Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Greenline 11 E-6 – givarfel och driftlampa blinkar konstant  (läst 3440 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad preben123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
IVT Greenline 11 E-6 – givarfel och driftlampa blinkar konstant
Hej, hoppas någon kan komma med kloka råd kring min IVT Greenline 11 E-6 från 1997. Varningslampan för givarfel lyser till och från sedan nån vecka (ibland någon sekund, ibland flera minuter), följt av långa perioder (som längs åtminstone 12h) där driftlampan blinkar utan att driften kommer igång. Varmvattenlampan lyser också i långa perioder tillsammans med ”driftblink”. Inga andra fellampor lyser.

På så lång period hinner ju radiatorerna bli iskalla och huset kylas ner en del (varmvattnet svalnar också) – möjligt att problemet funnits längre men att systemet kommit igång igen av sig självt snabbare förut. Sen jag började observera detta för nån vecka sedan har pumpen ett par gånger kommit igång av sig självt efter några timmar. Någon gång har driften kommit igång efter att jag startat om pumpen via till/från-knappen. Vid flera tillfällen har tillskottslampan också lyst när driften kommit igång. (Detta alltså efter längre perioder ur drift, med iskalla radiatorer). Driften fungerar sedan i några timmar upp till 8-9 timmar, innan det blir ”driftblink” igen, flera gånger har ”givarfel” tänts i samband med detta.

Efter bläddrande i manual och på forumet hittade jag återställningsknappen (bakom frampanelen - bild 1) som jag antar är för elpatronen/tillskottet. När jag tryckt in knappen har driften gått igång igen (med fördröjning, som verkar bero på timerinställningen för tillskott). Driften har gått igång nästan direkt när jag satt ner inställningen till 10 min på tillskott, men dröjt runt en timme när jag ändrat tillbaka till 60 min. Ett par gånger har driften inte kommit igång efter återställning vid första försöket, men det har funkat när jag provat igen lite senare.

Jag tänker därför att felet har med givare och tillskottsvärme att göra, men förstår inte varför det påverkar den ”vanliga” driften? Både att driften stannar, och att den kommer igång efter ”återställning” av tillskottet – och dessutom (som jag upplever det) påverkad av tidsinställningen för tillskott? Har noterat att elpatronen (svarta cylindern bakom återställningsknappen) är märkbart varm (40-50 grader) även sedan systemet varit i "driftblink" några timmar och tillskottet vad jag kan se inte varit på under flera timmar innan dess - ska det vara så? (Radiatorerna är samtidigt kalla)

*Hur kan jag koppla ur tillskottet helt, någon av de interna säkringarna (bild 2)? Det kanske kan göra så att den vanliga driften kan köra ostört?

Min nittiotalspump har ju ingen display och inget sätt att se drift/fel-historik, så detta är väl inte helt lätt att felsöka själv. Vår anläggning har funkat utan problem sen vi flyttade in för 7 år sen, har därför inte lärt mig så mycket om anläggningen men ett gradvis kallare hus de senaste dagarna har ökat motivationen 😊

Utifrån det jag läst på forumet så finns det väl några ”usual suspects” – är jag rätt på det när jag tänker växelventil, partikelfilter och cirkulationspumpar, samt såklart givare?

*Växelventilen (bild 3) tror jag är den driftsäkrare modellen med motordrift åt båda hållen. Kan jag själv kolla funktionen här på något sätt? Har väl inget i mitt fel som direkt indikerar att just den är problemet, har inte vatten från varmvattenberedaren i radiatorerna tex.
*Partikelfilter – hittar inget runt min pump som liknar de partikelfilter man kan se i instruktionsfilmer för modernare pumpar. Vad ska jag leta efter? Är detta ett filter (bild 7)?
*Extern cirkulationspump – kan jag testa den så här med systemet i full drift? ”Lossa muttern på motoraxelns förlängning och kontrollera att axeln verkligen roterar”
*Fler cirkulationspumpar – dessa shunt:ar (bild 8.), kan de också vara en felkälla? Kan jag kolla deras status på något sätt? De gröna enheterna inne i chassit (bild 5-6), kan jag kolla dessa på samma sätt? Med systemet i full drift?

*Kan jag göra något för att kolla givare / temperaturer – har ingen elkunskap eller nån mätutrustning, är det värt att skaffa? Vanliga inne/utetermometrar med utegivaren tejpad utanpå röret, säger det nåt?
*Kan det vara så enkelt som att yttertempgivaren är trasig? (Sladden ser medfaren ut efter 23 år i tjänst…) Men då borde väl inte ”driftblink” hålla på i flera timmar i sträck?

Några andra ideer? Lokala IVT-firman kommer på måndag men gissar att de helst säljer en ny pump istället för att fixa den gamla – pg av ev flytt vill jag hellre skjuta på en sån investering om det går. Tacksam för alla tips!
mvh Daniel
« Senast ändrad: 03 december 2020, 22:37:37 av dannejoh »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline 11 E-6 – givarfel och driftlampa blinkar konstant
« Svar #1 skrivet: 03 december 2020, 20:25:15 »
Om du skaffar en multimeter så kan du kolla alla givare.
Sid 13-14 visar elschema och det finns en givartabell på sid 27.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Greenline_4-17_sv_1997.pdf

Du måste koppla loss ena tråden för att kunna mäta givarna korrekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad preben123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Tack för snabbt svar Carl! Låter ju görbart med multimeter - men tyvärr är jag ju en riktig el-analfabet så jag måste nog fråga lite till...
Var mäter jag givarna, är det "boxarna" som det står Telemecanique på, där den ena syns till höger i min bild 2 ovan?
Hur vet jag vilken givare som hör till vad?
Själva mätningen - först bryta strömmen till anläggningen eller?
Ta loss ena tråden och sen hålla multimeterns ena mätprob mot tråden och den andra in där tråden satt? Spelar +/- röd/svart nån roll?

Och en fråga extra till dig som har koll - den gråa lådan i änden på elpatronen, bild 1 ovan - återställningsknappen där - den är väl specifikt för elpatronen eller? Vredet bredvid, vad ställer man in där - är det ett gradantal som elpatronen ska arbeta för att värma vattnet till? Eller är det ett gradantal när systemet ska stoppas? (För att sen kunna återställas med återställningsknappen?)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline 11 E-6 – givarfel och driftlampa blinkar konstant
« Svar #3 skrivet: 04 december 2020, 10:33:01 »
Hej!
På bild 2 till vänster om säkringarna ser det ut som att det sitter nått ja, ta gärna en bild på detta?
Utgångarna ska vara numrerade.
Det kan vara vettigt att bryta spänningen till anläggningen, normalt är det svagström på tempgivarna men man kan ju råka komma åt nått annat av misstag.
Man mäter på trådarna direkt, den ena måste vara losskopplad, den andra kan sitta kvar så då mäter man på skruvplinten, alla givare har 2 trådar.
Bild 1 är elpatron, återställningen är överhettningsskyddet, ratten är gradantalet för elpatronens termostat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad preben123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Stort tack för att du har tålamod med min okunskap :-)

OK, så jag verkar kunna bryta driftstoppet på min anläggning genom att återställa överhettningsskyddet på elpatronen.
Men varför löser överhettningsskyddet ut? Flertalet gånger när felet inträffar så har elpatronen inte gått alls eller begränsad tid.
Jag provade också att skruva ner gradantalet för elpatronens termostat från ca 67 grader (varit inställd så iaf 7 år) till 50 grader - men samma fel inträffade även då.
Det måste väl bero på givarfelet då att överhettningsskyddet löser ut - kan man då sluta sig till att det är en givare kopplat till elpatronen som det är fel på?
Överhettningsskyddet verkar ju stoppa driften helt - inte bara elpatronen. Är det normalt?
Ska jag testa att stänga av elpatronen med säkringen kanske? Vilken av säkringarna är det i så fall, nån på bild 2 i första inlägget?

Helt klart läge att mäta givarna då iaf. Jag fotade de färgglada trådarna till vänster om säkringarna, de verkar vara numrerade.
Jag hittade också en förteckning över anslutningar i manualen - verkar ju som man skulle kunna få ihop det här då.
Utegivare 202 och 222, varmvatten 203 och 221. Men retur- och hetgasgivare då, vilka nr kan det vara?
Och finns det nån givare kopplad till elpatronen - det verkar ju vara där det spökar?
« Senast ändrad: 04 december 2020, 16:51:24 av dannejoh »

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline 11 E-6 – givarfel och driftlampa blinkar konstant
« Svar #5 skrivet: 04 december 2020, 17:03:22 »
De givare som sitter inne i värmepumpen går inte via plinten, de går direkt till styrdatorn.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad preben123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Aha, ok - tack Olle. Det ser ju lite knivigt ut att komma åt dem där på styrdatorn.
Det är väl den svarta lådan till höger om elpatronen och jag antar att det är ledningarna närmast ytterväggen man skulle behöva komma åt?
Kan/bör man lossa hela styrdatorn på något sätt, eller hur kan man komma åt att mäta där, några ideer?

Utloggad preben123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Fick hjälp av en kompis som har bättre koll på multimetrar med att mäta givarna.
Vi mätte när systemet inte gått så mycket på några timmar pg av mina problem ovan - men så här såg värdena ut på de givare vi hittade att mäta:
Utegivare ca 11 kiloohm = ca5 grader ute - verkar stämma
Varmvatten 2,56 kiloohm = ca 40 grader - verkar stämma då det inte värmts på några timmar
Returgivare 4.04 kiloohm = 25-30 grader - verkar stämma
Hetgasgivare ca 32 kiloohm = -15 grader - det kan ju rimligen inte stämma?

Verkar vara fel på hetgasgivaren alltså - kan det leda till att överhettningsskyddet på elpatronen löser ut?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline 11 E-6 – givarfel och driftlampa blinkar konstant
« Svar #8 skrivet: 05 december 2020, 20:25:40 »
Nae, tror inte att detta felet löser ut överhettningsskyddet.
Däremot kan detta bidra till att en givarlampa blinkar.

Jag tror helt enkelt att kontaktorn till elpatron inte är riktigt OK och fastnar ihop.
Det är ingen stor kostnad att byta denna, du behöver en elektriker till detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad preben123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Tack Carl - ja det låter ju som ett bra spår att kolla och en kontaktor verkar gå på runt en femhundring på jsenergi.com så det kan det ju vara värt.
Men är det inte skumt att (det troliga) problemet med elpatronen stoppar den ordinarie driften från att starta?

Det låter ju som en bra grej för IVTs servicekille att kolla när han kommer på måndag iaf. Han borde väl kunna byta kontaktorn också hoppas jag.
Hetgasgivaren kanske man kan ignorera tills vidare då, ytterligare en femhundring för den och påverkar det inte driften så kan det ju få fortsätta blinka givarfel  :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline 11 E-6 – givarfel och driftlampa blinkar konstant
« Svar #10 skrivet: 06 december 2020, 08:12:48 »
Jo, det har du rätt i, normalt borde inte elpatronens överhettningsskydd påverka kompressorn.
Enligt ritningen finns bara MB1 (motorkskydd) och CK1 (driftkontaktor) på kompressorn.
Det kan vara nått mer som är fel?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad preben123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
I värsta fall kanske det är nåt knas på styrkortet?
Den goda nyheten är iaf att sen vi höll på och petade på diverse givare igår eftermiddag så har inte problemet visat sig igen på 24 h vilket är rekord sen jag upptäckte det  :)

Hade ju också nån ide om att släcka ner elkassetten med säkringen om det kommer tillbaka - borde vara trefassäkringen längst till höger av de tre på bild 2 va?

Hittade annars en text i en IVT-manual igår kväll: Elkassettens överhettningsskydd har löst ut.
Åtgärd: 1. Tryck på knappen Kvittera.
2. Återställ överhettningsskyddet (säkring 4) genom
att trycka in knappen på elkassettens skyddskåpa.
Säkringen är återställd när du hör ett klickljud.
3. Kontrollera att partikelfiltret på "varma sidan" är rent

Mitt problem här: hittar inga partikelfilter?
kan det vara gömt nånstans långt inne i chassit?

Jaja, service får väl kolla det imorrn...

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline 11 E-6 – givarfel och driftlampa blinkar konstant
« Svar #12 skrivet: 06 december 2020, 16:56:37 »
Vilket problem är det som inte visar sig?
Går kompressorn nu, vilka lampor lyser? Är det fortfarande givarfel?
Risken är att teknikern inte kan denna gamla pump från 1900-talet. Inga styrkort finns att köpa, de utgick för många år sedan.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad preben123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Näe precis, är det styrkortet är det väl kört - för det här är väl nåt annat? https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-11e-69/cl226-kretskort.html

De senaste 24 h har jag inte kunnat se någon lampa för givarfel via min webkamera från källaren :)
Systemet har inte heller fastnat i "driftblink" någon gång utan kompressorn har gått när den ska.

Till-lampan lyser konstant.
Driftlampan lyser med fast sken och kompressorn går - och varmvattenlampan lyser som den väl ska då och då - jag har hört växelventilen skifta över också när jag var nere i källaren.
Vid några tillfällen har driftlampan varit släkt, vilket känns rimligt med 8 grader ute.
Jag har faktiskt inte sett att driftlampan blinkat alls - men det har den säkert gjort som vanligt i en kvart innan driften satt igång igen.

Energipartner i Bromma verkar hyfsat kunniga - farsan till nuvarande ägaren installerade min pump 1997 tydligen :-)
Sen kanske de inte kan göra nåt åt denna pump i alla fall - vi får se. De borde iaf kunna berätta var partikelfiltren sitter får man hoppas ^-^



Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT Greenline 11 E-6 – givarfel och driftlampa blinkar konstant
« Svar #14 skrivet: 08 december 2020, 09:42:24 »
Hur gick det?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!