Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av AirMove?  (läst 11073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shupez

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Placering av AirMove?
« skrivet: 30 september 2013, 19:00:57 »
Hej,

Jag har införskaffat mig 2st AirMove luftförflyttare men behöver lite tips på vart jag ska installera dem.
Huset är från -78 med entré plan 126kvm och gillestuga 126kvm. Direktverkande el.
I vardagsrum på entréplan mot söder sitter en LLVP, och i gillestugan rakt under sitter också en LLVP.
Detta med hur luften förflyttar sig är en hel vetenskap.

Min tanke är att sätta en Airmove i hörnet på vardagsrummet enligt bifogad ritning, som suger ned luft till gillestugan.
Sen i korridoren norr ut tänkte jag sätta en som blåser upp luft från gillestugan.

Det är mekanisk frånluft med fläkt på taket som suger luft från ventiler. 2 badrum på entréplan, badrum, bastu, dusch och tvättstuga i gillestugan.
3 glas fönster med avlånga ventiler i karmen på vissa fönster för tilluft. Möjligen tillsätta någon ventil.
Men innan man börjar borra hål i golven tänkte jag fråga om tips på placeringen.
Tack på förhand.
/J

Utloggad Cix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av AirMove?
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2013, 12:31:21 »
Hej,
Vad vill du åstadkomma med dina luftförflyttare? Jag kan knappast hjälpa dig med ditt problem ty jag är ingen expert på ventilation, men det kan ingen annan heller om de inte vet vad du har för problem... Är det dålig luft i bostaden? eller vill du få värmen att spridas? Du har ju redan 2st llvp så man skulle ju tro att luften cirkulerar en hel del. Om det bara är dålig luft så kanske det lönar sig att öka ventilationen från badrum/dusch.

Utloggad shupez

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Placering av AirMove?
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2013, 21:51:50 »
Tjena!

Jag hade tänkt få fart på cirkulationen då som inte är så bra bort mot sovrummen.

/J

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Placering av AirMove?
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2013, 10:04:09 »
Börja med att skaffa luftvägar.
En springa i dörrarna och ventil uppe vid taket.

Dessa bör ligga så långt från varandra som möjligt.
Hjälper inte detta, kan du montera en tyst fläkt i ventilen. Det hjälper.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Placering av AirMove?
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2013, 09:46:47 »
Jag har två airmove i mitt hus som fungerar strålande. Dina placeringar ser bra ut men jag skulle låta BÅDA blåsa nedåt och låta värmen gå upp genom trapphuset. Sen blir det att försöka hitta en bra balans på frånluften
« Senast ändrad: 15 oktober 2013, 09:58:52 av Fuzz »
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
SV: Placering av AirMove?
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2014, 17:25:04 »
Vad fick du betala för 1st airmove? samt vart köpte du :D? Och hur blev resultatet?
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!