Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av dubbla slingtankar för VVB/ACK mot BVP  (läst 366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobertR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inkoppling av dubbla slingtankar för VVB/ACK mot BVP
« skrivet: 16 februari 2024, 14:48:47 »
Hej kära värmepumpsvänner!  :)

Mångårig läsare av detta forum där jag lärt mig otroligt mycket och nu i veckorna fick nöjet att själv koppla in min nya värmepump till mina nya två borrhål (vid sidan av min befintliga bvp-installation).

Bakgrund (går bra att hoppa över denna snutt, behövde skriva av mig): Har ett hus byggt 1950 i norra Stockholm på 1,5plan + källare på ca 150m2 boa och 80m2 källare (väldigt snålt med isolering - ska åtgärdas men inte i närtid). Befintliga installationen var en IVT Greenline C5 kopplad mot ett borrhål på ca 120m (brine in/ut = -1/-4 hela uppvärmingssäsongen). Detta har dock ej fungerat trots påslagen elpatron (tempbegränsningen på returen på 47grader gör att elementen inte räcker till för att hålla huset varmt när det är 0-gradig eller kallare). Mest gamla smala radiatorer i huset från olje-tiden men har bytt några till stora sektionsradatiorer i en förhoppning att det skulle bättra på värmekomforten. Förra vintern körde vi utan patron och pumpen startade någon gång i oktober och stannade inte en enda gång förrän i mars/april - fick grym start/stop statistik det året iaf :-D

Ledsnade på att frysa och stödelda i kaminen varje dag så beställde en Bosch 7800i-16 dec 2022 - fick hem den efter ca 9 mån. Under tiden hann jag borra 2st extrahål a 200m/st. Och nu i dagarna fick jag lite tid över att koppla in den mot de två nya hålen (ska även koppla in det tredje gamla korta men väntar på mildare väder).

Fråga/dilemma/fundering: Jag har två nya Borö 500L ack-tankar med slinga där jag tänkt koppla in ena som slingberedare och andra som arbetstank. Ska konvertera typ hela huset till golvvärme och innan det är klart om 10-20 år så har jag tänkt ha 2 st shuntgrupper, en till golvvärmen och en till elementen. Vill även kunna ha golvvärme igång på sommarhalvåret, och på sikt finns eventuella planer på vattenmantlad kamin. Men nu när det är dags att koppla in så funderar jag på vilket sätt blir bäst att koppla in på...



Alternativ separat VVB och ACK:
+ Enkel inkoppling
- På vintern är ACK varmare än VVB (65-70grader vs 45grader), vilket bör resultera i att VP aldrig går över i VV-produktion och VV-slingan från acktanken värmer VVB = vi har ca 500l som inte riktigt utnyttjas.
+ På sommaren förvärms vattnet i ACK som förväntas hålla ca 30 grader.
? den inritade extra blandventilen - gör den mer skada än nytta? Den lär koppla bort VVB under hela vinterhalvåret om inte ACK blir helt tömt på värme.

Alternativ parallellkopplad ACK och VVB
- Mer komplex inkoppling, kanske finns alternativ?
+ Kan använda större volym till värmesystemet oavsett tid på året, bara övre 1/3 blir VV.


Tankarna har dedikerade stigare för radiatorer i dim 22, dessa har jag tänkt proppa då jag tänkt att de är för klena för att mata hela huset, men man kanske ska koppla in VP via dessa och koppla shuntarna mot DN25 kopplingarna? Om jag proppar 22mm-stigarna var bör jag koppla rören till shuntarna för att få det så likt en 4-rörs arbetstank som möjligt? Jag funderar på att använda topp-anslutningen (DN25) som egentligen är benämnd "avluftning" i Borös dokumenation.

Blev väldigt mÃ¥nga frÃ¥gor, hoppas nÃ¥gon kan ge input!  help

Mvh,
Robert

(Lägger in en bild på den delvis provisoriska installationen hittills och sen en bonusbild på en HA-card/HMI jag ritat (Bosch-inspirerat) som bla tar in info från Logger1010)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling av dubbla slingtankar för VVB/ACK mot BVP
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2024, 12:32:48 »
Hej!
Jag skulle helt klart på på alternativ 2 med separat VVB och acktank.
Men behöver du verkligen 65-70 C på vintern i framledning?
I så fall bör du ganska så snabbt göra nått åt detta, värmepumpen kommer inte ge den besparingen som den kan, om den måste gå som elpannan under vintern.
Känns som rätt mycket bortkastade pengar att köpa en fin anläggning och sen tvingas köra med elpatron...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RobertR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling av dubbla slingtankar för VVB/ACK mot BVP
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2024, 14:41:27 »
Hej!

Tack, då börjar jag med den enklare lösningen.

Nu har pumpen inte fått prova på kallare väderlek än -6 och vi hade då 53 C i framledning (ställt kurvan så jag har 71 C i framledning vid -25). Riktiga provet lär inte ske förrän nästa vinter ser det ut som.

Som jag förstått det ska den i alla fall klara av 71-72 C utan elpatron (säkert med dåligt COP, men i detta fall har vi permierat komfort framför besparing - men ja, tilläggsisolering ska ske om något år).

Är fortfarande lite osäker gällande stigarna till shuntgrupperna som jag tänkt placera 2-3m från BVPn. Finns det någon nackdel med min föreslagna inkoppling eller är det bara att köra på? Kopplar framledning tilll shuntgruppen överst på tanken och framledning från BVP strax över mitten. Returen från shuntgruppen hamnar närmre BVPn än tanken, ska den kopplas på returröret närmare tanken istället? Uppdaterad skiss nedan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling av dubbla slingtankar för VVB/ACK mot BVP
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2024, 17:46:43 »
I ditt fall med så pass hög framledning så är det nog bättre att koppla in framledningen direkt på röret före tanken, att köra den via tanken kommer sänka temperaturen ett par grader.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RobertR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling av dubbla slingtankar för VVB/ACK mot BVP
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2024, 17:54:06 »
Aha, bra fÃ¥ngat, sÃ¥ fÃ¥r det bli! Tack!  tummenupp

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inkoppling av dubbla slingtankar för VVB/ACK mot BVP
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2024, 13:41:22 »
Skulle du kunna ha radiatorerna så parallellt som möjligt för lågt flödesmotstånd och sen golvvärme så parallellt som möjligt som tar radiatorreturen som tur för att sen gå tillbaka till BVP

Framledning från BVP till tankar och sen till radiatorer och sen till golvvärme sen åter till BVP.
KV till BVP går via en av dina tankar för förvärmning.

Att kyla ner VV till värmeslingans temp ser jag inte vitsen med.

Att hålla på och lyfta temp högt för att sen shunta ner låter som slöseri men det kanske finns nån vits jag inte snappat upp.
« Senast ändrad: 20 februari 2024, 13:43:45 av Utbygget »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!