Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenburen golvvärme - problem  (läst 10012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karl-Arne

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vattenburen golvvärme - problem
« skrivet: 09 december 2012, 18:54:16 »
Hej,

Vi har en värmepanna med radiotorer i större delen av huset. På bottenplan har vi även ett badrum med vattenburen golvvärme. För någon vecka sedan slutade den att fungera. Innan dess har den fungerat precis som den ska (varmt och gott på golvet).

Installationen ser ut enligt bild nedan. Där har jag försökt att göra min tolkning över vad jag tror är vad och hur det ska fungera.

(A) - framledning från panna
(B) - retur till panna
(C) - vet ej (avluftning? termostat? Under den grå plastkåpan finns en metallpinne med fjäderretur.)
(D) - (automatisk) avluftning?
(E) - pump (Vortex bw 152 ot)
(F) - framledning till golvslinga
(G) - retur från golvslinga
(H) - inbyggd bypass för mincirkulation?



Följande kan konstateras:
  • Anläggningen har fungerat
  • Övriga radiatorer i huset är i funktion, allt är avluftat.
  • (A), (B), ventilblock där (H) är markerat, (D) och (E) är varma.
  • (F) är även varm men jag kommer endast Ã¥t 20-30 cm av ledningen innan den gÃ¥r in i väggen.
  • (G) är kall.

Hur kommer det sig att (B) är varm? Sker det genom bypass genom blocket med markering (H) ovan?

Vad är (C) för något?

Jag har förutom att konstatera ovan även demonterat pumpen (E). Den var rätt smutsig med beläggningar i den. Jag rengjorde efter bäste förmåga så att huset där pumpen roterar blev rent. Efter återmontage av pumpen och då den startas kan man höra att den går igång, fast ljudet är väldigt svagt. Jag har inte rotat i det här tidigare men jag har ett relativt klart minne av att pumpen tidigare har låtit betydligt mer än den svaga viskning som jag nu kan höra.

Min ena teori är att pumpen går väldigt trögt och kan på så sätt endast skapa ett minimalt flöde som värmer (F) men som är långt ifrån vad som behövs för att få en noterbar returtemp på (G). Det var därför som jag demonterade den tidigare idag. Dock blev resultatet inte bättre. Kan man kontrollera varvtalet vid drift genom att ta bort den svart plastkåpan? Finns det något annat sätt som jag kan felsäka den på?

Den andra teorin är att (C) antingen stänger för mycket mot pumpen (E) eller styr för mycket av vattnet genom det som jag tror är bypass (H).

Den tredje teorin är den att det har samlast skit någonstans i antingen komponenterna på ventil/pumpstationen i bilden eller ute i golvslingan. Vi har lite humus och något hög järnhalt i vattnet.


Jag är väldigt tacksam för idéer och svar på mina frågor och funderingar ovan! Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenburen golvvärme - problem
« Svar #1 skrivet: 09 december 2012, 19:24:13 »
C är en ventil som stänger av värme till golvet, om piggen under är intryckt så kommer ingen värme till golvet.
Normalt används denna ventil till att styra värmen till golvet med en termostat, men eftersom där är en ratt så ska denna vara utskruvad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Karl-Arne

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenburen golvvärme - problem
« Svar #2 skrivet: 09 december 2012, 21:41:08 »
C är en ventil som stänger av värme till golvet, om piggen under är intryckt så kommer ingen värme till golvet.
Normalt används denna ventil till att styra värmen till golvet med en termostat, men eftersom där är en ratt så ska denna vara utskruvad.

Carl N,

På vilket sätt styr den ventilen (C) - genom att strypa flöde från (A) eller leda flöde genom (H) och vidare till (B) istället för till pumpen (E)?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenburen golvvärme - problem
« Svar #3 skrivet: 10 december 2012, 21:16:54 »
Carl N,

På vilket sätt styr den ventilen (C) - genom att strypa flöde från (A) eller leda flöde genom (H) och vidare till (B) istället för till pumpen (E)?

Jag är inte 100, men det ser ut som den stryper på (A).

(H) ser ut att vara bypassen för golvvärmen.
Men om man kollar noga så ser det ut att vara nån form av bypass även under ventilen (C) som troligen släpper genom ett mindre flöde vatten från (A) till (B) när (C) är stängd.
« Senast ändrad: 10 december 2012, 21:21:53 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jan Ojala

  • Gäst
Jan Ojala
SV: Vattenburen golvvärme - problem
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2013, 20:10:02 »
Hej,

Fick du reda på vad det var för fel på golvvärmen? Har liknande problem i vårt hallgolv. Det är bara varmt en liten bit in på golvet, avluftat utan resultat. Kanske pumpen som lagt av, dock surrar den som förut.

Mvh, Jan Ojala

Hans-Göran Johansson

  • Gäst
Hans-Göran Johansson
SV: Vattenburen golvvärme - problem
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2016, 11:26:35 »
Jag hade samma problem, det var rotorn i pumpen som fastnat. Efter rengöring i pressad citronjuice funkar den igen ua. Jag hittade instruktion på Vortex Deutchlands hemsida. Denna pumpen har ingen roterande axel utan rotorn snurrar på en tapp med hjälp av magnetimpulser från eldelen.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburen golvvärme - problem
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2016, 08:38:56 »
Det kan vara så att pumpen snurrar, men den skjutsar inte runt vatten. "bladen" i pumpen kan helt enkelt ha nötts sönder

Fredrik123

  • Gäst
Fredrik123
SV: Vattenburen golvvärme - problem
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2016, 10:48:23 »
Samma problem hos mig. Trodde att motorn gått sönder då den inte längre vibrerade, men stängde av vattnet och skruvade loss motor/pumphus. En hel del beläggningar på både rotor och innerkåpa, men lite citron och lätt slipning med svinto gjorde att rotorn snurrade lättare igen. Det såg inte ut att vara så mycket smuts men beläggningen på ytorna gjorde att friktionen blev för hög. I och med magnetkonstruktionen blev det ingen vibration när rotorn fastnat... Väntar nu på att golvet ska bli varmt igen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vattenburen golvvärme - problem
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2016, 11:00:41 »
Motorhuset verkar bekant. Det är möjligen inte en Lowarapump?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!