemp på ca 7 grader, kompressor aktiv för värme, ingen elpatron igång.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« Svar #1 skrivet: 22 december 2020, 12:27:56 »
Under "Pumpar" "Tempdiff TC0/TC3 värme" ändra till 5°.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« Svar #2 skrivet: 22 december 2020, 12:33:31 »
Hej! Jag tycker nog att det är väldigt optimistiskt att sätta in en traditionell frånluftsvärmepump i ett hus som huvudsakligen är från 1939. Bergvärme med frånluftsmodul hade passat bra om man dragit in ventilationsrör för frånluft. En traditionell frånluftsvärmepump ger bara ca 1,6 - 2,0 kW värme med kompressorn och det går inte att öka energibesparingen nämnvärt genom att finjustera inställningarna. Frånluftspumpar passar bra i moderna välisolerade hus där ventilationsförlusterna utgör en stor andel av de totala värmeförlusterna. Det blir en hel del el-tillsats under året men er nuvarande totala förbrukningen på 15.000 kWh/år tycker jag är riktigt bra med tanke på husets ålder och typen av värmepump. En kompletterande luftluftvärmepump kan absolut öka energibesparingen i huset en hel del om den kan placeras på ett bra ställe. Man får stänga av/sätta ner den andra värmen från FLVP i alla rum dit värmen från LLVP når.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad king.wood

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« Svar #3 skrivet: 22 december 2020, 13:52:36 »
Lexus - Jag har misstänkt att den inställningen styr målvärdet för temp diff mellan framledning och retur genom att justera cirkulationspumpen. Frågan är varför fabriksinställningen är 1.5°..?

Josth - Jo det är definitivt underdimensionerat för vårt hus.  Frånluftsvärmepumpen installerades då huset byggdes ut och vinden isolerades, av den tidigare ägaren.
När Niben plötsligt havererade förra hösten så hade jag inte riktigt ro att fundera på andra lösningar, jag var inte beredd och hade inte koll på alternativen. En bergvärmeinstallation hade dock tagit rejält med tid att tjäna in i vårt fall. Firmorna jag hade kontakt med då rekommenderade byte till FLVP igen och att ev komplettera med LLVP alt docka LVVP för att täcka upp den lägre effekten hos traditionell FLVP. Jag tittade en del på "modernare" FLVP såsom Nibe 730 och Comfortzone som kan ge högre effekt. Men jag läste mycket negativt om Comfortzone och Nibe var jag inte sugen på efter att den tidigare 360P rostade sönder efter bara 10 år.
Efter detta har jag har tackat mig själv många gånger att jag inte snålade in på hemförsäkringen, den har sparat in sig för oss för många år framåt :)

Jag hoppas och tror att en LLVP kommer att fungera bra för oss som komplement. Men samtidigt vill jag förstås att FLVP ska arbeta så effektivt som möjligt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« Svar #4 skrivet: 22 december 2020, 14:47:53 »
Jag tror inte det är fabriksinställning, då rekommendationen är 5°-7° för att få  bästa kondensering och underkylning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« Svar #5 skrivet: 22 december 2020, 15:19:49 »
Det blir som på höst och vår då frånluftsvärmepumpen går mycket on/off när man kompletterar med en LLVP under vintern. Har man en rumsgivare för FLVP i t.ex. entréhallen behöver man koppla bort den eller ställa om så den enbart visar temp och inte styr temperaturen annars kan det bli för kallt i de rum dit LLVP inte når och FLVP står för hela uppvärmningen. När det blir ett antal minusgrader behöver FLVP gå hela tiden och när det blir ytterligare kallare väder behöver FLVP använda sin el-patron även om inte LLVP går på sitt absoluta max. Vid riktiga köldknäppar får man vara beredd att justera termostaterna i huset så FLVP med elpatronen får komplettera med den värme som behövs när LLVP går på sitt max. Det blir en del handpåläggning i regleringen men det tar inte många minuter när man är van. I sovrummen tycker jag det är praktiskt att termostaterna står på ca 18°-19° och sedan när sovrumsdörrarna står öppna släpper de in värme från LLVP så det blir 20°-21° dagtid.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« Svar #6 skrivet: 22 december 2020, 15:51:28 »
Med Bosch 3000 är det inga problem att köra med aktiva termostater på alla radiatorer.

De stör inte värmepumpen drift.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« Svar #7 skrivet: 22 december 2020, 19:04:03 »
Ingen större besparing, men är inte varmvattentemperaturen lite onödigt hög? Sänka till 52-55 beroende på behov?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad naderiano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« Svar #8 skrivet: 04 november 2021, 06:06:28 »
Hej Kingwood mm

Hur går det med din Compress 3000? Har du mörkt något skillnad efter ändring av Tempdiff TC0/TC3 värme till 5? Har du optimerat ditt system på annat sätt? Hade varit guld värt att få din input samt flera optimering tips eller uppdaterade bilder då jag har en kompress 3800 som går väldigt ofta på elpatron och har hög förbrukning jmft med min fd nibe 310.

tack på förhand

Hej forumet!  :)

Jag har nu kört min FLVP i ett drygt år och undrar om det finns något jag kan skruva på för att få bättre effektivitet? Jag tycker att förbrukningen på elpatronen är hög, den går in redan tidigt på hösten och jag ser ingen direkt skillnad på totalförbrukningen jämfört med vår tidigare Nibe 360P. Boschen går dock klart tystare.

Jag har försökt förstå manualen, men jag saknar hur enkelt det var att förstå hur man justerar värmekurvan på vår gamla Nibe...  Sc:,h
Svårt att se vilka justeringar man ska göra för att optimera sitt system.

Jag har läst mycket om skillnaden mellan temp på framledning och retur. Att man bör ligga kring 7 grader för att pumpen ska jobba optimalt.
Jag ligger vanligtvis mellan 1-2 grader. Ibland upp emot 4, men har inte sett större skillnad än så ännu.

Tidigare under hösten har jag testat på ”SmartGrid” funktionen. Det fungerade inte alls bra. Temperaturen inomhus sjunker markant under dagen, det blir svinkallt på kvällen och sen en himla massa tillskott under natten utan att temperaturen hinner upp igen. Hade önskat att det gick att få mer kontroll över denna funktionaliteten.
 
Jag vill installera en LLVP som komplement och har startat en tråd om detta – där finns lite mer information om huset och installationen ->https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73448.0

Vilka inställningar bör jag göra på FLVP då LLVP är installerad? Dra ner, alt spärra elpatronen vill jag förstås. Kan man låta elpatronen vara fortsatt aktiv endast för tappvarmvatten kanske?

Bifogar ett helt gäng bilder från styrenheten, inställningar och övervakningsvärden. Bilderna är tagna vid en utetemp på ca 7 grader, kompressor aktiv för värme, ingen elpatron igång.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2022, 19:32:21 »
Hej Kingwood mm

Hur går det med din Compress 3000? Har du mörkt något skillnad efter ändring av Tempdiff TC0/TC3 värme till 5? Har du optimerat ditt system på annat sätt? Hade varit guld värt att få din input samt flera optimering tips eller uppdaterade bilder då jag har en kompress 3800 som går väldigt ofta på elpatron och har hög förbrukning jmft med min fd nibe 310.

tack på förhand

Har du blivit klokare på din 3800? Har samma...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Alics34

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« Svar #10 skrivet: 23 november 2022, 18:42:24 »
Har du blivit klokare på din 3800? Har samma...

Bump!

Har ni blivit något klokare? Har en 3800 också som köttar patron väldigt mycket. All input av intresse.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Bosch Compress 3000 EW, ”rätt” inställningar?
« Svar #11 skrivet: 11 december 2022, 13:57:47 »
Bump!

Har ni blivit något klokare? Har en 3800 också som köttar patron väldigt mycket. All input av intresse.

Har installerat luftvärmepump (luft/luft). Ger en del. I övrigt.
Sänkte fläkthastigheten till nivån där den precis klarar av att tillverka varmvatten. Och sänker på displayen inbetem med 3 grader vid dyra timmar. Höjer igen vid billiga. Försöker hålla en 50/50 fördelning...
Då jag kör mycket LLVP (luft/luft) spärrade elpatronen till minus 10 grader.
Klarar mig än så länge... Idag är det minus 5 grader. Bor i södra Sverige. SE4. 156 m2 villa från 2005. Vattenburen golvvärme i betong.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!