Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera bahco luftvärmesystem med vattenbatteri  (läst 3116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad O1zzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Komplettera bahco luftvärmesystem med vattenbatteri
« skrivet: 25 december 2013, 21:22:06 »
Hej är relativt ny husägare av ett borohus frÃ¥n 1987 som har ett bahco luftvärmesystem, vi andvänder inte själva värme batteriet utan bara luftcirkulation. Vi har en luftvärmepump ivt och en braskamin som stÃ¥r för uppvärmningen. Vi tänker byta ut kaminen som är en gammal i plÃ¥t som blir kall sÃ¥ fort man slutar mata den med ved. Min tanke är att installera en vattenmantlad kamin som är kopplad till en acctank med inbyggd varmvattenberedare pÃ¥ totalt ca 500l, och montera ett vattenbatteri i bahco luftsystemet som vattnet frÃ¥n tanken fÃ¥r cirkulera genom,  Är detta en bra ide kommer det funka bra med ett batteri i vÃ¥rat luftsystem?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Komplettera bahco luftvärmesystem med vattenbatteri
« Svar #1 skrivet: 25 december 2013, 22:46:28 »
Det går säkert att göra så.
Tänk dock på att en vattenmantlad kamin kanske inte ger lika mycket effekt till vattnet som en riktig vedpanna.
Köp framförallt ingen billig skitkamin till detta projekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad O1zzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera bahco luftvärmesystem med vattenbatteri
« Svar #2 skrivet: 26 december 2013, 15:39:41 »
Det går säkert att göra så.
Tänk dock på att en vattenmantlad kamin kanske inte ger lika mycket effekt till vattnet som en riktig vedpanna.
Köp framförallt ingen billig skitkamin till detta projekt.

Ok skulle vilja ha tag i en kamin som ger bra spridningsvärme också, kanske är svårt att kombinera det med bra effekt till vattnet också. Det jag skulle vilja veta är hur pass bra det blir med ett batteri i min fläktkanal? Någon som gjort något liknande?
Vet inte om jag kanske har lagt denna tråd i fel kategori?

Robot74

  • Gäst
Robot74
SV: Komplettera bahco luftvärmesystem med vattenbatteri
« Svar #3 skrivet: 26 december 2013, 16:27:48 »
Mycket meck för en mager besparing. Lägg pengarna på en bra kamin alt. Sätt in en riktig kakelugn. När Bachon kastar in handduken så byter du till deras nya fläkt som återvinner upp till 83%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Komplettera bahco luftvärmesystem med vattenbatteri
« Svar #4 skrivet: 26 december 2013, 19:40:29 »
Ett alternativ kan ju vara att dra in några vatten burna radiatorer längst bort från kamin dit inte strålningsvärmen når om ni inte vill ta hela steget med vatten buret system kostar troligtvis inte mera än att installera vattenbatteri i kanalen och kan användas till tex en vp när du tröttnat på att elda ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad O1zzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera bahco luftvärmesystem med vattenbatteri
« Svar #5 skrivet: 26 december 2013, 22:54:35 »
Mycket meck för en mager besparing. Lägg pengarna på en bra kamin alt. Sätt in en riktig kakelugn. När Bachon kastar in handduken så byter du till deras nya fläkt som återvinner upp till 83%

Du tror det? Tänkte det kunde vara bra att kunna värma tappvattnet i samma veva, men ett vattenbatteri kanske ger dålig effekt i det luftburna..

Utloggad O1zzon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Komplettera bahco luftvärmesystem med vattenbatteri
« Svar #6 skrivet: 26 december 2013, 22:57:51 »
Ett alternativ kan ju vara att dra in några vatten burna radiatorer längst bort från kamin dit inte strålningsvärmen når om ni inte vill ta hela steget med vatten buret system kostar troligtvis inte mera än att installera vattenbatteri i kanalen och kan användas till tex en vp när du tröttnat på att elda ;)

Det blir isåfall ett element i köket och ett i hallen, känns ju lite klent med endast 2st på bottenvåningen? går ju bra att dra fram rör dit eftersom vi har torpargrund. Kan ju bli bökigare att få upp någonting på övervåningen så det ser bra ut isåfall..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!